Gå til innhold

Noen som vet om vi kan ta ut graderte foreldrepenger på denne måten?

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har tenkt litt frem og tilbake på dette med å ta ut perm på riktig måte, og lurer på om noen som har peiling vet om jeg tenker riktig nå..

Jeg skal ut i permisjon i begynnelsen av september og ønsker å være hjemme fulltid ut desember.

Fra januar til august vil jeg jobbe en dag i uka (altså 20%) . Da dette vil vare i 8 mnd, vil det si at jeg har opparbeidet meg "160 prosent fri". Fra september neste år t.o.m. desember kan jeg altså da kun jobbe 60% ( da 160% delt på fire mnd = 40 % "fri" hver mnd).

De dagene jeg skal jobbe fra januar til august, vil vi at min samboer skal kunne være hjemme med barnet og dermed ta ut graderte foreldrepenger han også.

De permisjonsukene som evt. bli til overs vil vi ta ut når jeg har ferie e.l.

Jeg jobber 100% i fast stilling, og skal ta ut 80% foreldrepenger i 56 uker (eller 46 da, da 10 av dem er til far). Har også minst fem uker ferie som skal tas ut i denne perioden.

Er dette riktig tankegang??

Håper på svar fra noen som kan dette!!

Mvh,

Fortsetter under...

Nei, jeg får ikke dette til å stemme. Skjønner ikke helt tankegangen din. med at du opparbeider deg 160% fri, der skjønner jeg ikke hva du mener.

Om du har permisjon 100% fra september og ut desember bruker du ca 18 uker (her må du finne eksakte tall selv). Da har du omtrent 28 uker igjen (av "dine" 46). Du kan utsette permisjonen ved å ta ut ferie her i 5 uker. Da har du 33 uker igjen. (evt ta den ut senere, regnestykket blir det samme)

Så har du lyst å jobbe 20% og ha permisjon 80% i 8 mnd. Grovt regnet blir det totalt (8 mnd*4,3 uker)*80% = 27 uker.

Du sitter da igjen med ca 6 uker som du kan strekke til å vare i ca 14 uker dersom du tar ut 40% permisjon denne tiden (=3,25 mnd)

Så det går nesten sånn som du tenker da =)

Om far bruker 20% permisjon mens du jobber 20% (27 uker), bruker han ca 7 av sine uker, og har 3 igjen.

Du må selv regne ut i fra de eksakte datoene du har for å få eksakte tall.

Jeg ser at jeg ikke har helt eksakte datoer, og må selvfølgelig regne dette helt eksakt, men ville bare høre om jeg var i riktig tankebane eller ikke. Og slik som jeg forstår deg så er jeg i alle fall inne på riktig tanke?

Hvis jeg er litt mer konkret, så blir regnestykket slik:

Jeg går ut i perm uke 36 og er hjemme til uke 1.

Da har jeg brukt opp 18 uker av "mine" 46 uker.

Fra uke 2 jobber jeg 20 % i de resterende ukene, som da er 28 uker.

I uke 29 er jeg ferdig med min permisjon, men tar ut 5 ukers ferie, slik at jeg er skal være tilbake i jobb i uke 34.

På denne måten har jeg opparbeidet meg 20% "fri" i 28 uker, da dette er jobbet inn mens jeg hadde "full permisjon".

Fra og med uke 34 ønsker jeg å jobbe 60 %.

Da jeg har jobbet inn 28 dager, vil dette tilsvare 14 uker med 60 % (da 20% = 1 dag pr uke, og 40 % = 2 dager pr uke).

Jeg kan dermed jobbe 60 % frem til uke 48.

Far skal ta ut permisjonen sin med en dag i uken fra og med uke 2 til og med uke 29. Dette er 28 dager.

Far har ti av permisjonsukene, og har dermed 50 dager permisjon.

50 dager permisjon - 28 dager = 22 dager.

22 dager / 5 = 4,4 = 4 uker og 2 dager permisjon igjen.

Var dette lettere å forstå?

Håper noen har tid til å se gjennom dette, og evt. påpeke feil ved denne tankegangen.

Takker for alle tilbakemeldinger..

Forstår at dette tar tid å sette seg inn i, og er umåtelig takknemlig for dere som orker det..

Ha en strålende 17. mai!!!

Og: -flickan-, tusen takk for svar:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...