Gå til innhold

Privat skole og bidrag/ fordeling mellom foreldre.

Anbefalte innlegg

Min sønn har fått plass på NTGU i 8. klasse. Han er stolt og lykkelig, var harde opptakskrav.

Hans far vet om at vi søkte og syntes det var fint, men tror ikke han har satt seg inn i at det koster penger..

Han betaler 1950 kr i mnden i bidrag.. Det rekker uansett ikke så langt til en 13 åring, men alle monner drar. Han kjøper INGENTING utenom, tar heller ikke ferier med sønnen vår.

Det jeg lurer på, er om man kan søke om ekstra bidrag til skolepenger, eller om dette kun er noe jeg må tigge han om hjelp til. Har selv betalt inn 5000 kr som deler av beløpet på 18 000 (rest forfaller 1. aug)

Mange synes det nok er "fint" å la han gå på dyr skole, men han er en god gutt som har jobbet hardt dette året for å greie det. Og dette er hans drøm, ikke min!! Vil gjerne støtte han siden han virkelig vil dette og jeg vet han store drøm er å spille fotball. Når han også er flink på skolen og jobber godt, synes jeg han fortjener dette.

Burde da far være med å hjelpe med det økonomiske, eller er dette kun mitt bord som sa ja i første omgang?

Fortsetter under...

Nei, gutten kan gå på gratis skole som andre. Dette er noe du har valgt, og kunne sagt nei til(om det er gutten selv som maser). Da kan du ikke vente at far skal legge ut en krone på dette, uten at han helt frivillig gjør det.

En lar ikke barna gå på kostbar privatskole, uten å ha råd til det det koster. Sånn er det bare.

Hadde det imidlertid vært en AVTALE på forhånd mellom deg og faren at gutten skulle begynne på denne skolen, og far var klar over pris og alt, så hadde du jo hatt en økonomisk støtte der. Men dette er ikke noe du kan presse på far.

Dette kommer under luksus, når der finnes gratis alternativ.

Hilsen alenemor til store barn.

For det første, så syns jeg det er kjempe fint av deg å støtte sønnen din til en privat skole. Det var det jeg ville i samme alder, men fikk ikke lov. Begynte da på privat vgs senere da, og kunne ikke vært mer fornøyd! Man får så mye igjen for de pengene... Jeg betalte samme sum for mitt nåværende skoleår.

Jeg vet ikke, men tror kanskje du kan få litt mer i bidrag. For de faktiske utgiftene er jo høyere.. Jeg mottar barnebidrag for barn over 18 år(til meg selv) og der er utgiftene ved at jeg går på privatskole tatt hensyn til... Som sagt, så vet jeg ingenting, men tror du kan prøve:)

Eller kanskje bare spørre faren hans om han vil betale deler av det.

Jeg syntes det burde være krav til begge foreldrene å støtte barn som går privatskole.

Noen barn går dette av forskjellige grunner.

Selv har jeg en sønn som også skal på privatskole, dette er av andre grunner men selv så sitter jeg å betaler selv.

Jeg har ikke god råd, studerer osv, men da sparer jeg heller og gir barnet en god og trygg skolegang.

Så jeg syntes det burde vært krav til at foreldrene bidrar med litt ut i fra inntekt ekstra pga dette.

I utgangspunktet er svaret "nei" mht ekstra bidrag, men det KAN være aktuelt om det er "rimelig" at far bidrar. Vil nok tro at det skal mye til før det blir vurdert som "rimelig" i dette tilfellet. Man du kan jo diskutere med far hvordan han ser på saken, og så søke om du tror det kan være noe håp....

Utgangspunktet blir likevel at dette er et valg DU har gjort, og da blir svaret lett at det er mest "rimelig" at DU også tar konsekvensen, rent økonomisk (ikke misforstå dette slik at jeg kritiserer valget, er du snill - det gjør jeg ikke).

Ja, jeg syns det er rimelig at far betaler mer i bidrag, eller dekker halvparten av skolepengene i tillegg til vanlg bidrag. Om det er riktig aner jeg ikke, men har vært borti at far skal betale for konfirmasjon f.eks. og det syns jeg er drøyt. Skole kan ikke sammenlignes med mors familiefest. Selvsagt skal han betale!

Annonse

"Om det er riktig eller galt, aner jeg ikke"

Her er det ikke noe som er RIKTIG eller GALT. Dette blir en vurdering hos den som fastsetter bidraget hva som er "rimelig". Så gjelder det for begge parter å argumentere best mulig for hvorfor dette (ikke) er rimelig..... Og hva som er "barnets beste" skal jo også vurderes - sett opp mot hva som er "rimelig".

Ja, jeg har sagt ja :) uansett hva som skjer, så skal jeg selvfølgelig greie å betale alt selv.. om det blir den eneste løsningen! Er gift med en fantastisk mann som hjelper til med det meste, noe man ikka kan si om guttens far. Men det er jo en annen sak..

Han glemte vår sønns 13 årsdag. Det var surt for gutten det. Synes derfor han skal stille opp for en gangs skyld. Aldri en ferie (reiser med ny kone og datter) Sjelden han stiller opp og har aldri tatt del i verken foreldre samtaler, møter, bursdager eller fotball.

Selvfølgelig kan han gå gratis på skole! Det er det fine med Norge. Men jeg er også av den tro at når man jobber så hardt som det han har gjort, synes jeg man skal få en belønning. Han har blitt anbefalt av lærere og trener å søke, så dette gjelder ikke mine ambisjoner.. er veldig stolt av han da :)

Hadde vi bodd sammen, ville han vært med på å betale uansett, så hva er forskjellen.

Men jeg vet det finnes to sider, og kanskje tre, av saken!

HI!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...