Gå til innhold

Noen som har dratt til dyreparken alene med barn? Har så lyst og ta med sønnen min, usikker....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 4 år om noen uker, en skikkelig god gutt :)

Jeg har kjempelyst til og ta han med alene til dyreparken.. At vi får en kosetur bort fra alt mas! Vi har aldri vært på tur alene før så trenger det:)

Men jeg er litt redd hehe, aldri vært på tur alene med han... Aldri egentlig dratt noe sted uten noen andre, altid vært flere voksne der... Det jeg tenker på er, må kjøre alene hele veien, ta alle valg, hvor skal vi sove, hva skal jeg gjølre, alene på kvelden? Tror jeg er redd for og føle meg skikkelig ensom egentlig....

Ja tenker på mye hehe!

Når dere dro, hvordan la dere opp turen?

Hvor bodde dere? Barnevennlig o.l?

Ja vil gjerne vite alt om deres tur... :D

Fortsetter under...

Skrevet

Det var en tråd med flere mammaer som tenkte seg i parken:)

Regner med det er Kristiansand vi snakker om.

Skrevet

ja bli med oss da vel!

Skrevet

Vi skal åleine, det blir koseleg! Eg skal bu litt hos venninner og kanskje ei natt eller to på hotell.

Også skal vi vere der i ei veke før vi drar til Oslo ei veke, det kan bli skummelt (og slitsomt).

Skrevet

Jeg vil reise alene med han, siden vi trenger en sånn tur men bare litt tanker rundt og reise alene.... :)

Skrevet

Det kan bli en flott tur!! men legg opp sånn at mamma kan kose seg litt etter at poden er i seng kanskje?

Å ta alle avgjørelser kalles jo å være mamma/pappa, og det forbauser meg av og til at jeg faktisk kan gjøre som jeg vil med mitt barn - også å ta med jenta vår på tur alene.

Tenk bosted, hva er bra for deg, og hva er bra for ungen... se om det finnes kombinasjoner innen de grensene økonomien evt setter.

Jeg er ofte alene med jenta mi i dyreparken siden vi bor i Kristiansand, og det er veldig koselig å være bare oss to. Men noen vil kanskje kjenne på misunnelsen når de ser mor-far-barn-påtur.

Det er også mange andre ting å finne på her nede i sør:)

Bare spør om det er noe du lurer på om ting her nede!

Annonse

Skrevet

Jeg har vel alltid reist med barn alene, jeg;)

Det er ikke så vanskelig, men krever jo at du klarer å tenke på alt alene. Det er du nok vant til, vil jeg tro. Nå er det bare at det er ferie og ikke hverdag du skal tenke gjennom. Ikke verre enn det;)

Vi har stort sett hatt telt, og da kjøpte jeg et litt stort(5-manns), for å ha god plass til å kunne sitte inne i teltet, og slippe å sitte ute om kveldene eller i litt regn. Så var jeg på biltema, og kjøpte en dobbel sånn blå madrass og pumpe. Og en plate til å koke mat på(gass), og kjøleboks(elektrisk). Vi har også med en liten TV, slik at jeg har noe å gjøre på om kvelden, og slipper den ensomhetsfølelsen som lett kan komme. Jeg har oppdaget at på campingplasser er det ikke lett for en enslig mor å få kontakt med andre voksne. Ser ut til at konene er livredde;)

Ellers så har jeg tatt med dyner og puter, og mange fleecepledd, campingstoler og et lite bord, telys.

Jeg pakker flere bagger; en til hver med klær(for all slags vær), en med håndklær og vaskekluter/vaskeservietter, en med toalettsaker/sminke osv. Å gjøre det på denne måten letter det å finne frem i sakene der en skal være.

Jeg har også en pressening og fillerye til bunnen i teltet der det ikke er annen bunn.

Dette har utviklet seg fra et lite tunneltelt, til det vi har i dag. Jeg har lært av erfaringer om hvordan vi vil ha det neste år, hva vi mangler osv. Hehe.. et år hadde jeg ikke TV, året etter fant jeg et til 200 på Europris, med radio og svarthvitt TV(5"). fikk til og med inn TVN med dette på sørlandet;) Og så har vi da med skjøteledninger og ber om plass med strøm på campingplassene.

Jeg har liksom bare pakket i bilen dagen før vi reiser, tar de siste tingene samme dag, og kjørt i vei med kartbok. Vi har ca 12-13 timers kjøring til Kristiansand og området rundt, så vi har oftest på så lange turer brukt god tid, og hvertfall hatt en overnatting underveis. Men jeg har også sovet i bilen noen timer om natten;) Tar det ikke så nøye for vi er jo på ferie:)

Ellers så går det sikkert an å få en Campinghytte, men jeg syns ikke det gir samme kosen som telt. Og jeg ser at det er flere og flere som faktisk reiser med telt. Ikke alle har disse imponerende campingvognene/-bilene. I sommer som var, traff vi en familie på 4, som bare hadde et lite sånn trekanttelt;)

Og en ting til; en ferietur trenger ikke vare i 14 dager. Vi har som regel vært borte i 5-6 dager, og det lengste er vel 10 dager(for da hadde vi så supert vær).

OG på sørlandet er det jo mer enn dyreparken å se på; Lindesnes osv er fint, en dag med litt rundtur i de små byene. Jeg anbefaler Mandal til ferien, og heller bare kjøre til Kristiansand når dere skal i dyreparken.

En må bare prøve seg frem. Det blir jo ikke ferie uten at DU tar DEN bestemmelsen, også;)

Skrevet

det kommer til å gå super fint tonebf :) det er bare å hoppe i det. tenk på alle de andre gangene man har følt seg utsikker på noe. det går stort sett alltid bra.

forstår behovet ditt for å finne på noe alene med familien din :) det er nok veldig sundt

Skrevet

Hei

Ifjor tok jeg og min datter (som da var 4år) en "alenetur" til dyreparken og det var kjempekoselig :). Anbefales på det sterkeste.

Vi overnattet i et av husene i Kardemommeby. Var akkurat i overgangen til lavsesong i parken, så da var faktisk ikke prisen på leie av hus så avskrekkende.

Og der var det utrolig koselig. Det var faktisk en tre-fire andre familier der, og alle ungene lekte sammen på ettermiddagen. Du vet jo hvordan unger er, de får kontakt med en gang. Og da kom jeg i prat med noen av foreldrene. Så da satt vi ute å drakk kaffe, mens ungene fløy rundt å lekte.Trikken i Kardemommeby var jo ute, og den var en yndet lekeplass :) Vi tok også en kveldstur og gikk gjennom området "Nordisk villmark" og der kom vi bl a på kloss hold med en diger elg, og det var kjempestas for min datter :)

Etterpå dro vi på lekeplassen ("Gompeland") sammen med noen av de andre familiene, og der er det sklier og husker og MASSE å finne på.

Skrevet

Når ungen sover leser mor, eller ser på TV. Mor tar ansiktsmasker, barberer leggene og napper øyebryn. Lakker negler og smører seg med deilige kremer. Tenner stearinlys og drikker noe godt (te, brus, vin, saft osv).

Har du god råd bor du på Noahs Ark, hotellet ved inngangen til dyreparken, et flott sted for unger! Ellers er feriesentrene i Kristiansandsområdet flotte. Barnevennlige med komfortable hytter.

Gjest marie-s
Skrevet

Hopp i det, det kommer til å bli bra uansett og tror du virkelig at du rekker å kjede deg?

Jeg har vært mye ute og reist med min gutt som nå er 7 og i år skal vi først til Scotland så en uke til Egypt. I fjor sommer når vi var i Scotland så satte jeg også i gang med å lage en feriedagbok. Vi tok med minnekortet inn på buttikker og fikk ut de bildene vi ønsket som vi igjen klipte til og limte inn i boken sammen med litt klistremerker og tekst.

Ikke tenk så mye på leggetider og at han skal være i seng til 8 hver kveld la det helelr skli litt ut slik at dere kan kose dokke.

Når det gjelder det å kjøre langt så hvorfor ikke ta en overnatting på veien, hva med Bø i Telemark? La turen bli en del av ferien. Ellers så får du ha god tur dette går så bra så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...