Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Først vil jeg si til alle som har tenkt å komme med negative kommentarer... ikke les videre. Jeg trenger hjelp, ikke kritikk! Har ei tispe på 3 år. Hun er verdens beste hund, og kan ikke bli snillere med dattera vår osv... MEN... Helt fra vi fikk henne og 6 mnd etter det sov hun i senga vår om natta, så begynte vi å venne henne til å ligge i kurv i gangen utfor soverommet vårt før dattera vår skulle komme til verden. Det gikk fint, og så nå sover hun i stua i kurven sin. Så kommer problemet: Hun driter og tisser i stua HVER natt (selv om hun har fått tur/blitt lufta om kvelden)... Mannen min vasker aldri opp etter henne og her går jeg høygravid og må vaske gulvene hver dag, og nå stinker stua tiss, og det blir aldri rent på gulvet... ligger som et lag...ÆSJ!.. Vi vet ikke hvorfor hun gjør dette, noen som har råd? Dette har pågått i 1 år...PHU Hun trokker i tisset, og går på møbler og driter over alt... Mannen bare går på jobb om morgenen,... nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Han sier han skal hjelpe, så driter han i det. Han gidder nesten aldri gå tur med henne heller, så det blir ofte luftings i hagen... Jeg har sagt at jeg ikke vil ha henne mer, og at hun fortjener et bedre hjem og mer stimuli. Han skal absolutt ha henne, og sier han skal bli flinkere, men etter noen dager er det tilbake til samme rutine... jeg vasker.. NÅ er jeg på bristepunktet, og vil omplassere henne for vår og hennes skyld.... Hvordan går vi frem da? Er klar over at vi som vil ha hund, må tenke oss godt om og alt det der før vi skaffer oss hund, men nå er situasjonen anderledes enn hva jeg hadde trodd og mannen ville såååå gjerne ha hund, men han klarer/gidder ikke ta seg av henne nå (det kunne jeg ikke vita da, da hadde jeg ikke valgt å ha hund). Jeg har bekkenløsning og går IKKE tur for tiden, og har etter hvert som problemene har hopa seg opp mista hele gnisten til å gjøre noe.. ikke lyer hun meg heller, bare han, så.. Noen som har innspill...? Skal jeg gi mannen min en sjanse til? Hilsen rådvill......
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Jeg har noen få tips - Kan mannen din ta henne en tur til dyrlegen og få henne utredet for UVI? UVI gjør at de holder seg og holder seg - og til slutt bare kommer alt. Urinen lukter helt grusomt (føles som man må brenne ned huset for å få det rent...) - Kan hun sove fek. i gangen - uten tilgang til stuen? De fleste hunder tisser/bæsjer ikke der hvor de sover. - På kveldsturen må din mann fotfølge henne og passe på at hun får gjort begge deler (tisset helst to ganger) før hun får komme inn igjen. Som med alt annet, skryte enormt når hun er på do. (Slik at hun forbinder det å gå på do ute med noe fantastisk bra - og gjerne vil være flink) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Heisann. Utrolig trist å høre att mannen din ikke vil hjelpe deg med dette, eller gjør noe med det. Du går gravid og med bekkenløsning. Det skal være nok og drive og tørke alle plasser til alle døgnets tider. Men kjenner igjen problemet : vi hadde det også slik. Man må ta det med hard hånd, og det var ikke noe kjekt og gi henne vekk . men først prøvde vi å begrense plassen hun har om natten, til gangen, der vi la avispapir på områder. heldigvis skjønte hun att visst hun måtte gjøre fra seg så var det oppå avisene. ikke behaglelig å grave i det heller dagen etterpå, men det var ikke tiss overalt vertfall.. Vofsen ble rett og slett for mye for oss en tid etter det. (veldig oppmerksomhetssyk) og vi følte vi ikke kunne gi henne det hjemme hun fortjente. Min mor og far fikk henne, da vi sa vi ikke kunne ha henne lenger. Og hjemme hos de, har hun aldri verken tisset eller gjort fra seg. Hun får de turene hun trenger og den kosen hun fortjener. No er ikke dette et alternativ for alle, men vi var så heldig å kunne gi henne til noen vi visste ville ta vare på henne, samtidig så vi får se henne når vi er på besøk der. Dette var kanskje ikke så mye til hjelp, men kanskje sympatien hjelper litt. i verste fall kan du prøve og begrense plassen hun har om natten, og aviser er ett alternativ. det er hunden du må gi en sjanse til, og du kan begynne med å få mannen din til å vise hunden det håper det ordner seg for dere alle!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 På meg så virker det som om hunden har fått et adferdsproblem, dette er ikke normalt. Du burde prøve å ta kontakt med noen som er proff innenfor hundeadferd, det finnes mange råd fra andre hundeeiere som nok bare mener vel, men en ordentelig ekspert er nok det beste:) Jeg har også hund, som ikke er vant til barn i det hele tatt, nå skal vi ha barn om kort tid så lurer veldig på hvordan det skal gå. Jeg skjønner deg veldig godt, jeg har bekkenløsning og er helt avhengig av mannen som stiller opp med boffen.Vasking av gulv og slikt er jo håpløst med den tilstanden... Hunden må jo ha sin bit med mosjon og oppmerksomhet den også. Hva med å venne hunden til å sove i bur? Dette kan være en lettvint løsning, men da er det ikke bare å stappe hunden inn i buret og tro det går greit. Her tenker jeg da at det trengs tid og gradvis tilvenning på buret. Får hunden nok mental stimuli da? Bruke hodet sitt litt? Ellers så kjeder de seg fort og kan bli litt vrien å ha med og gjøre.... Hva slags rase er det snakk om?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Først vil jeg si tusen takk for seriøse svar. Det er en liten terrierrase, så vet jo at de kan være ganske så sta. Hun får absolutt ikke den kognetive stimulien hun trenger, og kjeder seg nok. Før vi fikk henne gleda mannen seg til å gå tur, jogge med henne, kaste pinne og ball og trene lydighet, altså holde henne mentalt god. Men alt har sklidd ut... Vi har prøvt med bur, men da var hele buret drit etterpå, hun kava voldsomt om natten (selv om hun kunne se oss, slik at vi var der). Fikk anbefalt å ha henne i bur på dagen, da vi var på jobb også, men hun bare dreit og tissa det ut... og den tid fikk hun tur ofte, så hun var skikkelig "tømt"... så nå er hun i stua. Jeg skal snakke med mannen om å ha henne i gangen om natten.. Vi må finne en løsning med trapper og slik (hun driter/tisse over alt, også oppe) Vi har tenkt om det kan ha vært/ er en reaksjon på at vi fikk barn, men hun får masse oppmerksomher og kos (det mangler absolutt ikke) og får ligge i sofaen med oss hvis hun vil det, men hvis vi er i stua fortrekker hun å ligge i kurven. Jeg skal jammen vise mannen denne tråden (hehe)... så forsåtr han hvor oppgitt jeg er.
*Bo*og*Junior* Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Hei! Jeg hadde også tenkt å foreslå bur, da det funket veldig bra på mine hunder, men jeg ser det ikke har fungert på din. Det var dumt. Men, jeg har et annet tips, jeg ser det er en fordel at hunden sover i kurven, og ikke buret om natta. Hva om du setter et gjerde rundt kurven? Du får kjøpt kompostbinger, de har de sikkert på Plantasjen eller lignende, disse bingene jeg tenker på er ca 120cm x 120cm, og settes sammen med klips. Det blir på en måte en hard netting, om du skjønner. Om dere skaffer en slik binge, kan dere legge avispapir på gulvet, og sette kurven inn dit. Det hjelper jo selvfølgelig ikke på selve problemet med at hunden gjør fra seg inne, men det blir enklere med renhold.