Gjest Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 HJELP HJELP HJELP! solgt leiligheten og det ene stedet etter det andre jeg tenker at har kan vi bygge å bo er ikke så pop om man søker her på forumet......... vi er helt åpne for alt og har blomsterbarn hehe, men vil jo alikevel ikke "utsette" dem for en verre ungdomstid enn nødvendig... vet ikke helt hvordan jeg skulle formulere dette altså... men noen men meninger her?
Gjest -<<- Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Furuset. Ellers går det an å bo nesten hvor som helst her. =) Hva er dere ute etter; asfalt eller skau, flerkultur eller homogenitet, fiff eller arbeiderklasse, villa eller leilighet?
Lykkeliten og jeg Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Ikke Holmlia / Søndre Nordstrand.. vokste opp der selv *grøss*
therehag Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 det kommer jo ann på. Jeg har å vokst opp der og trivdes godt. Nå når jeg og samboeren min fikk barn har vi flyttet tilbake. Jeg vil at hun skal vokse opp i et flerkulturelt miljø Og selv om jeg gikk på skole i søndre nordstrand disktriktet fikk jeg og alle mine venniner gode karakterer, og det er noen av de beste lærerne jeg har hatt:)
Gjest nancy-drew Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Jeg ville personlig ha holdt meg unna Grønland. Noen vil vel kanskje si at vest er best - Frogner, Majorstua, Maihaugen.. - men selv synes jeg de store gamle bygårdene med digre gårdsrom på Torshov virker både koselige og barnevennlige - og prisen der vil jo være lavere enn på vestsiden. Dette om vi snakker riktig by-miljø. Snakker vi nærhet til marka er jo Kjeldsås et supert alternativ til Holmenkollåsen. Det samme gjelder Ullevaal og oppover mot området rundt idrettshøyskolen/Sognsvann. Grefsen er også et flott sted - med bolighus, utenfor selve kjernen. Ellers er Vindern, Holmenkollen, Bygdøy, Nordstrand rimelig fasjonabelt - om det er slikt du søker :-)
Gjest nancy-drew Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Personlig hadde jeg satset på Torshov - valuta for pengene. Masser av nydelige parker. Gangavstand ned til byen (trikken er så treg at det er likegreit å spare kronene på å gå - og da får man trimmen i tillegg). Der har du også Storo Storsenter i gangavstand. Og de siste årene har det blomstret opp med både butikker og kaféer på Torshov. Har selv bodd der, for noen år siden, i studietiden. Det eneste jeg savnet der jeg bodde var en bakgård jeg kunne gå ut i. Den vi hadde var bare et mørkt lite portrom hvor solen aldri slapp til... For å sitte ute måtte jeg gå til en eller annen park i stedet (deilig det altså - kan ikke klage!!), men noen ganger kan det jo være kjekt å kunne gå ut rett utenfor døra. (Litt kjipt å pakke med seg den deilige lunsjen, tepper, bøker og ipod for å finne ut at man etter 10 minutter må tisse og nødt for å pakke alt sammen igjen for å gå hjem! Det var i grunne det eneste jeg hadde å utsette... men det gjaldt jo spesifikt bygården der jeg bodde. Mange andre har jo bakgårder med sol!) Jeg hadde definitivt sjekket ut en leilighet i de gamle digre kvadratiske gårdene. Med kjempedigre portrom, hvor det blir et eget lite og trygt miljø for barna - hvor de kan leke ute uten at man skal være redd for trafikkerte gater osv. Er du heldig er det bløtkaker i takene, høye vinduer og en flott ovn i stua :-)
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Jeg er oppvokst på Søndre Nordstrand og har nå flyttet tilbake til bydelen. Søndre Nordstrand er stort, og selvfølgelig er det steder i bydelen jeg ikke ville bodd... Men vi stortrives her )
AnTiLoPeSvIn Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 skjønner ikke hvordan folk kan grøsse seg over holmlia. trives godt! alltid trivdes. Født og oppvokst her, og det skal sønnen min og. garantert bhg plass, Hvervenbukta ved siden av, bondegård med sauer,hester,griser osv. Fine turstier ye alt sånne ting. torshov derimot vil jeg ikke si er så særlig barnevennlig.
tomat15 Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Vet ikke hvor du helst ikke burde bo, men vet hvor jeg vil bo. Bydel Østensjø! Er vokst opp her og bor her nå og håper at mine barn også kan vokse opp her. Jeg snakker da i hovedsak om oppsal, hellerud, manglerud, abildsø, ulsrud, bryn og høyenhall området. Mange lokale sentre, kan gå rett ut i østmarka og det tar ca 15 minutter med t-banen til oslo sentrum. Dessuten bor det mange trivelige mennesker her som er åpne og tar vare på hverandre. Her vil iallefall jeg bygge og bo:)
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 Kommer jo mye an på hva som er viktig for deg, det er vel umulig å gi et råd om passer for alle. Er selv på jakt etter leilighet å kjøpe her i byen, så jeg kan jo si litt om hva jeg tenker, om det hjelper noe. Jeg vil unngå de aller mest sentrumsnære områdene som Grønland, nedre Grünerløkka, sentrum og Aker Brygge (der er det så sinsykt dyrt uansett da). Kan være fine steder å bo som ung, men synes ikke selv at områdene er særlig barnevennlige. Holmenkollen, Frogner og andre av de dyrere stedene på vestkanten styrer jeg også lett unna. Kan ikke se at det er verdt det å betale så sinsykt mye for å bo på steder i byen som jeg ikke oppfatter som bedre enn andre steder. Av forholdsvis sentrumsnære områder synes jeg Sagene, Torshov og Hasle er fine områder. Har også fått øynene litt opp for Ekebergskrenten. Av områder som har nærhet til marka og fine turområder, liker jeg områdene rundt Østensjøvannet og øvre deler av Trosterud/Lindeberg/Ellingsrud (områdene som ligger mot marka). Av områder jeg ikke kjenner så godt til selv, men har venner som trives veldig godt er Holmlia, øvre del av Ammerud, Teisen og Eiksmarka/Østerås (rett over grensen til Bærum på vestkanten av byen). Jeg tror barn kan ha en god eller dårlig oppvekst ganske så uavhengig av hvor de vokser opp. Jeg leser en del negativt om områder på Søndre Nordstrand og i Groruddalen, men når jeg snakker med folk som bor/har bodd disse stedene er bildet ganske så mye mer nyansert. Klart det er utfordringer, men også store fordeler med å bo disse stedene. Har også venner som bor/har bodd på Holmen, Vindern, Ullern og i Bærum. De fleste trives kjempegodt, men det er ikke noe glansbilde akuratt. Det er jammen utfordringer i disse områdene også! Jeg vil anbefale deg å gå etter magefølelsen, og ikke se så mye på ryktet til de ulike stedene. Det er ikke alltid så mye sant i disse ryktene. Min plan er å teste ut et sted selv, og om jeg nå ikke skulle trives, så er det jo faktisk mulig å flytte igjen:-) Lykke til! Hilsen en annen på flyttefot:-)
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Furuset, Lindeberg, Holmlia, Tøyen, Grønland er steder jeg ikke ville bodd. Vi bor i Bjerke bydel, men vi vil flytte oss litt lenger bort. Vi ser på leiligheter på Årvoll, Tonsenhagen, Grefsen og Kjelsås.
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Vi vurderer både lindeberg og holmlia. Ellers er grønland og tøyen for sentrumsnært for oss. Da er Thorshov og grunerløkka mer attraktivt, men fortsatt for sentrumsnært. Vil litt ut av byen TAKK for svar alle dere!
Frk. V *juli-11* Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Jeg ville ALDRI latt barna mine vokse opp på Lindeberg eller Holmlia.. Jeg er selv fra Haugerud/Trosterud området og hadde en kjempefin barndom der, men ser nå på yngre familiemedlemer og venners søsken at det nesten er et mareritt å vokse opp der. Du blir mobba fordi du har skinke på brødskiva, og er den eneste etniske norske i klassen. Jeg ville ha tenkt meg nøye om hvor i Oslo jeg skulle bosette meg nå med barn. Selv syntes jeg visse steder i Østensjø bydel og på Ekeberg/Nordstrand er fint.
marinas skatt Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Jeg hadde også betenkt meg iforhold til og la barna vokse opp på Lindeberg eller feks Holmlia i dag. Østensjø er fint , Årvoll/ Tonsenhagen er også greit. - Men hva med Høybråten eller gamle Stovner ? Høybråten har stort sett eneboliger , men endel flermanns boliger , tomanns boliger og rekkehus. ( Blokkene i Høybråtenveien , hører inn under Furuset ). Kort vei til marka og ridesenter. Litt høyere pris klasse , men selveiere stort sett , og da er det ingen husleie, men kommunale avgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå