nurk ønskes Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Lurer på om det er større forekomst av allergier og astma blandt barn som er for tidlig født enn for de som er terminfødt? Hvordan utarter det seg? Som vanlig eller alvorligere? Tenker spesielt på dette i forhold til husdyr som hund og katt... Håper det er flere som kan gi en tilbakemelding på dette.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Vet jo ikke om det er tilfeldig, men begge våre premature har astma. Størstemann har også pollenellergi og laktoseintoleranse.. Han reagere ikke på husdyr.
Sylteflesk Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Min datter på 2 1/2 er prematur, hun ble født ca 6 uker for tidlig. Hun har astma (ganske mild), men ingen allergier som vi har oppdaget foreløpig, og hun ble test for mye forskjellig på lunge- og allergiklinikk. Jeg var også prematur og hadde ingen allergier som barn, men har utviklet bjørkepollenallergi som voksen (over 30 år da jeg fikk det). Mine brødre er allergisk mot alt mulig - fisk, egg, melk, erter, mandler mm. De var ikke premature. Men statistisk sett er det vel i hvert fall større forekomst av astma blant premature enn terminfødte.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 jenta vår kom 5+1 før termin (sikker termindato pga prøverørsbefruktning). Hun er straks 14 mnd, men har ingen tegn til astma eller allergier. Vi har også 2 katter så hun er vandt til det :-)
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Vår sønn på 1 år ble født 7 uker før termin (sikker termin pga. ivf). Han ser ut til å reagere på melk + at han har "kontakt eksem" som kommer og går. Vi har også to katter, men disse ser det ikke ut som han reagerer på (heldigvis). Men jeg har også 2 nevøer, som begge er født til termin, de sliter også med melk, og eksem. Så noen garanti har man tydligvis ikke på det ene eller andre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå