Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 Jeg mener grensen går før ti på kvelden. Om det er foreldrene mine er det ikke så nøye, men andre ringer jeg aldri etter dette med mindre det skulle være krise. Fremmede ringer jeg helst ikke etter ni!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Jeg ringer svært sjeldent i grunnen. Går mest i sms. Men føler jeg behov for å skravle sent med venninner sender jeg en sms først og sjekker om det passer. Når jeg en sjelden gang tar en telefon kveldstid gjør jeg det ikke etter 21-22 tida.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Grenser er kl 22! Tror det er en uskreven regel for de aller fleste her til lands:)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 Det kommer an på hvem jeg skal ringe. Noen vet jeg sitter oppe lenge om kveldene bestandig, mens andre som jeg vet legger seg tidlig, eller har barn de ringer jeg før kl 21:30 helst.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 Senest mellom 21.30-22.00. Har jeg behov for å ringe senere så sender jeg en SMS og hører om det passer at jeg ringer. (Ikke alt man gidder å skrive i en SMS bestandig) Er det folk jeg ikke kjenner jeg skal ring så er det senest 21.00
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Senest kl 22 her også, men sjelden det blir så sent også egentlig. Familie og nære venner kan jeg ringe til senere, men aldri for å skravle lenge. De fleste i familien og venneflokken er sent oppe, og de få unntakene vet jeg om, så de holder jeg meg unna. Men når jeg først tenker over det så er det egentlig sjelden jeg ringer for å skravle på kvelden.. Blir helst på vei fra skole/jobb.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #8 Skrevet 16. mai 2009 En "god" gammel regel er man ringer ikke mellom kl 2130 og kl 0630 uten at man er HELT NØDT. (Det PASSER SEG altså ikke å ringe da.) Årsaken til akkurat disse tidspunktene er at den gangen man hadde manuell rikstelefon og sentralbord, var sentralbordet vanligvis stengt for ekspedering i den tida. Forlangte man likevel en telefon ekspedert var prisen dobbelt - minst!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #9 Skrevet 16. mai 2009 Å ringe folk kl 0631 er ingen GOD "regel", den er bare gammel. Besteforeldrene mine praktiserte alltid kl 2200, det var liksom "regelen" fra gammelt av. Så det spørs om rikstelefon/sentral-bordsystemet var likt alle steder?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 "Å ringe folk kl 0631 er ingen GOD "regel", den er bare gammel." (08:10) Vel, det spørs om man skal nå noen som skal på arbeid til ordinær tid, slik at man vet de er oppe eller i ferd med å stå opp. Skal man det, synes jeg godt man ringe kl 06:31 - om man fatter seg i korthet, vel å merke! I andre tilfeller kan man godt vente minst en time lenger. Det "vanlige" var ellers at ekspedisjonstiden i "gode" gamle Televerket va 0630-2130, men ingen regel var uten unntak. Og der hvor sentralbordet hadde lenger åpningstid, eller sentralen hadde døgnbetjening, som i de større byene, regnet "folk flest" det for udannet ikke å ha avsluttet en telefonsamtale til ca. kl 22:00.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå