Gå til innhold

svangerskapspenger

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg lurte på om noen kan svare på dette. Jeg jobber på en plass der det er mye stress hele dagen og slitsomt arbeid der man ikke kan sitte seg ned og slappe av eller ta pause. Legen min sa idag til meg at jeg måtte ta det med ro på jobb og sitte og slappe av mer og ikke stresse, har vært veldig plaget med svimmelhet og kvalme og noen ganger svartner det for meg, men sjefen på jobb blir bare sur hvis jeg er borte og nå har han hintet frempå at jeg burde finne meg en ny jobb, men d har jeg ikke tenkt til og da har han sakt at jeg burde få meg en lang sykemelding for det er ikke aktuelt og sitte på jobb og ikke gjøre noe. har hatt en sykemelding for ikke så lenge siden og da hintet han bare frempå med at jeg bare var hjemme for å være hjemme. så jeg lurer på om det går ant og få svangerskapspenger resten av svangerskapet isteden for å få sykemelding? Regner med han ikke har mulighet for å sette meg til enklere arbeid heller på jobben siden han sier rett ut at jeg burde få meg sykemelding. er det ikke bedre da og få sv. penger enn sykemld. ?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei Anonym

Det hørtes ikke spesielt hyggelig ut at din sjef blir sur og antyder at du bør finne deg et nytt arbeidssted når du er syk. Det er vel sykemelding med sykepenger som er alternativet før man har født barn? Men i alle tilfeller, jeg mener å ha lest her inne at arbeidsgiver er forpliktet til å tilrettelegge for at gravide skal kunne være i arbeid under svangerskapet, så det betyr vel at du har noen rettigheter her i forhold til at arbeidsgiver skal gjøre det mulig for deg å fortsette i arbeidet dersom du er i form til det (selvom det ikke høres ut som han er spesielt motivert for det da :-)

Lykke til

En kan få innvilget svangerskapspenger dersom det ikke er mulig å fortsette i samme jobb på grunn av svangerskapet. Dette gjelder ofte de som jobber med kjemikalier, med pasienter med tunge løft eller rett og slett farlige pasienter.

Dersom du har en "vanlig" jobb, må du ha en slags syksom som gjør at du ikke kan fortsette i jobben. Dette må være svangerskapsrelatert og utgjøre en fare for barnet dersom mor fortsetter.

For meg er det søkt om svangerskapspenger på grunn av diagnosen kynnere fra uke 15. Det utgjør en fare for baret dersom mor jobber full stilling og det er fare for prematur fødsel pga hyppige kynnere. Det skal sies at jeg ikke har et "farlig" yrke - jeg jobber på kontor...

Spør legen din eller jordmor. Jeg fikk mest og best veiledning fra jordmor. Leger vil ofte bare sykemelde - da det er det de kan...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...