Efa Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Jeg har problemer med eggeløsningen og har nå fått beskjed om å øke min Metformin-dose fra 1 tablett (500mg) daglig til 2 dagbletter daglig (2 x 500 mg =totalt 1000mg). Har noen av dere god erfaring med Metformin-tablettene??? Jeg velger å tro på at det vil hjelpe - vil helst unngå Pergo-tablettene! :-/
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Hei Jeg gikk på samme dose som deg fra september 08 til mars nå i 09 da fikk jeg beskjed om å ta 1x3 om dagen. Det har hjulpet meg med å få mer regelmessig mens,meen ikke graviditet og jeg går på 1x3 pergotime i tilegg.... klem
Mamma jeg? Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Hei Jeg har tatt metformin i ca 8 mnd. tar 1 tbl x3. Nå har jeg endelig blitt gravid. 6 uker på vei. Legen min mener at det er metforminen som har hjulpet meg med og få eggløsning. Har tatt pergo også men hadde ikke fungert uten metformin mener legen... Skal fortsette med metformin til jeg er 3 mnd på vei... klem
shine77 Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 hei jeg startet med metformin for 2 mnd siden 2000 mg daglig,ikke merket noe ennu bortsett fra 5 kg vektnedgang.. Er det noen av dere som har gått betraktelig ned i vekt eller merket noe på hårveksten?
Regnbuesau Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Jeg gikk på metformin for ett år siden, og måtte slutte pga store mageproblemer. Men den hjalp veldig på meg.. fikk tilbake menstruasjonen og hårveksten på ryggen forsvant bla. og flere steder minsket hårveksten. Var fantastisk! Jeg har endelig fått begynt igjen... prøver en ny runde. Nå er jeg kjempespent på hvordan det vil virke denne gangen.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Åhh har så lyst til å prøve Metformin, for å se om det kan hjelpe på vekt, behåring og hud......Men legen blåste av meg da jeg foreslo PCOS, for jeg hadde ikke problemer med å bli gravid da ...
Ninzan Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 He! Hvordan mageproblemer fikk du når du begynte med metformin? Jeg har hatt store problemer med magen siden jeg begynte med tablettene, og det ødelegger snart min hverdag. Er oppblåst hele tiden, og fise veldig mye.Vondt i magen, virker som magen min reagerer på alt jeg spiser. Har du opplevd samme problem?
Regnbuesau Skrevet 23. juli 2009 #8 Skrevet 23. juli 2009 Regner med at du spurte meg så jg legger inn et svar... Ja, jeg reagerte veldig på metformin tablettene. Jeg fikk veldig mye luft i magen, var kvalm, hadde brekninger og magesmerter og i tilleg så hadde jeg veldig mye diare. Var kjempe plagsomt, og jeg fikk ikke gjort noe av det jeg skulle. Var veldig tøft. Så legen annbefalte meg å slutte på de. Nå, et år senere har jeg begynt på tablettene igjen. Har gått ned en del i vekt, og lagt om kostholdet. Og det ser ut til å fungere litt bedre nå. Men har fortsatt noen perioder med magetrøbbel. Vet ikke om det har noen sammenheng, men det ser ut til at kosthold har mye å si når en går på metformin. (iallefall for meg!) Reagerer spesielt på sukker og hvetemel. Hvis du er veldig usikker, så snakk med legen din!!! lykke til
siwro Skrevet 26. juli 2009 #9 Skrevet 26. juli 2009 Har gått på metformin 2 år sammenhengende, og i 3 år med noen opphold mellom di.. Jeg reagerte kunn i begynnelsen, med mye diare, nå har jeg ingen bi virkning. Vil fortsette å gå på for alltid for det gir meg mens hver mnd:-)
Curls Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 Hei! Jeg fikk påvist PCOS 19. mars i år. Da hadde vi prøvd å bli gravid i 2 år. Alt var som det skulle med mannens "leveranse", men hos meg ble det som sagt påvist PCOS. Hadde uregelmessig mens, til dels økt hårvekst, stor vektøkning og legen på fertilitetsseksjonen fant en hel drøss med cyster i eggstokkene mine. Ble satt på Metformin, 2000 mg om dagen (4 x 500 mg) samt at jeg skulle ta PergoTime dag 4-8 av syklusen. Jeg økte gravdis fra 1 til 4 tabletter med Metformin fordi jeg ble litt kvalm og oppblåst av den, akkurat som legen hadde sagt jeg sannsynligvis ville bli. Men kom allikevel opp på maks-dose rimelig kjapt. Plana var at jeg skulle gå på Metformin og PergoTime fram til august/september og hadde ingenting skjedd innen da, skulle vi vurdere prøverør. Og at når jeg evt ble gravid skulle jeg fortsette med Metformin gjennom svangerskapet fordi det pågår et studie ang Metformin og overvektige PCOS-gravide. Det er mange leger som har stor tro på at Metformin kan hjelpe under svangerskapet med å forhindre en del av de plagene en har høyere risiko for å få pga PCOS'en. Rakk å gå ned et par kilo før jeg måtte ringe legen 5. mai og fortelle at 9 graviditetstester (!) var enige om at jeg var gravid. En UL i uke 7 viste at jeg var gravid med tvillinger, og nå er jeg 17 uker på vei, og storkoser meg! Kan jo ikke si om det var Metforminen som funka eller ikke, men Metformin OG PergoTime funka ihvertfall meget godt for oss.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #11 Skrevet 30. juli 2009 Jeg er veldig redd for kunne ha det. Får man positiv eggløsningtest uten at man egentlig eggløsning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå