Gå til innhold

Oftere noe "galt" med gutter ?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes spørsmålet ditt var interessant, og derfor googlet jeg litt. Og jo, det ser ut til at det stemmer at gutter oftere har kromosomfeil. Ingen har klart å finne ut hvorfor, visst nok, men det er klart at det er sånn. Her står det bare nevnt:

http://www.aftenposten.no/helse/article548833.ece

Jeg fikk også i går vite at den lille jeg mistet som hadde trisomi 21, var en gutt.

En professor på barnesenteret på Ullevål sykehus fortalte meg en gang at ettersom gutter har 2 x-kromosomer og jenter 1 x-kromosom og 1 y-kromosom, kan oftere gutter bli syke. Dette fordi hvis det er noe feil på x-kromosom kan y-kromosomet "veie" opp for denne feilen hos jenter. Men om dette bare var teoretisk tenking, eller om det faktisk er flere syke gutter enn jenter vet jeg ikke.

Hei Bolla74

Du meiner vel omvendt? Jenter har xx og gutar xy, slik kan det "friske" x-kromosom hjelpe jenter som har eit "sjukt"x-kromosom, mens gutar som har "sjukt"x-kromosom da ikkje har noko frisk x-kromosom, berre har eit y i tillegg. Eg veit iallefall at nokre kromosom/gen-feil som går på kjønnskromosomet er slik at jenter vert mildare ramma, evt. berre vert bærarar av feilen, mens det for gutar vert alvorlegare, kanskje dødelig.

Om gutar vert oftare ramma av sjukdommar/skader som ikkje går på kjønnskromosom veit eg ikkje.

Har to, nr. 3 i hjartet, lille håp i magen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...