Gå til innhold

Ikke le! Men kan ei grepa dame fortelle meg hvordan man vasker en bil steg for steg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet man må ha en svamp, såpebøtte og en spyleslange.

Men hva slags såpe? Bruke bare èn? Noe jeg ikke må gjøre?

Og etterpå, etter spyling?

Har aldri vasket en bil før ;)

Skrevet

Først spyler du av all løs skitt på bilen med vannslangen. Så vasker du den med godt, varmt vann. Kjøp vaskemiddel på en bensinstasjon, gjerne noe som er fettløsende. Hvis du vil ha den litt sånn "juksepolert" så kjøper du shampo med voks i, men jeg anbefaler den uten. vask over bilen i store sirkel bevegelser (husker du karate kid?). Spyl av etterpå. Hvis du har ruglete felter i lakken kan det være lurt å gå over med rubbing - men det er veeeeldig kjedelig ;-) om du vil polere etterpå så finnes det både flytende og fast voks til det bruket. Flytende er raskest og lettest - fast er mye mer arbeid men gir et bedre resultat.

Det er ikke lurt å stå midt i solsteika og vaske en bil, for da tørker såpa på bilen.

Skrevet

Har en genial, lite arbeidskrevende løsning. Her jeg bor er det flere som vasker bilen for en hundrings. Gjerne i gangavstand til byen. Dvs. du parkerer hos dem, du slipper parkometer, de vasker bilen og du henter når byturen er over. Har benyttet meg av det opptil flere ganger med godt resultat. Tid er penger:)

Skrevet

Det bør ikke være sol på bilen når du vasker den. Det er liksom første bud:)

Jeg bruker å gjøre det slik hvis den er veldig skitten;

1. avfettingsmiddel langs nedre kant rundt hele bilen(ca under den listen midt på dørene osv), og på felgene, men ikke inne i hjulbuen.

2. når det har virket noen minutter, så spyler jeg dette av.

3. spyler i tillegg hele bilen våt

4. har en bøtte med varmt vann og litt bilshampo

5. bruker slike gule svamper, dypper dem i bøtten og vasker bilen. Begynn øverst på bilen og jobb deg nedover.

6. når du har vasket f eks taket, så spyler du det før du går videre. ta små felt om gangen og spyl etterhvert.

7. gå over hele bilen med spylerslangen til slutt, slik at du får av alle såperester.

8. FERDIG:)

Du finner alt du trenger; avfettingsspray, bilshampo og svamper på enten Biltema eller hvilken som helst bensinstasjon. Det GÅR an å spørre om hjelp til å finne dette;)

PS! Om bilen ikke er så alt for skitten, så kan du egentlig kutte ut den avfettingen først.

Skrevet

God oppskrift dette! Bare EN liten tilleggskommentar: Du skal bruke MYE vann når du vasker bilen! Svampen skal alltid være kliss blaut, og den skal vris "utenfor bøtta". Dette for at du ikke skal "ta med" gammel skitt som kan ripe opp lakken. Det betyr at den fulle bøtta med vann du begynte med bør inneholde minimalt med vann når du er ferdig!

Skrevet

Takker og bukker for flotte svar!!

Dere er virkelig noen grepa damer :-)

Og husker Karate Kid ja, he he..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...