Gå til innhold

noen med erfaring ved bruk av ferber metoden?

Anbefalte innlegg

Uannsett hvor lite søvn eg har fått i perioder (og det er lite!) så kunne det ikke falle meg inn å bruke en metode som er vurdert potensielt skadelig på barnet mitt. Ferber (og andre skrikekurer) kan i værste fall føre til angst, liten tillit til foreldre og psykiske lidelser senere i livet. På sovlillebaby.com står det litt om hvorfor. Det er selvfølgelig mange som vil prøve å rettferdiggjøre at de har brukt ferber, ved å si at mor og barn har det bedre med nok søvn, og det er jo sant....men det er mange veier til Rom og potensielt skadelige metoder er neppe den beste...

Opp/ned metoden funker for mange. Vi har brukt en versjon av denne, og ja, det tar lenger tid, og man blir sliten, men det er verdt det! Til slutt får man et trygt barn som sover fint selv:)

Lykke til!

Fortsetter under...

Kan noen forklare opp- og-ned metoden...lille snuppa her sutrer/gråter igjen før hun treffer madrassen. Så hvordan skal jeg få denne metoden til å fungere da? gråt - opp- roer seg- skal legge henne ned og hun griner som sagt før jeg får lagt henne....

Unnskyld at jeg stjeler tråden,men er også ganske desperat. Folk bruker kanskje 1 time kanskje noen dager..sleng på 1 time eller 2 ekstra pluss et par uker her i gården....

Gråter også mye i søvne (ligger med øynene igjen)...hva skal jeg gjøre da? går ofte fra henne da (ikke lenge)...

Blir SPRØ!!! av denne legginga!!

Hei Jenter! Takk for støtte. Jeg har vært hos manuellterapaut med småtten, men han kunne ikke gjøre noe da han ikke har KISS/KIDD. Akupunktur har jeg ikke tenkt på, kanskje jeg kan forhøre meg litt omkring? Noen med erfaring fra akupunktur i forbindelse med søvnproblemer hos barn?

nok en ferber diskusjon her inne ;-) Klarer ikke å holde meg unna jeg heller, hehe. Er ikke for ferber, men skjønner godt at noen blir så desperate at de prøver alt. Er ikke tvil om at jeg hadde gjort det samme. Heldigvis har jeg sluppet unna så langt selv om gutten min ikke er en soveengel. Selv valgte jeg å bruke hysj-hysj metoden som den kalles for å lære min gutt å sove på egenhånd på kvelden. Satt inne hos han hele tiden, holdt på han og strøk på han, men tok han ikke opp. To netter så var han bare til å legge ned.

Men er litt skeptisk til alle artikler som advarer mot alle mulige senskader ved skriking. Er selv født på en tid da babyene ble lagt på store fellesrom på sykehuset. Hver 4. time ble vi bragt inn til mødrene våre slik at ded kunne amme oss og så var det tilbake. På denne tiden lå man fra en til to uker på barsel før man dro hjem. Ikke snakk om at alle unger som lå og skrek i fellesrom ble tatt opp med engang. Så egentlig burde hele min generasjon (og flere før og etter) være en generasjon med store angstproblemer og alt som hører til. Men synes vi har klart oss bra jeg ;-) Men som sagt, ville prøvd alt annet før jeg prøvde ferber.

Og opp/ned metoden går jo ut på at ungen ikke skal ligge å skrike. Du skal ta den opp med EN GANG den begynner å skrike seg opp (ikke sutrer). "Gravid etter 6 år" det er nok mer en ferber (det er feRber ikke feber) du har utført, dvs forlate en unge gråtende enn opp/ned ja....

FrøkenJ: Da vi begynte med noe som ligner opp-ned, måtte sønnen vår sovne før vi la han ned. Han sovnet i armene, våknet og gråt i senga, så opp i armene, sovnet, ned i senga. Sånn kunne vi holde på i godt over en time de første ukene. Etterhvert gikk det mer og mer over til at vi kunne legge han våken i senga og ta han opp når han gråt, sånn som opp-ned-metoden beskrives.

Annonse

hehe var det jeg sa "kolikkmamma" en burde ikke nevne ferbers her inne ;P

syns du er kjempeflink jeg!! ;) å prøv d gjerne ut så ser du fort om det går eller ikke.

jeg gidder rett å slett ikke høre på "de andre" lengre..

som sagt d har holdt på i 11 mnd nå med min sønn og regner ikke med d blir bedre ennå,å da MÅ man ty til alle metoder og forslag.

neste jeg skal prøve er faktisk å la guttungen gå til en naturterapaut,noen som foreslo dette;)

lykke til alle søvnløse unger og mammaer :)

gullverdt, hvis du søker på opp ned metoden, så står det faktisk at du skal legge ned barnt, gå ut, hvis det bynner å gråte skal du la d gå 5 min å så gå inn igjen. osv.

snakket også med hs om dette og di sa også at dette var opp ned metode. men ikke vet jeg. funket her... ikke illskreik han heller, bare suttret.. men gikk inn hvert 3-5 min helt til han var sovnet.

så lenge det funket får meg og barnet mitt får sove så er jeg glad. synes det er verre med kolikk der han illskreik i 19 timer sammenhengende. hva er da så ille at han suttrer i 5 min å så sovner???

kolikkmamma:

akupunktur mot kolikk er d faktisk mange leger som anbefalte meg men jeg kom ikke så langt.

det de gjør er å stikke en nål i leggen i 10 sekunder, noen ganger er det nødvendig med 2 runder, men etter det var det ikke vits får da var det klart at behandlingen ikke virket.

Da tror eg du har blitt litt lurt, for den orginale opp-ned metoden går ut på å ta barnet opp med en gang uten å la det ligge å gråte. Det er sikkert mange som har "funnet opp" ulike metoder og kalt det opp ned, men den de fleste refererer til er nok den "orginale"; som går ut på å ta barnet opp når det gråter og legge det ned igjen når det har roet seg. Alle barn gråten, det kan man ikke unngå, men man kan unngå at de ligger å gråter alene for seg selv. Det er denne "alene-gråten" som kan føre til skader senere.

Og at vår generasjon har klart seg bra er jo bare bullshit...det har aldri vert så mange psykisk syke som nå. Eg sier ikke at det er bare fordi vår generasjon har blitt liggende å gråte alene, men at det kan vere en faktor, ja det er sikkert.

At diverse hs anbefaler ferber er bare trist, heldigvis er det færre og færre som gjør det. Vil man ha trygge og tillitsfulle barn må man gi dem trygghet og kjærlighet, og spesielt i leggesituasjoner der barna er mer såbare fordi de må vere alene. At noen tror at barna virkelig lærer å sovne trygt av skrikekurer synes eg er rart...de lærer at ingen kommer når de roper og sovner etterhvert av utmattelse. Logisk! Men desverre ikke alle som ser det....

yo&la+spire

jeg tror heller guttn min kommer til å bli skadet av å hadd kolikk jeg da....hvis han skal ha blitt skadet av å gråte.

han gråt nemlig, eller illskreik i 19 timer i strekk på grunn av kolikk, skader ikke det liksom???? i for hold til å la han SUTTRE ikke gråte el illskrike i 5 min å så sove. synes det funket bedre en å bære å bysse å bruke støvsuger osv, men så klart jeg bynte ikke å legge han før kolikken var ferdig....

hva det nå enn heter har det funket får meg, bare jeg brukte 5 min å ikke 5,10,15,20 min osv til 45 min,

Annonse

vil bare få med, hvis guttn min bynte å gråte skikkelig el at jeg hørte at han hadde det sårt el vondt, avbrøt jeg og bynt på nytt neste dag, men når han bare små suttret lot jeg det gå sinn gang med 3-5 min å så inn.

"gravid etter 6 år "

er det jeg prøver å si at gjør det som funker,uansett hva det er mener jeg,så lenge d funker ;)

jeg bryr meg ikke så mye om hva som er hva,men var du som lurte på hva ferber var å da forklarte jeg at det er det med å gå inn å ut hver 5 min..

men så lenge det funker så hurra!! mener jeg :)

Rundt 6 mnds alderen er det mange babyer som får tenner. Dette gjør kjempe vondt. De kan få trøbbel med magen osv. Om kvelden når de er trøtt, har de som oftest tid til å kjenne smerten og vil da kun ha kos og trøst hos mamma eller pappa.

Jeg ville aldri tatt en skrikekur på ungen min uansett, og iallefall ikke i den alderen det er typisk å få tenner. Babyen kan ha det vondt, og verre blir det om h*n blir forlatt skrikende i sengen sin.

Jeg er mer opptatt av at jenta mi skal føle seg trygg ved leggetid. Hun har skreket 2-3 timer hver kveld når vi skal legge henne i nesten en mnd. Da har vi forsøkt oss frem, noen kvelder har opp-ned metoden fungert, andre dager har kun spilling på piano fungert. I går fungerte en flaske mme. Men uansett hvor sliten jeg blir av skrikingen så vil jeg IKKE forsøke noe så barbariskt som ferber-metoden. Håper at du ikke gjør det heller.

gravid etter 6 år

tror ikke du leste innlegget mitt skikkelig, så eg poengterer det en gang til; babyer tar ikke skade av å gråte, de tar skade av å gråte ALENE. Dette er fordi at gråt er en måte å kommunsere på. Så når babayen gråter og du løfter h*n opp (f eks ved kolikk) så forstår babyen av mamma er her for meg, eg er trygg. Når du lar babyen ligge å gråte ALENE så forstår babyen at det hjelper ikke at eg gråter (kommuniserer) for mamma hører ikke likevel, hun kommer ikke når eg roper, eg kan ikke stole på henne osv.

Men sutring er noe annet igjen, her snakker vi om gråt. Man må selvfølgelig se det ann....noen barn vil alltid sutre litt før de legger seg, som en liten protest kansje, men sovner etterhvert likevel fordi de vet de er trygge. Føler de seg utrygge vil de begynne å gråte etterhvert. Problemet er nåe foreldrene overser dette ropet om trygghet og nærhet.

Vil anbefale HI å ta en raskt google på ferber og søvnmetoder. Da finner du raskt ut hvorfor denne metoden ikke anbefales, og det kommer også opp alternativer til andre metoder;) Vet ikke om eg skrev det lenger oppe, men på sovlillebaby.com står det enkelt forklart.

ble ingen ferber kur her. leste om den og jeg vil ikke utsette datteren min for det der. greit at jeg er desperat etter søvn, men så desperat blir jeg aldri når jeg nå har lest om hvor skadeli det kan være. jeg hadde aldri kunnet gå fra henne gråtende i en halv time slik det sto på ene siden.rart HS mente den var det eneste som ville funke. vi har funnet en annen måte som funket. brukte fire dager. la henne mett og trøtt og sa god natt etter masse kos og de samme kveldsritualene. gikk ut. da hun begynte å sutre gikk jeg inn med en gang sånn at hun ikke skulle kave seg opp. roet henne og gikk. hun fikk aldri mulighet til å starte å gråte for jeg var der med en gang. tok henne ikke opp fra sengen. første kveld gikk det en halv time med inn og ut av rommet, 2. dag 20 min. 3. dag ti minutter og 4 dag sovnet hun uten protester. 5 dag idag og det var sutring en gang hvor jeg gikk inn, deretter sovnet hun :) så det funker for oss. desverre driver hun å våkner hver eneste time på natta. hun roer seg når vi kommer men det er forferdeli å bli vekket hele tia. noen med råd angåede dette som kjenner igjen problemet????

søvn er virkelig ikke enkelt hehe :)

Så bra! Hs har ikke alltid rett, ofte må man stole på seg selv og gjøre egen research;) Det finnes (som du jo har erfart) mange andre måter å ordne søvnen på enn ferber, metoder som er både tryggere og bedre:)

Ang nattoppvåkninger så var det som fungerte best for oss å gjøre så lite ut av det som mulig. Jenta mi våkna om natta, men grein ikke, bare sutra (eg sover lett så eg våkna). Vi hadde senga hennes helt inntil vår, så når hun våkna gav eg henne bare smokken og strøk henne over nesen. Da roet hun seg igjen. Hun våknet ikke skikkelig da, så så lenge vi ikke snakket til henne, slo på lyset eller noe så sovnet hun som regel igjen med smokken. Visst hun våknet helt og begynte å grine tok eg henne opp i senga (visst vi hadde lagt oss da) og gav henne pupp, og lot henne ligge der resten av natta. Eller så kan du jo bruke samme metode som du har gjort nå, også når hun våkner igjen.

det holder for oss også å bare gi henne smokken. men jeg kjenner at jeg er helt ødelagt etter å ha fått søvnen forstyrret sånn i snart to mnd. sliter med å finne roen helt når jeg blir vekket hele tiden. har så lyst at hun skal klare å roe seg selv uten å få smokk, men vet ikke helt hvordan jeg skal få til det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...