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Uff, høres ikke noe koselig ut i det hele tatt. Hvor lenge er det til du har termin? Hva slags hundehold ser du for deg etter det? Vil du ha mulighet til å ta henne med på trilleturer fks? Trene mer med henne da? Kanskje dette er et problem som du/dere har mulighet til å få under kontroll på sikt. Jeg selv har en flatcoated retriever som krever en del, både mosjon og hjernetrim. Nå bor jeg forholdsvis fritt slik at hunden er en del løs ute og kan løpe rundt som hun ønsker. I tillegg klarer jeg å gå litt turer, og har da med en annen hund slik at de får lekt masse sammen selv om turen ikke er så lang (går i skogen, hundene er løse). Tispa mi er også 3 år. Og jeg venter mitt første barn nå i løpet av mai, begynnelsen av juni. Og er spent på hva slags reaksjon (om noen?) hunden min vil få da... Men tar det når den tid kommer. Men jeg har merket på hunden min at hun er mer hyper og masete om dagen, pga mangel på hjernetrim. Så jeg prøver å gjøre litt hver dag hvor hun får brukt hodet sitt. Det kan være fks godbitsøk (forutsetter at hunden din er glad i mat Legg godbiter (evt bare tørrforkuler, fks frokosten) rundt omkring i stua, begynn ganske enkelt med å ha bitene (delvis) synlig og på gulvnivå. Hunden må sitte å vente mens du legger ut bitene, hun kan godt se på til å begynne med. Etter hvert øker du vanskelighetsgraden, gjemmer bitene mer, sprer de mer utover og hunden må sitte et sted å vente hvor hun ikke lenger ser hvor du legger de utover. Bitene kan også komme mer opp fra gulvet. La så hunden lete opp bitene, uten at du "blander" deg inn, om hun må snuse og lete så er det det som er hjernetrimmen Og de trenger ikke å gjøre dette lenge før de blir passelig sliten... Og det finnes masse andre hjerneaktiviteter for hunder, som kan gjøres inne eller ute i hagen. Kanskje greit for deg som ikke kan bevege deg så mye. Og du skal se at hunden vil lyde deg bedre også dersom du "jobber" med henne. Andre aktiviter for hund: - putt godbiter inn i en tom dorull, tape igjen og la hunden jobbe seg inn til bitene. Legg godbit under en kopp, la hunden jobbe den fram. Dersom hunden din har en favorittleke så gjem denne under matten fks og se hva hunden gjør. Ellers er vanlig lydighetstrening veldig bra hjernetrim ) Håper dere finner ut av tiss/bæsj problemenet hennes også, hadde som flere over her tenkt å forslå bur, men ser jo at det ikke har hatt noen virkning. Allers først ville jeg tatt henne til dyrlegen for å finne ut om det er et medisinsk problem, dersom ikke så må dere prøve å finne ut av dette atferdsproblemet. Om det IKKE hjelper at dere aktiviserer henne mer så få inn enn atferdsekspert. Finnes jo også en del eksperter på nett dere kan spørre, se fks på www.canis.no (veldig bra side!) Hva med å binde henne fast om natten, i forholdsvis kort tau, der hun rekker vannskålen og kurven, men ikke får mulighet til å vandre rundt som hun vil. Tiss og bæsj blir det kanskje likevel, men på et avgrenset område. Og mannen din må seriøst skjerpe seg når det gjelder å ta vare på hunden når han er den som absolutt vil ha den! (håper mannen leser dette Hund er som regel noe veldig positivt, så lenge man finner ut av slike problemer, så håper dette løser seg for dere og at dere får et hundehold som både mennesker og hunden er fornøyd med ) Lykke lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 Jeg tror veldig mye hadde bedret seg om hunden hadde fått de turene den trenger og en anen form for stimuli i tillegg. Er det ikke noen i nærheten som kan hjelpe til litt? F eks noen naboer som har lyst på selskap når de går tur? Men ta en tur til dyrlegen også, og hør hva de kan foreslå. Ville nok også foreslå eventuell omplassering, hvis ikke mannen din tar seg sammen og gjør som han har lovt når det gjelder å ta ansvar for hunden. Uansett hvos liten den er, trenger den tur og morsjon.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Skaff dere et reisebur hvor hun skal oppholde seg om natten!
trolla <3 <3 Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 Dersom det er en liten terrier, er det ikke sikkert at den store fysiske treninga er svaret. Vet ikke hvor mye du klarer med bekkenløsning, men det finnes maaange måter å aktivisere hunden på uten at du selv trenger å røre så mye på deg. -sportrening i hagen/huset. Legg ut pølsespor, begyn enkelt og øk vanskelighetsgraden når hun fatter poenget. Mange hunder blir helt utslitt av å bruke nesa på dette. -lær henne å hente, plukke opp ting, bytteleken. Kan jo være hendig for deg og når du mister ting, så slipper du å bøye deg så langt for å plukke det opp. Ellers så kan du se på canis eller andre nettsteder for andre tips om aktivisering. Synes også mannen din skulle vært på dressurkurs. Du kan jo prøve å klikketrene han til å vaske hundebæsj;) Høres helt horribelt ut at han velter alt ansvar over på deg på den måten.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 13. mai 2009 #12 Skrevet 13. mai 2009 Ta med bikkja til utredning for UVI til vetrinær. Om man ikke finner ut noe, er dette et atferdsproblem. Enten bundet opp i at hun får for lite turer og ikke ser på dette som "feil" - eller at hun er for lite mentalt stimulert. Når det er tid for dere å legge dere, så har hun ikke fått noe av denne stimulien hun skule hatt på dagen og kan bli frustrert på natten.. Det første jeg også ville gjort var å kjøpe en kong. http://www.hundognatur.no/ds_product_info.php?cPath=47&products_id=360 En fin aktiviseringsleke. Be mannen din ordne opp i det - ellers så sørger du for at bikkja får et verdig hjem. Jeg tror du har mer enn nok å holde fingrene i, og det vil du også få de 2 første mnd etter at barnet er kommet. Dette er ikke ditt ansvar om mannen din ville ha hunden. Skjerper han seg ikke innen dere har fått tatt med hunden til vet. og i tillegg kjøpt kong for å se om hunden får en annen atferd så må du bare gjøre det som er best for DEG og HUNDEN. Hunden burde få minst 4turer ute om dagen. Altså: Ikke ut i hagen, men ut og utforske, lukte, legge igjen lukt m.m Jeg er ute med hunden min (riktignok en schæfer som trenger mer mosjon, men likevel) kl 06, 10, 14, 18, 20-2130 (sammenhengde tur) + en kort tur kl 2330. De andre turene er på mellom 10min til 45min. Jeg og samboeren deler på det, men det er tider som er faste. Samboeren tar kl 06 og 18 + 2330 - mens jeg tar turene kl 10,14 og den lange turen fra 20-2130. Noen ganger blir det avvik, lengre turer, kortere turer ++ Men hun har alltid en sammenhengende tur der hun får lov til å være hund. Vi leker med ball, pinner, driver på med klikkertrening ++ Jeg har heller ikke hage (takk og lov) så vi må gå tur. Men allikevel koser vi oss. Du må bare sette hardt mot hardt, finne løsninger, snakke med vetrinær. Løser det seg ikke da er det ikek bra for verken deg eller hunden at mannen ikke tar ansvar. Lykke til da.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 Ta mannen din i ørene og be han slutte å oppføre seg så umodent! Du er gravid, og trenger du hjelp så er det mannens plikt å stille opp, du gjør en 24-timers innsats med å bære frem barnet hans, det minste mannen kan gjøre er å stille opp.... huff... Men uansett, vet ikke om det er nevnt over, var så mange lange svar at jeg ikke orker se om det er nevnt, men jeg hadde en terrier hund for et par år siden, verdens søteste, men absolutt ikke husren. På dagen var det løping støtt med hunden ut i hagen, men på natten ville jeg ha ro. Ringte dyrlegen, og hun anbefalte oss å legge han i bur på natten, de gjør ikke i fra seg på steder der de sover. Og det hjalp. hunden pistret å pep i starten , men gikk fort så ble den vant. Det hjalp oss iallefall...
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2009 #14 Skrevet 13. mai 2009 Kjempeglad for mange svar:) Nå prøvde vi jo bur for 2 år siden, så kanskje det er verdt å prøve igjen da. Må bare tåle litt piping og kaving de første nettene, så kanskje det ordner seg. HUn har jo blitt litt mer voksen også. Hun har ingen problemer med å holde seg for å tisse/bæsje når vi er med henne hele dagen inne, så tror dette må være et adferdsproblem, men skal nevne det for dyrlegen nå når vi skal vaksinere henne snart. Mannen min SKAL få klar beskjed om at hvis han ikke sjerper seg, så omplasserer jeg henne selv. Jeg har termin i midten av juni, og gruer meg til de første mnd med liten baby igjen og søvnløse netter (håper jo at det ikke blir så mange våkenetter som med dattera vår)... Han ser også på meg at jeg har vondt og er lei, men mener jeg burde klare å gå en liten tur med henne jeg også, men jeg har sagt nei, da blir resten av dagen min ødelagt. Jeg har mista helt gnisten på å gå tur, trene osv med henne pga alle åra med mas og krangling om bikkja.... Håper det ordner seg. Skal snakke med han i kveld å høre hva han egentlig ser i at vi har hun når hun ikke blir sett og tatt vare på slik som hun fortjener. Tusen takk igjen for gode svar. Setter stor pris på det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå