Gå til innhold

noen med erfaring ved bruk av ferber metoden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hun er straks seks mnd og vil ikke legge seg og finne roen selv. det ender med at hun sovner på puppen. det i seg selv er ikke ett problem akkurat nå synes jeg, men jeg skal jo en dag slutte og amme og det hadde også vært greit at pappaen kan legge henne. det som mer er problemet er at hun våkner hver eneste time på natta fra hun blir lagt og finner ikke roen selv. hun vil ikke ha mat, men må hjelpes i søvn med byssing eller smokk. dette har hun holdt på med i en mnd nå og jeg er så ødelagt av lite søvn at jeg knapt henger sammen. snakket med helsesøster og det var hun som sa at ferber metoden nok var eneste løsningen på at hun skal lære seg til at det ikke blir noen service om natta. så tenkte å spørre andre her inne om de har vært borti metoden og hvordan det gikk. er åpen for alle råd om hvordan få rolige netter. :)

Jada, har erfaring! Snuppa vår ble utsatt for en litt mildere versjon... Men det funket og vi fant roen. Var glad for å ha et utgangspunkt. Gjør det som du føler er riktig - det som er godt for mor er som regel godt for barnet også! Lykke til!

Jenta sov lite/dårlig gjennom fra starten - og jeg var ikke kjapp med å ta henne opp... Det du skriver høres kjent ut... Da jeg ble desperat (jada, helt desperat!) så prøvde vi først å flytte henne på eget rom (4mnd) og siden med skrikekur (5-6mnd). Som regel måtte vi legge henne sovende ca kl.21-22-23. Det varierte veldig når hun våknet, noen ganger etter en time - alltid etter 2? Hun våknet ofte - det er iallefall sikkert!

I starten gikk vi inn litt oftere enn anbefalt og var der inne litt lenger - men det var kanskje ikke mildere? Etter hvert fulgte vi kurens regler. Det funket for oss. Hun sov noe mer, men så fort en rutine er etablert så skjer det noe som ødelegger (for vår del var det er ferie).Det er fælt når de skriker, men man er så desperat etter søvn at man gjør hva som helst. Jenta mi har ikke tatt skade. Det tok lang tid før hun sov gjennom natta - og det tok lang tid før hun lærte å sovne selv.

Lykke til

Annonse

Det eneste unger "lærer" av ferber er at om de griner så kommer ikke foreldrene, så de må grine seg i søvn.

Unnskyld meg, men det fins tusen andre måter å lære barn å sovne selv på! Og om de er vanskelige å få i søvn nå, så er ikke det slik det ALLTID kommer til å være, en dag sovner de så fint så! Og det uten at de har måttet ligge alene på eget rom og gråte og være redde.

Nå har jeg en meget enkel unge denne gangen, som har villet lagt seg selv og funnet roen alene fra han var noen dager gammel, men storesøster var IKKE slik. Hun ble bysset og ammet og rugget i søvn i mange mange mnd, og vips en dag sovnet hun av seg selv, trygg.

hehe eneste jeg har lært her inne ved å si ferber er kjefting å smelling fra mammaer som tydeligvis ikke har hatt en unge som ikke vil sove :P

tviler på det er veeldig mange som har hatt en så søvnløs å ikke vil sove om natta eller dag unge som meg.(håper ihvertfall ikke det)

sønnen min er nå snart 11 mnd å holder ennå på om nettene å våkner gjerne hver time eller hvert 40 min,noen ganger kun 3-4 ganger om natta..han har aldri sovet rundt...å vi har prøvd alt.u name it..

vi prøvde ferber også,gikk inn hvert 5 min, la ned ungen og roet ned,gikk ut å inn igjen..

funker en viss tid men så er d like ille igjen..

sååå vel det eneste rådet jeg har til deg er prøv det ut,hvis en helsesøster har anbefalt dette så for all del prøv,kanskje det virker med din unge ;)

men det heter ikke ferber metoden,kaller det heller for skrike kuren hehe;)

følg dine egne følelser og innstinkter,hva føler du er det beste for din unge..

men hvis dette ikke virker finnes det andre ting du kan prøve..sammsoving,opp og ned metoden,hysj hysj metoden,sitte i rommet til de sovner;holde i handa,bysse,vugge,

ja jeg kommer ikke på mer i farta,men vi har som sagt prøvd det meste så er det noe jeg kan så er d å teste ut metoder for å få ungen til å sove hehe;) lurer du på no,bare spørr:)

LYKKE TIL

Ja, jeg brukte den på jenten min da hun var ca 6 mnd, hun hylskrek i 1 1/2 time første natten, 1 time andre natten osv, etter en uke så sovnet hun greit. Jeg ANGRER så på at jeg brukte denne metoden for det var helt jævlig å høre henne ligge å skrike, det er ikke naturlig å gå fra et barn som skriker mener jeg da, men da var jeg førstegangsmor og var usikker. Nå er hun 4 år og vi må ligge inne hos henne til hun sovner hver natt fordi hun er redd og liker ikke å bli gått fra, hvis det har noe sammenheng aner jeg ikke men uansett ville jeg aldrig gjort det samme en gang til.

Her er en lenk til en fin side om barn og søvn der du kan få mange tips og andre metoder som ikke er like barbariske som feber...

http://www.barnogsøvn.com/

Jeg brukte opp/ned metoden på gutten min som nå er 6 mnd og den fungerte veldig fint for oss, når legger han seg fint og sovner på egen hand, noe han ikke gjorde for 1 mnds tid siden. Og jeg føler meg mye bedre når jeg vet at gutten min har sluppet å skrike seg til søvns=)

Lykke til og håper du finner den beste løsningen for dere.

Jeg anbefaler opp/ned-metoden. Du kan lese mer på www.babywhisperer.com. Har fungert veldig fint for oss. Den er heller ikke fri for gråt, men forskjellen er at du er hos barnet hele tiden og tar ham opp hvis du hører at gråten blir sår. Ellers prøver du å trøste i sengen. "Shhhhh"-lyden er beroligende, det kan man si hele tiden mens man trøster i sengen , stryker litt eller bare legger en hånd på brystet. De første to dagene med opp/ned-metoden var slitsomme, jeg holdt på i ca en time første gang, så 40 minutter - ble sliten av gråten. Men etter hvert holdt det å bare si "shhh" og trøste noen minutter i sengen, så fant gutten roen selv. Utrolig ettersom han har vært avhengig av pupp/vogn for å sove før.Jeg mener at han ikke har tatt noen skade av dette. Er veldig "myk" mor så var redd for dette en stund, hehe. Men han er like trygg og god og sovner lett som bare det for det meste. Jeg har ingen erfaring med Ferber men anbefaler det ikke. Synes den metoden virker lite intuitiv. Men skjønner at folk kan bruke den om de blir depserate altså.

Hei.

Vi har aldri brukt ferber, men dett funket for oss :-)

Min femåring var helt håpløs når det gjaldt søvn. både på dag og natt. Jeg ble helt desperat etter å få noen timer med søvn.

Løsningen hos oss ble "nazi" regime på søvn. Vi fikk han til å sove nok på dagen, og det innebar trilleturer. LAAAANGE trilleturer. Men det hjalp:-) Etter ei stund med faste soverutiner på dagen. Samme tidspunkt hver dag. Så trappe vi ned på trillingen. og etterhvert så sov han når vogna var i ro. cafe besøk og andre aktiviveter i sovetiden ble en periode helt kuttet ut. Vi var å trillet tur vi :-)

Så var det kveldene. Hveeeeer eneste kveld så gjorde vi det samme. Kos med masse bæring, bading, mat og deretter bæring igjen før vi la han våken. Rutinen startet til samme tidspunkt hver kveld. Kl seks var det bad osv. Han ble lagt før kl sju hver kveld. Dette gikk utover alt av sosiale aktiviteter på kvelden. Var vi i bursdag så sørget vi for å være hjemme til kl seks. Vi ble sett på som rimelig sære en periode, men det ga vi blaffen i. Det var vi som ikke fikk sove på natta.

Når han kom inn i senga så gråt han selvfølgelig. Løsningen her ble ut i fra prinsippet "vi gjør hva som helst" for å få han til å roe seg. Så... Vi har stått å tatt knebøy og løftet senga hans opp og ned, Masse sang, stryk på kinnet, tapping med neggelen på senga..(ja du leste rett, han ble faktisk rolig av det) .Tja egentlig det meste for å distrahere han fra å skrike. Var det for ille med gråt tok vi han opp roet han før vi la han igjen. Gråtingen på kveldene gikk gradvis over og til slutt var han rolig da vi la han :-)

Vi har aldri forlatt han når han gråter.

Alle disse rutinene gjorde til at han sov mye bedre på natta etterhvert også.:-)

Så mitt råd er å være skikkelig asosial en periode og konsentrere mye om rutiner og soving.

Vi fikk rådet av ei god vennine av meg. Hun hadde gjort det samme for sin sønn, og det funket hos de også :-)

Vår sønn på 4 mnd nå, har hatt faste soverutiner siden han var 2 mnd gammel. Både på dag og kveld. Innførte rutiner tidlig. Nå sovner han før sju, sover gjennom natta, spiser stort sett i fem seks tiden og sover til åtte :-)

Lykke til :-)

Først må jeg bare si at jeg signerer innlegget til "gullverdt" lenger opp. Det er akkurat slik jeg føler det også. Og til "En jente og en gutt" som prøvde ferber med god effekt, og som angrer: Tror du kanskje hadde angret litt også om du ikke prøvde ferber og var søvnløs på 10.mnd.... muligens mer. MEN når det er sagt: Jeg liker heller ikke Ferber metoden, og derfor har vi utsatt å prøve den i det lengste. Men det er som kjent en torturmetode å frarøve noen nok søvn, og slik føltes det litt for oss etter 6-7 mnd med masse nattevåk. Så vi prøvde diverse metoder, en etter en, uten hell. Og ble mer og mer slitne. Tilslutt gjenstod bare Ferber, og jeg diskuterte lenge med helsesøster, og vi ble tilslutt enige om å prøve Ferber likevel. Det hjalp heller ikke, men NOE bedre ble det. Færre oppvåkninger...en periode, og så bar det løs igjen. Har fortsatt ikke sovet en hel natt (mer enn 5 timer i strekk) siden junior ble født jeg, og er veldig sliten. Og gått ned masse kg pga dette. han har nå funnet ut at morgen er en gang mellom 3 og 04.30 om morgenen. Da står han og hopper i sengen klar til en ny dag. Skal heldigvis få hjelp av søvnterapaut til uka, for dette holder ikke lenger! Håper virkelig det kan hjelpe oss. Hvis det funker etterhvert skal jeg la dere få vite hva vi gjør :-) Høres sikkert veldig sint og frustrert ut her, men det er jeg også, for "alle andre" har jo barn som sover godt. Det virker så lett. Lykke til alle trøtte mammaer!

ikke for å være stygg, men til kolikkmamma! har du sovet max 5timer iløpet av de siste 10mnd?

er det ikke kanskje på tide å la faren ta han en natt mens du sover borte, eller at dere kanskje lar han sove hos noen en natt, så dere får sovet ordentlig ut????

når det gjelder ferber anbefaler jeg den på det sterkeste!! forferdelig når det pågår, men her fynket det kjempe bra (han va 9mnd)! 1dag 45min, 2dag 25min og 3dag 10min! etter dette la han seg helt fint både på kveld og på natt! vi fikk t.o.m til å legge han i senga på dagtid (måtte alltid kjøre tur med vogna før)!!

me tanke på at han bare er 6mnd, så ville jeg kanskje prøvd noen av de litt mildere metodene, men fynker ikke disse så ville jeg prøvd ferber!!

lykke til!

Annonse

Tror du må lese innlegget mitt mer nøye før du kritiserer G06 09! Det står ganske tydelig at jeg ikke har sovet en hel natt (mer enn 5 timer i strekk) på 10 mnd. Hva er utydelig???

Og ikke alle barn har en far som kan ta over!

Ellers er jeg enig :-)

Vær så snill å ikke bruk ferber..... D skade ungen din. Vi e opplyste, kunnskapsrike damer idag, ikke gå tilbake i tid, da skriking "styrka lungan" osv.

Har du prøvd opp-ned metoden? :-) Gidd vann fra flaske? kanskje go e tørst??

Som sagt ALT er prøvd! Og det er klart han får vann! Alltid når han våkner får han vann hvis han vil. TRO meg damer når jeg sier at jeg virkelig ikke vil bruke Ferber! Jeg er veldig lei meg for at jeg måtte gå til det steget, og er klar over at mange sier den er utdatert. Men det er fortsatt jeg som må holde ut med å ikke få sovet nok. Prøv å forstå meg litt også. Blir bare lei meg over de som synes jeg er en "slem" mor. Har han godt av en mor som blir fullstendig utslitt?? Jeg har holdt ut i snart 10 mnd! De som har barn som stort sett sover om natten, kan ikke komme i nærheten av å forstå hvor desperat man kan bli. Jeg har ikke tenkt å kjøre Ferber i ukesvis heller! Og jeg går inn oftere enn hva Ferber sier....Sukk. Nå skal vi få litt hjelp av helsestasjonen snart, glad for det. Håper de kan hjelpe oss.

Vil bare gi deg en god klem, Kolikkmamma! Du er en super mamma og kjempeflink som har holdt ut med så lite soving i 10 mnd. Og til dere som gir henne dårlig samvittighet for å ha prøvd ferber: tror ikke dere har prøvd å gå nesten et år uten å sove en hel natt....

Vi brukte ferber på eldstejenta vår for 7 år siden.Hun måtte også sovne til puppen og etter en stund er det ikke så lett å gjennomføre. Det er ikke sikkert det blir så ille. Vi gikk inn hvert 5 min og roet og første kvelden gråt hun i 20 min, andre kvelden 15 min, 3 kvelden 5 min og etter det sovnet hun på et blunk etter hun ble lagt. Hun går nå i 2 klasse og viser ingen tegn til skader;) Heller tvert imot, ligger foran de fleste både i matte, norsk og engelsk, en svært intelligent og sosialt trygg jente som læreren hennes sier;)

hei

jeg har en sønn som er snart 5 mnd og han har hadd kolikk i 4 mnd å bynte med tenner etter det så her har d gått i ett dag og natt, nesten aldri mere en max 1-2 timer på øynene.

men så tenkte jeg skulle prøve opp ned metoden, bare jeg lar det gå max 5 min uansett hvor mange døgn å uker jeg har holdt på. og nå sovner han selv etter 5 min å jeg har holdt på i 2 uker, det er rart og uvant at han sover:) men deilig.

hva er egentli feber metoden???

Gravid etter 6 år - mener du at du bare holder på med å legge ham i fem minutter (opp/Ned metoden) og så gir opp hvis det ikke funker? Og det har fungert? Så interessant i så fall. Eller msforstod jeg?

Ellers vil jeg bare si at jeg forstår godt at man må ty til Ferber når man er søvnløs og desperat og jeg har mange venninner med trygge veltilpassede barn som har brukt metoden. Så hvor fryktelig stor skaden er vet jeg ikke. Alle må gjøre det som føles riktig i øyeblikket og hele situasjonen (også foreldrenes) må tas med i betraktning. Selv håper jeg å klare meg uten Ferber men jeg synes ingen er en dårlig mor fordi de tyr til Ferber når annet ikke funker. Det er vondt for babyen også å ikke få sove og å ikke klare å sovne selv i lengden.

Også er jeg så innmari enig i at "alle andre" ser ut til å ha barn som sover godt og lenge unntatt meg! Det er godt å se her inne at jeg ikke er alene :-)

Lykke til "kolikkmamma"! Jeg synes du er flink jeg! Det er nok mange som hadde gitt opp for flere mnd siden..

Selv har jeg ei tulle som lå 4,5mnd(ekstrem prematur) på sykehus, så når hun kom hjem hadde hun fine døgnrytmer. Men de "forsvant" og vi var over til 1/2times soving på dagen og mye våken på natten.

Jeg har ikke brukt en spesiell metode, men det jeg følte var riktig. Og det kan høres ut som om jeg har holdt på med opp-ned metoden. Gått inn til henne når hun har gråtet, gitt henne sutten og koseteppet, lagt henne "til rette" igjen og gått ut...sånn måtte jeg vel gjøre noen ganger, så sov hun hele natten til slutt...men det tok noen uker. Men hun var ikke så gammel som 10mnd da...sikkert forskjell på det også!

Jeg synes ihvertfall at du har vært kjempe flink, og ikke gi opp! Det ordner seg til slutt...og gjør det du synes er greit:)

jeg lar d gå 5 min fra han gråter til jeg tar han opp, da trøster jeg han slik at han roer seg og så legger jeg han ned å går ut av rommet, så hvis han bynner å gråte igjen lar jeg d gå 5 min igjenn å så gjør jeg d samme, inn i rommet tar gutten opp å trøster han, nå sovner han av seg selv, helsesøster som sa jeg kunne prøve opp ned metoden, men klarer/klarte ikke la d gå lengere en 5 min, d skulle egentli gå 5 min førstedag å så 10 min andre dag å 15 min 3 dag osv, men klarte ikke det så her funket det når jeg gikk inn etter 5 min å roet å trøstet han.

kjempe gla for at det virker.

men jeg skjønner ennå ikke hva feber er??

er ikke opp-ned metoden at du skal være inne hos barnet hele tiden, og ta babyen opp med en gang den gråter, eller nesten ihvertfall???? man skal vel ikke forlate barnet, og la det gå 5 min med skriking????? eller har jeg bare misforstått hele greia. Synes det hørtes mer ut som ferber metoden jeg

ja det blir ikke noe ferber hyl og skrik kur her i gården. jeg har funnet noe som funker på kvelden. legger henne trøtt men våken, sier go natt og går. når hun begynner å sutre/smågråte går jeg inn, roer henne og går ut. første kvelden tok det ca en halv time. ingen ordentlig gråt, bare sutring siden jeg kom så raskt. ikveld så jeg ikke på klokka men det var ikke mange turene inn før hun sovna rolig. og uten at hun er redd mamma er borte. så om dette vil ta sin tid før jeg slipper å gå inn så får det bare være. jeg får helt vondt i hjertet mitt når hun gråter. skal prøve alle andre metoder først. ville bare høre om deres erfaring siden helsesøster mente denne vil være den som funket. men jeg tror etter å ha lest endel om dette at det ikke blir aktuelt for oss. tusen takk for masse svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...