Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #1 Del Skrevet 15. mai 2009 jeg er helt ny her, ville bare fortelle litt om meg selv. mamma på snart 30, jobber til daglig som sykepleier. har to barn(snart 3), en jente på 8 og en gutt på 2 og har en prinsesse i magen. vi bor på "landet", ca 45 min fra Oslo. jeg har vært sammen med barnefar i 12 år. etter et nylig brudd, sitter jeg plutselig alene. bruddet kom fortere enn jeg ante, så nå sitter jeg her med et HAV av spørsmål. og nav hadde ikke tid i dag på å svare meg, så tenkte jeg skulle prøve her hos dere. jeg blir alene fra juni, siden vi har inngått en avtale om at han gradvis skal flytte ut. (pga barna) vi har snakket om at jeg skal få bo i huset frem til høsten 2010, da jeg kommer til å ha barna store deler(siden han har en jobb hvor han reiser mye). før vi eventuelt selger det. det er mannen som betjener lånet og står som hovedlånetaker, jeg står kun som medlånetaker. men problemet her er at jeg har null sjangs til å betjene lånet, og tviler på at han vil klare å betjene hele lånet og selv ha egen husleie. muligheten er jo at vi deler på det, jeg betaler han det jeg klarer og så tar han resten. er det noen som har gjort det slik? informerer vi NAV eller meklingskontoret om denne løsningen? men så kommer det et annet spørsmål, jeg er nå gravid(har termin i midten av juni). har jobbet ca 30% stilling, så det vil si at foreldrepengene jeg kommer til å motta er så og si veldig lite. har valgt 80% løsning. (dagsats på 326 kroner) kan man motta denne overgangsstønaden samt få foreldrepenger? og hvor mye er full overgangsstønad på? huff, dette er skikkelig kjedelig for oss alle. jeg skulle ønske jeg kunne spole tilbake noen år, late som at dette aldri har skjedd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140113693-det-%C3%A5-bli-alene-med-l%C3%A5n-tre-barn-og-bolig/
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #2 Del Skrevet 15. mai 2009 hei hei trist å høre at du blir alene... nav trenger ikke å vite hvem som bet hva av huslånet, det blir en sak mellom dere. du vil få overgangstønad med litt trekk for den lønna du allerede tjener, men du vil allikavel få utbet. mer i mnd enn om du ikke hadde jobbet. jeg fikk beskjed om dette. sånn at du taper ingenting på å være i jobb i en liten stilling. og du har full mulighet til å jobbe ekstravakter om du ønsker dette, da dem går ut fra lønnslippen din. er ikke helt sikker på hvor stor overgangstøndaden er pr i dag, men tror det er rundt 9000 pr mnd el mer. du kan søke kommunen om lån for å beholde boligen du bor i, det er et lån du kan søke om hvis du har fått avslag på andre muligheter. tror det heter kommunalt lån el noe, det er veldig lav rente på det og du får gode betingelser. det går jo an å prøve og høre om de har mulighet til å hjelpe deg. håper det går bra med deg og ønsker deg masse lykke til alt ordner seg som regel til slutt, selv om det kanskje ikke blir som du håper så bli det bra til slutt prøv å hold motet oppe og ta en dag av gangen så føler du deg nok sterkere etterhvert Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140113693-det-%C3%A5-bli-alene-med-l%C3%A5n-tre-barn-og-bolig/#findComment-140113785
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #3 Del Skrevet 15. mai 2009 Lånet som anonym 00:08 snakker om heter Startlån og dette er et lån som kommunene står for. Overgangstønaden er litt over 11000,- (det trekkes skatt av dette beløpet) hvis du har null i inntekt. OS vil reduseres etter hvor mye du tjener i året. Har du også lav inntekt/høye boutgifter så kan du søke om bostøtte fra kommunen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140113693-det-%C3%A5-bli-alene-med-l%C3%A5n-tre-barn-og-bolig/#findComment-140113848
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå