Gå til innhold

Positiv lupus koagulasjonsfaktor?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått vite at jeg ligger i grenseland for å ha positiv Lupus koagulasjonsfaktor. Noen med erfaring rundt dette og evnt behandling? Legen sa at behandling, viss den nye kontrollprøven min viser seg å være positiv, er daglig behandling med blodfortynnende sprøyter fra uke 12.

Jeg er 9 uker på vei nå og er redd noe kan skje i mellomtiden. før jeg begynner med behandlingen.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg hadde påvist dette før jeg ble gravid. Startet med sprøyter når jeg var ca 7 uker på vei jeg.

Det tar jo litt tid før man får svar på slike prøver så dersom du har tatt en ny prøve nå rekker du ikke å få svarene innen uke 12.

Kan du ikke be om å få det i alle tilfelle så slipper du å bekymre deg?

Skrevet

Jeg har fått lov av legen å ta albyl E mens jeg venter på svar. Han mener det er svært usannsynlig at testen vil være positiv!

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Ok, men da har du fått behandling foreløpig da. Det er jo blodfortynnende det også.

Masse lykke til!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei. Jeg har også dette. Korrekt omtales det som Leidenmutasjon...Dette er en mutasjon i menneskets koagulasjonssystem. Det er dette som gjør at blødninger stopper av seg selv. Dette systemet inneholder 13 faktorer som alle jobber hårfint sammen for at vi skal ha et optimalt fungerende koagulasjonssystem...Ved Leidenmutasjon har man en mutasjon på faktor nr.5 i kolagulasjonssystemet. Det vil si at man har økt risiko for blodpropp, og dermed større sjangs for en mikroskopisk blodpropp i de små hårrørsårene som holder et foster i livmoren. Skjer dette, kan man få en abort. Det finnes en homozygot og en heterozygot form av denne koagulasjonsfeilen, heterozygot er mildest, men det gis ofte Klexane til disse fra 3 måned i svangerskapet forebyggende.

Håper dette oppklarte litt. Ikke så farlige greier egentlig, og 7% av befolkningen går med dette...

• 1 måned senere...
Skrevet

Lupus og leiden er ikke helt det samme.

Lupus er en faktor som kun 1% kvinner bærer. Leiden har 5-10 % av normalbefolkingen. Det skal behandles med

fragmin ved begge diagnosene.

Jeg hadde leiden men ikke lupus faktoren.

Lupus kort fortalt er en mutasjon som

gjør at kroppen oppfatter fosteret som et fremmedelemt og støter det vekk, som oftest i MA. Som regel pga blodpropp i enten fosteret eller hos mor.

Jeg har vært hos en overlege som har dette som spesial felt og

det var sånn legen enkelt fortalte meg hva som skjedde.

Jeg var i samme situasjon: venter på svar og svar lot vente på seg.

Tilslutt tok jeg saken i egne hender og fikk resept på 5000 ie fragmin som er forebyggende.

Fikk positivt svar etter 4 uker... Og jeg var glad jeg begynte!

Syntes du skal ta kontakt med legen din:)

lykke til:)

• 4 uker senere...
Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Det trenger faktisk ikke å være noe av dette heller :P

Jeg har noe som er forkortet med APS. Dette innebærer at jeg kun har dette antiviruset som gir meg større fare for blodpropp uten noen andre komplikasjoner.

Håper det går bra videre i svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...