Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #1 Del Skrevet 13. mai 2009 Hei! Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har studert i 7 år, og har nå søkt meg inn på ett årsstudium, som jeg vil begynne på fra høsten av hvis jeg ikke får meg jobb. Det vil da i så tilfelle bli mitt 8. studieår, og etter det er det slutt på lån og stipend fra lånekassen (ikke at jeg har tenkt å studere mer, det holder nå... Samboeren min og jeg har nå begynt å snakke om å kanskje få barn snart, og da lurer jeg på om det er mulig for meg å få barn til våren, f.eks i mars/april (hvis vi er heldige og alt går etter planen), ta permisjon fra studiet og få fødselsstipend fra lånekassen? Grunnen til at jeg er litt usikker er jo at det da blir siste året jeg har rett på stipend fra lånekassen, så det vil ikke være mulig for meg å melde meg fra til høsten igjen på ett nytt studium...Håper noen kan hjelpe meg med dette.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140103319-kan-en-f%C3%A5-permisjon-og-f%C3%B8dselsstipend-n%C3%A5r-en-f%C3%A5r-baby-i-8-studie%C3%A5r/
*toppris* Skrevet 19. mai 2009 #2 Del Skrevet 19. mai 2009 det står ingenting spesifikt om antall år inne på lånekassen sine sider så regner med at du kan få fødselsstipend ja. Må oppfylle de vanlige kravene. Vilkår for foreldrestipend ved fødsel og adopsjon Får du barn mens du er i utdanning, kan du få foreldrestipend. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Foreldrestipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som stipend i en periode på inntil 44 uker. Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og: at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen at du bor sammen med barnet at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140103319-kan-en-f%C3%A5-permisjon-og-f%C3%B8dselsstipend-n%C3%A5r-en-f%C3%A5r-baby-i-8-studie%C3%A5r/#findComment-140130663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå