Gå til innhold

Hoover, hvem produserer det merket egentlig?


lilly of the walley

Anbefalte innlegg

er det et billigmerke?

 

Hva med upo?

 

Kunne tenke meg en oversikt over hvor de forskjelige merkene er produsert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hoover er et gammelt engelsk merke. de var opprinnelig først og størst på støvsugere, derfor sier de fleste engelske hoovering for å støvsuge og ikke vacum clean, men begge uttrykk er i bruk.

i england er hoover fremdeles et annerkjent merke. her vet jeg ikke, min mor har hoover oppvaskemaskin, og den er grei nok tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Hoover var ikke engelsk, det var amerikansk. De var heller ikke FØRST på støvsugere, men det var de som gjorde den til allemannseie, gjennom dørsalg. Hoover regnes faktisk for å være den virksomheten som startet dørsalget i moderne form.

Hoover er tradisjonelt ikke et billigmerke. I dag har virksomheten fabrikker i mange land, bl a Norge (Hoover kjøpte norske Grepa for noen år siden). Så her må man tenke produksjonsland. Hoover har gode produkter, og Hoover har dårlige. Alt etter hvor produktet er produsert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kunne tenke meg en oversikt over hvor de forskjellige merkene er produsert"

 

Ja, det er du nok ikke alene om! "Problemet" er at så godt som alle merker i dag har produksjon i flere land. Skal ta noen eksempler:

 

Bosch produseres, tror mange, i Tyskland. Ja, de GODE Bosch-produktene produseres her. De mindre gode i Italia, Portugal eller Ungarn.

 

Elextrolux produseres, tror mange, i Sverige. Ja, de GODE Eletrolux-

produktene produseres, her, i Norge (noen komfyrer), eller i Tyskland (vaskemaskiner, oppvaskmaskiner - ved AEG-fabrikken, faktisk). De mindre gode produseres derimot i Italia (ved Zanussi- eller Zanker-fabrikken) eller i England (ved fabrikker som er ukjente for oss i Norge, men som produserer andre merker som selges i England). (Visste du at det er Elextrolux som eier både AEG og Zanussi - merket velges etter hva som er "mest salgbart" i forhold til produktet?

 

Du må altså finne tak i hvor akkurat DETTE produktet er produsert.Det finner du i det "kjedelige" avsnittet "tekniske spesifikasjoner" i brosjyrene butikkselgerne dynger deg ned med. Er du heldig, har butikken lagt ut opplysningene på internett (prøv valget: "Vis alle spesifikasjoner" eller lignende). Ellers må du bare ta en telefon og spørre (det er DA du gir selgeren arbeid - da må han finne tak i brosjyre eller i verste fall bruksanvisningen - her står så godt som alltid produksjonsland).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er vaskemaskin eller tørketrommel du er ute etter i dette merket, kan jeg i hvertfall anbefale det på det varmeste! Vi kjøpte for 8-9 måneder siden og er utrolig fornøyd, de vi har tar 9 kg, og det er genialt til en så stor familie som vi er (blir), ikke trekker den så mye strøm heller, og selv med 9 kg klær i vaskemaskinen er klærene helt rene og halvtørre når vasken er ferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er komfyr... støpejern helst. Men mulig indusksjon, blir ikke enig med meg selv her.

 

Hva med Groenje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UPO er en opprinnelig svensk vaskemaskinfabrikk. I dag eier også UPO danske Vølund, som i Danmark er kjent for komfyrer(samme komfyrene som en tid ble solgt som ASKO i Norge - ASKO kjøpte komfyrene og gav dem eget navn - andre (dårligere) komfyrer ASKO-solgte, het ELTO....) , og har også fabrikk i Finnland - og Østeuropa. Tilbake til start: Produksjonsland avgjør. UPO-kjeden har mest produksjon i Norden, og altså mye bra. Men ikke alt er bra.

 

Poenget er: De ulike fabrikkene produserer på bestilling fra eieren av "merkenavnet", og så settes eierens merkenavn på. Det beste eksemplet jeg her kan komme på, er Radionette. For folk over 50 har Radionette en god klang. I dag eies NAVNET Radionette av Dixon (som eier Elkjøp og Lefdal, som altså konkurrerer mot "seg selv"). Dixon-kjeden bestiller så 100 000 radioer eller TVer av en total ukjent fabrikk i Kina - med Radionette-navn. Vips: Et kvalitetsprodukt. Hadde de samme radioene hatt et mer "ukjent" navn hadde man plutselig ikke samme kvalitetsproduktet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorenje produserer ingen ting selv - Gorenje er et "merkenavn" som eies av Dixon/El-kjøp. Så Gorenje kan være produsert ved en hvilken som helst fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i hvertfall anbefale induksjon! Utrolig lett å rengjøre (aldri noe som brenner seg fast), og veldig hurtig å få varme på ting. Groenje er i hvertfall et annerkjent merke. Ellers syns jeg Bosh og Simens er bra på kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En reperatør sa om Gorenje at det var enten bra eller elendig. Mye av "Gorenje" er produsert ved Philips/Whirlpools fabrikk i Holland (med mange Philips-komponenter innvendig altså). Disse var bra. Andre var produsert i Polen og Ungarn. Disse var, stort sett, elendige, og med på å holde reperatørene i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd: Velg gjerne induksjon. Det har mange fordeler. Litt forenklet sagt. Du får fordelene med en gasskomfyr, men slipper ulempene. Men samtidig: Induksjon er fremdeles ikke like driftssikkert som støpejernsplater (men blir stadig bedre, og overgår langt driftssikkerheten til "vanlige" keramiske komfyrer - forskjellen i driftssikkerhet i dag er ikke så stor, men den er der). Men iIKKE velg induksjon på bekostning av en god ovn med de funksjonene du ønsker deg her, om du må foreta et økonomisk valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk vurdert upo fordi den er billig. På den annen side har jeg mer lyst på electrolux eller bosch (aller helst miele, men der er ikke økonomien i dag;))

 

Beha er vel også et bra merke er det ikke det da? ser at de har et par ovner som er forholdsvis billige og fine (tenker på støpejern)

 

Om jeg skal ha en induksjonsovn må det bli til en pris rundt 7000. Jeg er egentlig ikke ute etter noen former for funksjoner. Må ha ny ovn og er ikke bortskjemt på den fronten for å si det sånn så jeg blir fornøyd uansett tror jeg.

 

Ser at en del ovner har blant annet pizzafunksjon, avriming, easyclean eller hva det nå heter. Synes det blir innviklet og ønsker ikke spørre noen i butikkene, for de skal bare selge det de får mest igjen for. Har opplevd dette mange mange gnager tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skal du legge MYE vekt på ovnen. Men det kommer helt an på hva du har tenkt å bruke ovnen til. Skal den bare brukes til å varme Grandiosa i gjør alle ovner det helt OK. Noen litt bedre enn andre, men forskjellene er minimale. Jeg lager selv en god del mat, og en god stekeovn er viktigere for meg enn induksjonsplater (kunne godt tenke meg det også, men ikke om jeg må velge). Mange av funksjonene kommer du sannsynligvis aldri til å bruke, mens andre er (i mine øyne) uunnværlige. Du skal velge en som har det du trenger (trenger = enten det du bruker eller det du kan tenke deg å bruke). Og så MINST MULIG (ideelt ingenting) av det du KANSKJE EN DAG vil ønske. Da kan du lett betale dyrt pr gang det blir brukt.

Det jeg selv fokuserer på er:

1) selvrensende emalje (pyrolysefunksjon er vel så godt, men meget dyrt og ikke verdt prisen i mine øyne). Vet MYE som er mer morsomt enn å vaske stekeovn.

2) vanlig emalje i bunnen synes jeg er viktig. Her blir såpass mye søl at selvrensende emalje blir for tamme greier. Og selvrensende emalje kan ikke rengjøres skikkelig med kost og såpe.....

3) varmluft - ekte sådan (ellers kan du likegodt la være). Kjempefint å ha til alt hvor en kokk vil bruke dampovn.

4) varmluft + undervarme er fint, men ikke absolutt nødvendig. Vil nok selv prioritere det ganske høy, siden jeg er flink til å lage hjemmelaget pizza/pai. Ellers har det mindre betydning.

5) et godt elektroniske steketermometer er viktig for meg, kombinert med automatisk avstenging. Da kan du sette kjøtt til langtidssteking på lav temperatur om natta (får en HELT annen kvalitet...).

Men viktigere enn NOE er at du har en stekeovn med stabil varme (nøyaktig termostat) og god tetting. Bruneprøven (se tekniske data) for småkaker avslører her. Jo jevnere bruning, jo bedre termostat og tetting.

Mitt råd: Sett opp en liste over hvilke krav du stiller til ovnen (og platene, men dette er mindre viktig). Sorter først etter hvilke ovner som tilfredsstiller dine krav og er innenfor din prisramme (ignorer foreløpig hvorvidt de har induksjon eller støpejernsplater. Sjekk så produksjonsland for ovnene. Da har du grovsilt ganske godt. Står du da igjen med en ovn som har induksjonsplater bør du velge denne. Ellers bør du la induksjon foreløpig være induksjon og heller satse på det på neste ovn.

Kvaliteten på platene (støpejernsplater) er lik, så lenge du styrer unna de HELT kjipe komfyrene til under 2 500/3 000. Omtrent alle nordiske komfyrer har plater fra samme fabrikk - KERVEL - og andre fabrikker ser ikke ut til å være dårligere. På induksjon er nok tyskproduserte plater i tet. Men så kommer som minus at tyskproduserte ovner, merkelig nok, kan ha litt ujevne/upålitelige termostater.

Beha er dessverre ikke automatisk så bra i dag. Beha har slitt med mange "svake" modeller. De ER norske, men man skulle tro de var fra en dårlig engelsk eller russisk fabrikk...... Andre serier har vært gode, men (norsk/svensk) Elektrolux har vært bedre. (Har selv en tante du helst ikke skal si BEHA til. Da eksploderer hun tvert, selv om ellers er en vennlig sjel. Og årsaken finner du på kjøkkenet, ikke blant varmeovnene i leiligheten ellers).

En billig UPO er, dessverre, mest sannsynlig en østeuropa-UPO. Men det KAN være en UPO av den tradisjonelle typen: Lite utstyr/funksjonener, men det den har av funksjoner er gode funksjoner. Slike komfyrer har vist seg å være vanskelige å selge i Norge - her skal det enten være svinbillig eller mest mulig fancy. Så det er verdt å undersøke nærmere.

Mht Miele: Miele er gode varer men ikke gode NOK til å forsvare prisen. I dag betaler du nok litt for status også om du kjøper Miele. Og det finnes faktisk Miele-produkter som er middels eller lavere kvalitetsmessig. En stor del av støvsugerne deres f eks. Mange funksjoner, men ikke overdrevent god motorkvalitet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guri malla! takk for svar. Hvilken type ovn har du sa du? ;) jeg har i alle år laget mat på en dårlig elto ovn med 3 plater så jeg vet faktisk ikke hva jeg ønsker. Ønske rmeg i første omgang en større ovn siden jeg nå har 3 barn. Men jeg har faktisk ikke peiling på ovner. Bør unngå selvrensende ja, men alle har vel emalje i bunnen?

 

hm laget en ny link ang ovner som kan være aktuelle da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å kunne bidra!

 

Jeg har selv Grepa - drøye 5 år gammel. Relativt dyr og inneholder noen flere funksjoner enn jeg trenger, men det automatiske steketermometeret var en absolutt betingelse her. Så da gjaldt det å finne en ovn som hadde det og minst mulig "for mye" ellers. Dette gjorde at det ble Grepa - det kunne like gjerne blitt Elektrolux, UPO eller (kanskje) Siemens (var litt betenkt på termostaten i stekeovnen her). Ellers var valget rent kost/nytte-basert. Hvilken av de konkrete modellene (som hadde det jeg måtte ha og minst mulig annet) var billigst akkurat da, hos en forhandler jeg kunne tenke meg å besøke igjen ETTER handelen. Kvaliteten ble vurdert som likeverdig.

 

Er meget godt fornøyd med valget.

 

Lagde selv mat på en ELTO noen år etter endte studier (hadde da tjenestebolig hvor det bare var plass til 50 cm bred komfyr, og fikk overta denne billig av hun som flyttet ut). Den fungerte til enklere matlaging, bevares (selv om den stekte så ujevnt at småkakene til jul ble stekt hos mor......). Men følte stadig at det var noe jeg savnet.

Nå savner jeg bare induksjonsplater (litt). Det kommer på neste komfyr når denne tar kvelden, men jeg ser ingen grunn til å bytte nå. Så viktig er ikke induksjonsplaten. Selv om jeg har kokt på gass (bodde i utlandet) og vet godt om fordelene jeg ville fått med induksjon.

(Samtidig er jeg redd for at det ville blitt en tid med dårllig kokte poteter ved et skifte. Det finnes jo ikke ettervarme i en gass-/induksjonskomfyr....)

 

Alle ovner har selvsagt emalje i "gulv, tak og vegg". Ellers hadde de rustet første gang du satte inn noe som avgav vanndamp og ikke tørket ovnen GODT inni straks etter bruk.... Det er to typer emalje - vanlig lakkemalje og selvrensende emalje. Selvrensende gjør at du ikke trenger tørke av tak/vegger etter bruk (emaljen selv "spiser opp" sprut. Vanlig emalje må jo vaskes og til tider skures. Ikke MIN favorittsyssel..... Så du bør IKKE unngå selvrensende - tvert imot. Bare i bunnen. Her er den ikke kraftig nok til å tåle så mye søl som du får på bunnen i lengden, så etter noen år ser den gruelig skitten ut - og den KAN ikke vaskes, da blir den ødelagt.

 

Dessuten: En tett stekeovn holder varmen inni ovnen - ikke rundt den. Så slipper du at kjøkkenet ligner et bakeri mer enn nødvendig. Og på en tett ovn (helst med 3-dobbelt glass) blir ovnsdøra ikke varm, men lunken, samme hva som skjer inni ovnen. Du sier ikke noe om alder på barna, men det er jo greit om du har en klåfinget liten tass. Det samme er barnesikret ovn, men det har jo de aller fleste ovner i dag. Har du småbarn er det også verdt å tenke på en annen ting. Kan du ta av bryterne til ovnen, rent fysisk, slik at bare "pinnen" den sitter fast på står igjen? DET er ganske praktisk om du har en klåfingret liten tass. Brytere som du trykker inn i fronten hjelper. Men barn lærer uhyggelig fort hvor lett det er å trykke på dem for å få dem ut, og DU HENDELSE hvor morsomme de er å skru på....

 

Hva du ønsker av ovnen må du nesten avklare med deg selv. Andre kan gi råd om hva de/vi legger vekt på, men ikke sette opp dine ønsker. Men prøv å tenk framover. Du skal jo helst leve med ovnen i 10-15 år. Helst leve godt med den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilleggskommentar til innlegg 14:00.

 

Skulle jeg, med det behovet jeg har skissert i innlegget mitt 14:00 valgt en ny komfyr i dag, hadde det sannsynligvis blitt DENNE:

http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_source=hardware&utm_medium=prissokmotor&sku=66745&site=6

 

Om urautomatikk/steketermometer ikke var prioritert (det sender prisen rett til værs, og det var jeg fullt klar over da jeg valgte - men jeg er både villig til og hadde mulighet til å betale hva det koster), hadde jeg valgt DENNE:

http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_source=hardware&utm_medium=prissokmotor&sku=77541&site=6

 

Sa økonomien tvert nei,og tilsvarende alternativ ikke fantes fra fra andre produsenter jeg aksepterte til en spiselig pris, ville det sannsynligvis blitt denne (Hoover/Grepa i Norge/Finnland produserer ikke støpejernskomfyrer lengre - alle slike er billig skrammel satt sammen i Øst-Europa):

http://www.bestbuy.no/vedlegg/asko_no_cs9620w_trygg.pdf

 

Men det ville være et valg ut fra MINE ønsker og krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...