vannmann84 Skrevet 16. mai 2009 #1 Del Skrevet 16. mai 2009 Skal intervjue en dagmamma på mandag. Hva er det normalt/viktig å spørre om? Får man kontantstøtte når man har barn til dagmamma uansett om dagmamman jobber svart eller lovlig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140115983-ang-dagmamma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #2 Del Skrevet 16. mai 2009 Om du får kontantstøtte uansett om du sender lønns- og trekkoppgave (slik du er pålagt av loven) eller avtaler med dagmamma at du skal "se bort fra" denne loven? Ja, du får kontantstøtte så sant du søker om det, og er mamma til et barn mellom ett og tre år som ikke går i statstøttet barnehage. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140115983-ang-dagmamma/#findComment-140116349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2009 #3 Del Skrevet 17. mai 2009 Viktige spørsmål: - Hun jobber selvfølgelig hvitt? Evt. hvorfor ikke? Er hun "bare" skattesnyter eller f.eks. ufør? - Hvis hun har vært dagmamma eller hatt en annen jobb før: Hvor mye fravær hadde hun? Kan evt. lavt fravær dokumenteres i form av attest eller referanse? Du unner folk med skrantene helse å ha jobb, så klart, men kanskje ikke å være akkurat DIN dagmamma. - Kan dere avtale en øvre grense for hvor mange barn hun skal ta seg av på samme tid? Husk å inkludere hennes egne barn i dette tallet. Også barn som hun skal følge/hente til skole eller barnehage mens hun passer ditt barn vil gjøre at hun blir bundet opp. Er turen til og fra en 3åring sin barnehage og henting av et barn som "skal bare" noe du egentlig foretrekker som fast aktivitet for ditt barn både før og etter sovetid? Kanskje til høsten mens din er liten, men hva med til vinteren og til våren? - Vil hun binde seg til å være dagmamma t.o.m. juni2010, eller er det noe som er midlertidig fram til hun får bhg-plass, jobb e.l.? - Husdyr, røyk, sur arbeidsledig gubbe? Viktige spørsmål DAGMAMMA bør stille deg: - Du betaler selfølgelig (minst) like mye som du ville betalt for bhg. Eller skal du tjene på situasjonen? Med dagens kontantstøtte har du råd til lønn 5.000 plus (skattefri) utgiftsdekning 950,- pr måned. - Du betaler vel et fast beløp hver måned, selv om ditt barn er syk, du drar på ferie, det blir jul o.s.v.? - Kan hun stole på at du faktisk henter til avtalt tid, og ikke ofte kommer noen minutter over? - Vil du binde deg til å være dagmamma-kunde t.o.m. juni2010 (forutsatt at det ikke er noe å si på hennes omsorg), eller er det noe som er midlertidig fram til du får bhg-plass, en dagmamma som bor nærmere e.l.? Jeg mener ikke at hverken du eller hun skal kreve positive svar på alle disse spørsmålene. Men det kan være ting som er greit å vite når du skal VELGE dagmamma, og når hun skal VELGE kunde®. axelh Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140115983-ang-dagmamma/#findComment-140118084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #4 Del Skrevet 18. mai 2009 Mye bra som har blitt nevnt her. Jeg har jobbet som dagmamma 1 år nå i tillegg til å ha min egen 1 åring hjemme og jeg kan nevne det jeg snakket med foreldrene om før barna begynte hos meg: -Sikkerhet i hjemmet. Vaskemidler, trappegrinder, skuffesperrer etc. -Bilkjøring? Hvis ja, hva med bilstol? -Sovesituasjonen til barna? Vogn? Seng? Ha med seg eller dagmamma har? -Hva slags uteområde har barna å leke på? Hvor mye kommer de til å få være ute? -Hva slags aktiviteter kommer dagmammaen til tilby barna? Synge/tegne/male etc? -Matsituasjonen? Ha med seg eller dagmamma kjøper inn? Hva med barn som evt ikke spiser brød? Grøt? Morsmelkerstatning? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140115983-ang-dagmamma/#findComment-140120448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå