Gå til innhold

trøbbel med tåneglene til to åringen min, hvem skal jeg kontakte for å få hjelp til henne??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen var ikke mye interessert i å hjelpe- jeg kommenterte tærne hennes allerede på fødeavdelingen, reagerte på at hun ikke hadde skikkelige negler (de var super korte, nermest kun en liten prikk negl) men barnelegen på sykehuset flirte litt av "hysteriske" meg og avfeide det. Vel, det har liksom aldri blitt helt bra, neglene er på en måte inngrodde, og de som vokser ut, vokser jo i helt feil vinkel på en måte. Neglene på lilletærne synes nesten ikke, de er sånn kun en liten prikk omtrendt-

Nå er hun to år, og NÅ vl jeg at hun skal få hjelp, hun har begynt å si au og er tydeligvis plaget. Så, når legene bare fnyser, så tenkte jeg å oppsøke en slags fot/neil terapaut eller noe i den dur. Noen med erfaring eller råd/tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe jenta mi??? Hva skal jeg google f.eks for å finne noen med slik ekspertise? Helst noen med erfaring med barn hadde vert å foretrekke, siden hun er såpass liten...

Skrevet

Kjenner meg igjen! Lille her er nå 14 mnd - og har også "rare" tånegler, veldig korte og når de når en viss lengde vokser neglen på en måte utover og blir bøyd oppover... samtidig er neglene ganske furete... han har også hatt det siden fødsel. Jeg har også følt at jeg har blitt ansett for å være litt pirkete*ler* men man ønsker jo å finne ut av om det kan bli problematisk hvis det er noe som avviker fra normalen... Jeg har ingen gode råde dessverre, men ønsket bare å si at du ikke er alene! Hvis du finner ut av noe så gi meg beskjed;)

Skrevet

Da er vi tre! Stortåneglene til gutten min er bøyd oppover mot enden, og har vært det siden fødsel. Har også vurdert fotterapeut, men venter til toårskontrollen og ser hva helsesøster sier... Vil jo ikke at han skal plages med rare eller vonde tånegler.

Det eneste jeg har prøvd, er å smøre tåneglene med krem hver morgen og kveld, siden de var så sprukne. Det hjalp litt, men de er på ingen måte bra enda...

Vi får holde hverandre oppdaterte :)

Skrevet

Ok, har søkt litt på nettet. Tilstanden heter visst ´koilonychia´, og den mest vanlige grunnen er jernmangel. Mange barn som har sånne tånegler vokser det av seg i 4-6 års alderen. Og smør med olje for å forhindre oppflising.

Skal høre med helsesøster uansett, jeg da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...