Gå til innhold

HJELP TIL LITT TOLKING HER PLEASE.

gilgi

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år og gravid med nr. 2 nå. Er i uke 13 forresten. Tok duotest og tidlig ul. for ca. 2 uker siden ved Riksen. Svaret kom i posten i dag og det står følgende:

Downs syndrom kun basert på alderen din, er 1:211

Downs syndrom, justert ved kombinasjon av din alder, ul. og bl.prøver er 1:2935

Trisomi 18, justert ved kombinasjon av din alder, ul. og bl. prøver er 1:83032

Trisomi 13, justert ved kombinasjonj av din alder, ul. og bl. prøver er 1:44797

Er det gode odds jenter. Kan jeg nyte svangerskapet eller er det dårlige tall.

Blir veldig glad om noen tar seg en titt og svarer meg.

Fortsetter under...

Annonse

Genetisk veiledning får man i uke 10-11. Etter info og samtale kan man ta blodprøven (dvs den ene delen av duotesten) om man har valgt å ta det først. For de som er mellom 38 og 42 år anbefales dette først, om man ikke har eller har hatt barn selv eller er i fam med noen med kromosomfeil. Etter fylte 42 tror jeg de anbefaler fostervannsprøve, og er man eldre så kan man ta morkakeprøve. Vi valgte Duotesten fordi jeg er 38 og vi har ingen av risikofaktorene. Ultralyd med måling av nakkefolden tas i uke 11-13, helst 7-10 dager etter blodprøven slik at resultatene har kommet og de kan regne sammen tallene. Jeg vet ikke hvordan de gjør det.. Dersom resultatet for Downs syndrom er bedre enn 1:250 sies det at det er akseptabelt og da er sjansen for at babyen er kromosomfrisk større enn at de anbefaler fostervannsprøve med risiko.. Men man kan jo velge å ta FVP om man er fremdeles er veldig bekymret. Men da må man vente til uke 15 med å ta denne. Og det tar ca 2 uker før man får svaret. Og velger man da abort må fosteret fødes... Morkakeprøve kan visst tas fra uke 7 tror jeg....

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...