Gå til innhold

Til alle dere som bor i australia.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en del spm. jeg er gift med en australiener, og vi har en liten jente på 1 1/2 år. nå har vi startet prosessen med å immigrere til australia. så langt har prossessen vært et rent helvete syns jeg. jeg har ikke fått tid til å i det hele tatt tenke på at jeg faktisk skal flytte engang. det jeg syns er vanskelig er de jævla immigrasjonspapirene.

jeg føler meg "dødssyk" og "kriminell" pga av alt de trenger.

vi er gift og har barn, jeg er frisk som en fisk og har ingen verdens ting på rullebladet.

da lurer jeg på:

1: hvordan gjorde dere det, ang. immigrasjon, og syns dere det var vanskelig?

2: brukte dere immigrasjonsagent?

3: sendte dere alle deres eiendeler ned med dere?

4: angrer dere noen gang på å ha flyttet?

vi bruker immigrasjonsadvokat, fordi vi ble fortalt at det gjørt alt mye lettere. men fy fader for noen priser!!! og det er jo en hel perm full av ark og bevis på det ene og det andre.

til sammen, for alle oss+tingene våre, kommer denne flytteprossessen på 140 000,- (!!!!!)

jeg er i sjokk, og håper virkelig det er verdt det!! har jo bodd der før, men ikke med barn. jeg gleder meg litt, men som sagt har ikke fått tid til å tenke over det.

Fortsetter under...

Skrevet

fy fader det var dyrt! lykke til:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei. Jeg er også gift med en Australer og vi har akkurat flyttet tilbake til Oslo etter to år i Australia. Jeg søkte om de facto visum (var ikke gift når jeg søkte), men det er vel ikke så forskjellig fra spouse visa?. Det var litt jobb å samle sammen all info til søknaden, men i grunn helt problemfritt ellers. Kostet vel totalt 9.000 kroner med lege og søknad. Absolutt ikke for vanskelig til at du trenger å bruke agent. Og billigere enn å immigrere til Norge fra Australia, nå har jeg mitt visum for alltid, må bare bekrefte at vi fortsatt bor sammen etter fem år. I Norge må mannen min til UDI hvert år.

3)For hvor lang periode flytter dere? Ettersom jeg visste at vi skulle tilbake til oslo etter to år sendte jeg ingenting. Vi er i den situasjon at vi tenker vi kommer til å flytte tilbake dit senere igjen, og antagelig veksle mellom begge landa resten av livet, så da er det bare å etablere seg på hvert sted. Australia har en super kultur på garasje salg og bruktmarkeder, så du kan sette opp et hjem raskt og billig.

Det er jo trist å dra fra tingene sine (og venner og familie), men da er det gøy å komme "hjem" til egne ting igjen neste gang dere eventuelt gjør det samme. Tok jo med noen personlige ting da, noen bilder uten ramme o.l.

mannen min måtte sende noen greier fra Oz til Norge nå og det er dyrt og en prosess å få hentet det. En løsning kan være å fly via USA, der tillates 60 kg jfr 20.

Man blir i grunn god på å løsrive seg litt fra materielle ting når man går gjennom slikt, det er trist å pakke ting bort, men jeg lover deg at du i liten grad tenker på det når du ikke ser det/er på et nytt sted. Avhengig av hvor dere skal bo i landet er det jo veldig forskjell på kles-kollekjsonen du trenger.

Hvor skal dere flytte? Vi har bodd i Cairns, Brisbane og Perth. Kjempe spennede! Jeg har ikke angret et sekund og føler at jeg har lært mye av å forandre på omgivelsene mine og kommet nærmere mannen min og vår datters "kulturarv". Det er et deilig land! Jeg er glad for å være hjemme i Norge i gjen, men gleder meg allerede til neste runde. Lykke til!

Skrevet

hei, takk for svar. vi flytter til sydney, men vet ikke hvor lenge vi kommer til å bli. skjønner hva du mener med materielle verdier, har en del ting i australia også, som jeg ikke husker engang. har no clue hva som er der. så vi har vurdert å la tingene stå igjen.

hvorfor valgte dere å flytte tilbake til norge?

ser for meg at vi kansje kommer til å flytte fram og tilbake for resten av livet. syns også det er spennende:)

eier dere hus i begge land?

Skrevet

Hei! Håper det går bra med søknadsprosessen din.

Det var alltid planen å flytte tilbake til Oslo da jeg hadde to års mammaperm fra jobben min. Jeg hadde aldri bodd i Australia før, bare vært mye på besøk, og var vel litt engstelig for å ikke sette en tidsbegrensning første gangen vi flyttet, så sånn ble det. Men vi solgte leiligheten vår i Oslo, pakket alt på loftet til mamma og pappa.....Den fasen er slitsom.

Vi har kjøpt tomt i Pottsville, NSW, nesten på grensa til QLD. Planen er å bygge hus der en vakker dag, mannen min er snekker og har en drøm om å bygge sitt eget hus der, utsikt til havet og nær mange gode surfestrender. Men det er nok et langtidsprosjekt... Hovedprosjektet nå er vel å være småbarnsfamilie, har ei jente på to år og planlegger kanskje en til. Så vi kjøpte en leilighet i oslo når vi kom hjem i april. Forholdsvis dyrt å skulle eie i begge land (og reise mellom dem), men vi prioriterer det framfor dyr design og annen luxus og det går jo alltid bra. Og i Norge får man jo gode leieinntekter hvis man leier ut leiligheten sin.

Har dere bodd i Sydney før? Hvor i Norge er du fra? Når drar dere? Det er gøy å høre om andre i samme situasjon!

Skrevet

hei,

søknadsprosessen er igang, det er alt jeg vet så langt. tror ikke vi kommer oss avgårde før beg. av august. jeg har bodd i sydney før, men ikke lenge. har vel tilsammen bodd der i 8 mnd. liker meg godt, men har ikke opplevd australia med barn. vår lille datter er 1 1/2 denne mnd.

nå bor vi i sandefjord (er ekte sandefjoling).

hvordan møtte du din australiener?

jeg møtte, faktisk, min på internett:) *blushing* det er nå 4 1/2 år siden. vært gift siden 30. mars-07, de siste 2 1/2 åra har vi bodd i norge, 2 år før det var det fram og tilbake, fram og tilbake. fløy 196 timer på 1 år!! "det er kjærlighet:)"

vi flytter til en suburb som heter dural/bulkham hills i sydney. liker meg veeeldig godt litt sånn på utsiden av sydney cbd. da er vi 45 minutter unna alt, city, beach, blue mountains, rainforest, u name it.

er frisør, så er ganske enkelt å få seg jobb der nede. foreldrene til mannen min eier en møbel bedrift, antikkreplika og tradisjonelle møbler, så har planer om å kansje jobbe litt med de når vi kommer ned.

now, u tell me your story:)?

Annonse

Skrevet

Så bra dere er i gang! Det er en litt opprivende fase å skulle flytte hele livet sitt (med 20 kg bagasje-begrensing) men da står man ihvertfall ikke stille i livet!

Jeg møtte mannen min på toppen av Folgefonna i Hardanger (!) Han var på guttetur og jeg på jentetur. Han hadde bodd i Norge i to år da, hadde en kompis som var sammen med ei norsk jente. Så ettersom vi begge bodde i Oslo ble det naturlig å holde kontakten...Vi har vært sammen siden, fem år nå faktisk. Vi giftet oss I Woolli, NSW 14. februar i år og ha ei jente på 2 år.

Jeg er familieterapeut og jobber som rådgiver i en stor organisasjon i Oslo. Er litt usikker på hvordan det blir å søke jobber i Australia, må sikkert bruke tid på å oversette endel vitnemål, men er optimist.

Lykke til med siste innspurt i Norge, vil gjerne høre hvordan det går med dere down under. Har dere en tidsplan for hvor lenge dere blir, eller ser dere det hele an?

God sommer!

Skrevet

hei,

hvor lenge vi blir i au er uvisst. og vi må bo i kofferter fra 1. juli:( da er alt sendt nedover. om vi kommer tilbake til norge, tror jeg alle tingene våre blir igjen der nede.

jeg lurer på et par ting til jeg:) ang. forsikring og kontoer.

vi har klart å spare opp en stor sum penger og lurer på hvordan vi skal få det med oss. tenkte jeg måtte avslutte kontoene våre her, få satt pengene inn på en konto der nede, som må ordnes per telefon. hva er best å gjøre tror du?

jeg har allerede sagt opp forsikringen fom. 1. juli. om det var riktig av meg, er jeg usikker på. men, vi kan jo ikke være forsikret i norge, og australia?

kansje vi kunne prate på msn?

min e.mail: [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...