Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg har ett spm ang selvstendig næringsdrivende og foreldrepenger.

Det jeg har klart og forstå er at om du har din egen bedrift men ikke har jobbet 6 av de siste 10 mnd vil selvangivelsen for ifjor legges til grunne for foreldrepenger?

Kan dette stemme hvis bedriften ikke har hatt inntekt?

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140111617-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha hatt inntektsgivende arbeid (pensjonsgivende inntekt) i minst 6 av de siste 10 månedene før du skal ut i permisjon. Det gjelder også for selvstendig næringsdrivende. Hvis du ikke oppfyller dette kravet, har du dessverre ikke rett på foreldrepenger.

Nå fant jeg nettopp dette :

For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten.

Hvor lenge må man ha vært selvstendig næringsdrivende står det ingenting om.

Noen som vet?

Nå er det to forskjellige ting som diskuteres her. Det første er rett til foreldrepenger: det får man gjennom inntektsgivende arbeid i minst 6 av de 10 siste månedene. Det andre er beregning av foreldrepenger (hvis man har rett). Her beregnes i utgangspunktet foreldrepengene etter gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de tre siste årene som er ferdig lignet. Dersom man er nystartet som selvstendig næringsdrivende kan siste års inntekt brukes som grunnlag. Dersom virksomheten er "varig endret" og ny inntekt avviker mer enn 25 % fra gjennomsnittet av de tre siste årene, kan også grunnlaget fastsettes skjønnsmessig, og dokumentert inntekt for siste eller inneværende år (forventet inntekt) kan brukes som moment i beregningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...