Gå til innhold

MA, Rhophylac, kan noen svare??

Mamma's Magic

Anbefalte innlegg

For to dager fikk jeg kontantert min andre MA på 3 måneder:( Etter utskrapningen fikk jeg en sprøyte med Rhophylac, da det viste seg at jeg er Rhesus negativ (blodtype). Sykepleieren som ga meg sprøyten, forklarte at siden jeg er Rhesus negativ, og faren er Rhesus positiv, er det stor sjangs for at babyen også er Rhesus positiv, (i og med at ca 85 % av befolkningen er positive) og at det da ligger en fare i at min kropp kan produsere antistoffer mot barnets blod, noe som kan ødelegge forsters blodlegemer, og lede til abort.

Hun mente at siden jeg hadde MA i uke 7-8, KAN årsaken ha vært at ingen tidligere hadde tatt blodprøve på meg og gitt meg en slik sprøyte.

Jeg kan liksom ikke tro at leger i dag kan være så uvitende, er det noen av dere som kjenner til dette? I så fall er det utrolig skremmende!

Fortsetter under...

Ved min første kontroll ble jeg tatt blodprøve av for å avdekke blodtypen min. Hovedårsaken var å avdekke om jeg var rhesus minus for da kunne jeg danne antistoffer som kunne skape komplikasjoner.

Her i England virker det som om det er rutine å avdekke blodtypen ved første kontroll. Jeg mistet i MA i fjor sommer og før jeg mistet så hadde fikk jeg også utført blodprøve så selv om de hadde tidligere resultat i filen min og visste at jeg ikke var rhesus minus så tok de en blodprøve til neste gang jeg ble gravid.

Informasjon om rhesus minus blodtype står tilogmed i mine maternity notes som et eget punkt til informasjon til vordende foreldre.

Vet ikke når det er normalt å ha første kontroll i Norge - men her hadde jeg det i uke 5/6 begge gangene og regner med at jeg hadde fått den sprøyta hadde det vist seg at jeg var rhesus minus.

Forhåpentligvis har de nå funnet årsaken til hvorfor du mistet slik at du slipper gå gjennom det en gang til.

Ønsker deg lykke til videre.

Jeg fikk sjekket blodtypen min på første kontroll da jeg var gravid. Jeg var Rhesus negativ. Dette ble markert med STORE bokstaver på svangerskaps skjemaet mitt, da dette var veldig viktig at leger og jordmødre visste.

Etter fødselen fikk jeg en sprøyte i "skinken", av de grunnene du nevner.

Jeg hadde for noen mnd siden en MA, og måtte få en ny sprøyte, da jeg var over 8 uker på vei.

Jeg kan ikke lese ut fra innlegget ditt om du har barn fra før, men regner med du ikke har det, siden ingen har oppdaget blodtypen din?

Jeg tror ihvertfall det er vanlig å sjekke blodtypen på første kontroll (gjerne 8 uker..), og t man etter det før oppfølging..

Jeg føler ihvertfall med deg og dine tap.. Lykke til, neste gang sitter'n! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...