Koseflua Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Fikk påvist pco i september 08 (skuffelse nr. 1), gikk da på p-pille. I perioder jeg ikke har gått på pilla før har jeg ikke hatt mens. Gynekologen sa jeg bare skule si ifra når jeg fikk barneønske så skulle hun sette meg på el-stimulerende middel (pergo?) Sluttet på pilla i april, og ringte da gynekologen. da sa hun at jeg skulle vente og se til august før jeg ble satt på pergo. (skuffelse nr 2). Fikk mens som vanlig 1 mnd etter at jeg sluttet på pilla (jippi, da måtte jeg jo ha hatt EL), men var jo ikke blitt gravid. har sex regelmessig, hver eller annenhver dag. hatt EL denne mnd også men fortsatt ikke gravid. Dersom man har EL og har sex på rett tidspunkt burde vel spermiene befrukte egget med mindre de eller egget ikke fungerer normalt?!?! det er så altfor lenge å vente helt til august med å få pergo, for sikekrt å finne ut at dette heller ikke funker (jeg har vært forfulgt av uflaks hele livet..) jeg er 24, men har gledet meg siden ejg var 15 til den dagen jeg har en mann jeg vil ha barn med, hus, utdannelse og fast jobb, samboeren er 31, så i mine øyne er det helt uutholdelig å kanskje måtte vente i mange år. Det kjennes ekstra urettferdig når andre som i utgangspunktet ikke ønsket seg barn blir gravide. Søsteren min er gravid med sin andre, og jeg kjenner jeg blir sint når hun klager over sine graviditetsplager, hun er i det minste gravid. Jeg burde jo også glede meg over den fine nevøen min, men jeg får mest lyst til å grine når jeg ser han... Jeg er sterkt plaget med hårvekst, og har også fått masse kviser etter at jeg sluttet på p-pilla. veier ca 67 kilo og er 163. har på egenhånd gått ned 10 kilo men det har tatt meg 1,5 år med hard trening og sunt kosthold, så kiloene sitter hardt,spesilet rundt magen (som kjent ved pco). Tror dere det er muligheter for å jeg kunne fått metformin, eller er jeg for "lett" for det? legen min forstår ikke hvor viktig dette er for meg, jeg har vært hos han og klaget over hårvekst i alle år, og aldri har han sjekket om jeg har pco eller tatt hormonprøver. da jeg fortalte at gynekologen hadde påvist pco bare trakk han på skuldrene og sa "jaja, det er jo ikke så farlig.." kanskje ikke for han nei..=( mange spørsmål og hjertesukk, men godt å få skrevet ned tankene mine. Det er jo hemmelig at vi prøver å få barn, så er jo ingen andre å snakke med det om..
firren Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 For det første: så utrolig flink du har vært som har klart å gå ned 10 kg! Og så dumt at du blir så skuffa når du tar kontakt med lege og gynekolg:-( Jeg skjønner av det du skriver at du ikke har særlig tro på at du skal kunne klare å bli gravid uten hjelp, og at du er utålmodig etter å bli det. Og det er fullt forståelig, påminnelsene med andres barn kan være sårt. Men du har jo bare såvidt begynt å prøve, du kan da ikke gi opp nå! Først og fremst: det er IKKE uvanlig at det kan ta flere mnd (opptil et år, avhengig av alder) før man blir gravid selv om man treffer med sex rundt el. Minst 50 % av befruktede egg forsvinner bare ut av kroppen uten å feste seg, og man vil ikke engang merke at befruktningen har skjedd. Og viss jeg forstår det rett, så har du jo ikke prøvd i mer enn 1 periode! Når man har sluttet med p-piller er det ikke alltid at el kommer igang med en gang heller, det kan også ta en stund. Viss det er tilfelle at det er i år du har slutta med p-pillen, så må du bare ta det med ro, da synes jeg det er naturlig at du ikke får Pergo før august. Det kan hende du kan klare det uten den hjelpen (og de bivikningene). Det kan hende at eggene dine ikke blir skikkelig modne før de løsner, noe du KAN ha hjelp til med Pergo. Pergo er IKKE en garanti for å bli gravid. Men det finnes jo flere årsaker som kan ligge til grunn for at du ikke blir gravid da. Har mannen din sine svømmere blitt undersøkt, for viss ikke de er i orden, så kan dere jo bare hekke for harde livet uten å få noen resultater. Jeg tror en gynekolog vil kunne gi deg Metformin siden du har PCO, men hun vil sikkert få tatt litt blodprøver og UL av deg først. Nå som du har vært så flink å gå ned i vekt, så kan du jo faktisk ha mindre grad av PCO. Jeg fikk av min gynekolog, og jeg ikke er mer enn ca 6 kg overvektig. Blodprøvene mine tilsa ikke at jeg var insulinresistent (fordi jeg unngikk både brød, pasta, ris og andre raske karbohydrater slik at jeg minimerte insulinproduksjonen), men jeg har fått det påvist med blodprøver for mange år siden. Til å begynne med var gynekologen ikke enig, han ville jeg skulle prøve med bare Pergo først, noe jeg gjorde, men da fikk jeg ikke el på første doble kur. Neste kur fikk jeg el, og ble gravid, men mistet i MA oppdaget i uke 9. Da jeg har lest at man har mindre sjanse for å abortere når man bruker Metformin (gjelder oss med PCO(S)), sa jeg det til gynekologen, og han gav meg resepten. Nå har jeg brukt Metformin siden midten av mars, og tok dobbel Pergo igjen da jeg fikk første mens etter MAen, og er gravid 4+4. Har enda ikke kontaktet gynekologen igjen, for jeg er redd han skal nekte meg å bruke Metformin under svangerskapet. Håper jeg får fortsette, om ikke annet så i alle fall med redusert dose. Jeg synes jeg blir mye mer opplagt og har jevnere humør etter jeg fikk Metformin, og jeg har mindre vannansamlinger i kroppen. Merker ikke noen forbedring på hårveksten dessverre. I alle fall ikke enda. Ønsker deg masse lykke til i alle fall, og håper du slipper Pergo-kurer til høsten.
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Eg har ikkje sånn kjempepeiling på akkurat temaet, men ein ting må eg bare få si. Te tross for el, begge e friske, og forholdene e optimale for et egg, så e det bare ca 25% av befrukta eggene som fester seg og blir en graviditet. Så stå på!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå