Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #1 Del Skrevet 12. mai 2009 hvor mange barn jeg har lov å ha ansvaret for når jeg er alene. På min avdeling er jeg alene fra kl 07.00-08.45 de dagene jeg har tidligvakt(pedleder har da mellomvakt og begynner 8.45 istedet for 8 som vi assistenter gjør) Jeg jobber på småbarnsavdeling og kan ofte ha 7-8 barn under 3 år tidlig på morran. Er det ansvarlig? Hvis noe skulle skje mens jeg f.eks skifter bleie på et av barna, hvem har da ansvar? Er det jeg som burde sakt ifra om forholdene, eller er det pedleder/styrer? Det er jo ledelsen som har satt opp vaktordningene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #2 Del Skrevet 12. mai 2009 Det er utrolig ubehagelig å levere barnet sitt til en voksen som er overarbeidet! Synes bhg ikke spiller med rene kort ovenfor oss foreldre. Greit at dere må ha ubundet tid forbereldelser møter etc. Men hold dere innen for loven og hva de ansatte synes er forsvarlig. Synes dere må høre på at assistentene blir overarbidet. Ta inn en ekstra voksen som kan rullere på avdelingene under møter etc. Til HI: Hvis det skjer noe med et barn, sier sikkert styreren din at det var nok voksne. Så vi foreldre for aldri vite at det som skjedde kunne vært unngått el pga for liten bemanning. : ) Tut og kjør! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140095192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #3 Del Skrevet 12. mai 2009 HI her. Ja i min bhg som er en 6 avdelings ville de nok da summert antall barn på huset og delt dem på antall voksne som var på jobb og da kommet frem til "lovlig antall" barn pr voksen. Dette fungerer jo ikke i praksis da det ofte likevel bare er en voksen pr avdeling på morran og det er praktisk helt umulig å hjelpe hverandre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140095474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #4 Del Skrevet 15. mai 2009 Dette er et interessant tema, da tilsvarende bemanning som HI nevner er reelt i mange barnehager rundt om. De dagene ped.leder har mellomvakt (og begynner senere enn en assistent på mellomvakt), så vil assistenten på tidligvakt være ofte være alene fra åpning og i ca 1.5 timer. I den tiden kan mange barn være levert og det kan til tider være meget slitsomt, uforsvarlig og ikke minst, man føler seg utilstrekkelig både overfor barna og foreldre som leverer. Det samme kan gjelde om ettermiddagen hvis ped.leder har mellomvakt, da kan det igjen gjenstå ca 1.5 time for en assistent å være alene med alle gjenværende barn før stenging. Da skal man passe mange slitne barn, og samtidig gjerne prate med foreldrene når de henter for å gjenfortelle litt om barnas dag. I min barnehage løser vi morgenen med å ha fellesfrokoster, to og to avdelinger sammen. Da er vi ihvertfall to sammen, selv om det også er flere barn. Men vi har fått klager fra foreldre som da mener det er for trangt, dvs. for mange barn på for liten plass, og de har jo også rett.... Ikke lett dette nei! Om ettermiddagen i sommerhalvåret er vi ofte ute, da kan igjen to eller flere avdelinger hjelpe hverandre (så en kan ta bleieskift, foreldreprat etc, mens den andre er med barna). Jeg synes ikke det er uforsvarlig hos oss, og stort sett helt uproblematisk også å være alene med mange, men det krever utrolig pågangsmot, masse energi og godt humør Men HIs spørsmål bør stilles igjen, hvor mange barn har man faktisk lov til å passe alene? Vi praktiserer f.eks. at en voksen (assistent eller pedagog) kan ta med seg maks 6 barn alene på tur (3-6-års avdeling). Er det forsvarlig å ta vare på flere alene inne, eller på barnehagens uteområde? Og hva med 0-3 åringen, er det da maks 3 barn pr voksen? Flott om noen her hadde innspill med referanser til lovverket:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140112981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #5 Del Skrevet 15. mai 2009 I tillegg til møter og annet "bundet" arbeid utenfor avdelingen, trenger ped.leder daglig 45 minutter "ubundet" arbeidstid til forberedelser etc. Alle barnehager burde hatt et rom hvor pedlederne kan sitte i ro og fred å utføre disse ubundne syslene utenfor avdelingen men PÅ huset. Da ville det være mulig for ped.leder å komme kl 8 på mellomvakt og ta den ubundne tiden senere mens både tidligvakt og senvakt er på jobb. Som det er nå (mangel på kontorplass) må ubundet arbeid gjøres hjemme, og det blir umulig å legge inn 45 minutter ubundet tid midt på dagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140113299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #6 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg synes HI her stiller det spørsmålet, som samtlige foreldre jeg kjenner reagerer på. Levering og hentesituasjonen er uten tvil det som skaper konflikter i en bhg. At man ikke bemanner denne delen ordentlig viser en manglende forståelse fra ped.lederne sin side. Som mor blir man fortvilet når man møter en kaotisk avd. en sliten assistent og selvsagt vil ikke barnet ditt gå inn på avd. Man blir stående med et barn som klynger seg til moren og en assistent som ampert sier, barnet gir seg å grine bare du kommer deg ut. Man blir da ekstra fortvilet i det man ser ped.lederen med kaffe koppen i hånden på vei ut. Vi ble så missfornøyd med dette, at vi byttet til en bhg hvor de har strekt forkus på henting og levering. Når det ikke oppleves konflikter ved levering går samarbeidet bedre. Tror både foreldre og ansatte blir tryggere på hverandre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140113493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. mai 2009 #7 Del Skrevet 16. mai 2009 Ped leder med kaffekopp på vei ut? Ikke tro at hun har pause! Ped leder er ganske sikkert på vei til hus-møte, ped.leder møte e.l. Og kaffekoppen trenger hun for å holde seg våken på møtet. Det dreier seg ikke om nytelse, men koffein for å være helt våken etter å ha stått tidlig opp for å åpne barnehagen en time eller halvannen før du kom med ditt barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140114348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #8 Del Skrevet 16. mai 2009 Svar som dette, Prinsdal gjør meg flau over å være ped. leder.... Man trenger vel ikke forsvare en kaffekopp!? Men skjønner at det kan virke merkelig for foreldrene. Jeg ville tatt i mot barnet på en ordentlig måte slik at foreldrene følte seg trygge når de dro og heller kommet for sent på møte.... I vår barnehage løser vi dette med at barna kan leke i hele barnehagen på morgenen, hvis jeg må skifte en bleie, sier jeg ifra til en annen avdeling så holder de et øye med min avdeling imens. På ettermiddagen er alle ute og alle hjelper hverandre hvis en må inn å ta en bleie. Fungerer helt supert hos oss. Vi har lagt opp vaktene slik at vi er flest når det er flest barn, er ikke alltid det går opp, det er jeg klar over. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140114498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #9 Del Skrevet 16. mai 2009 Hehe, takk : ) Jeg har dessverre møtt flere ped.ledere som Prinsdal. De føler at de ofrer seg maks. Men det er ikke dem man stoler/hører på. Det er slike varme mennesker som deg. Prinsedal: Men hva med oss foreldre som har gjort barna klare, fått youghurt på buksen som dere, byttet, laget matpakke, tørket tårer, hørt på et barn som sier vil ikke, ikke barnehagen dame sinna. Så kommer vi frem etter mye kav og stress. Blir møtt med en kavete og sliten assistent en førskolelærer sin rygg. Idet førskolelæreren går forbi gir hun gjerne en sleng kommentar om hvordan vi kan gjøre det så mye bedre. Hvorfor må du jobbe med mennesker om det er så stressende? Det er jo super stress å være foreldre, men jeg elsker det. Kjeder meg aldri og er så utrolig glad for alt barna mine gir tilbake. Jeg ønsker kun engasjerte mennesker i bhg. Ikke slike som deg! De som ikke holder fokus på det de jobber med, vil gjøre en dårlig jobb. Slik er det for alle yrkesgrupper. Heia alle førskolelærere som står på, dere er gull verdt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140115383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #10 Del Skrevet 16. mai 2009 Lovverket sier ingenting om bemanningen generelt, kun den pedagogiske bemanningen som skal være 1 pedagog pr 9 barn. Det er et stort problem å få vaktene til å gå opp i en barnehage som gjerne har lang åpningstid. Man må prioritere å ha flest folk på jobb i kjernetida, da det er flest barn. Til deg som mener at førskolelærerne kan ta den ubundne tiden på jobb når både tidlig- og senvakta er kommet: Da kan det ikke kalles ubunden tid lenger. For min del så bruker jeg ikke 45 minutter daglig heller, jeg bruker kanskje halvannen time den ene dagen og ingenting den neste o.l. etter behov. Jeg har forsøkt å bruke ubunden tid på jobb før/etter arbeid, men opplevde stadig at jeg ble avbrutt av styrer/assistenter/foreldre som "bare skulle" et eller annet. Det ble ikke særlig effektivt. I en så stor barnehage bør det være mulig å slå sammen to avdelinger på morgenen og ettermiddagen slik at det iallfall er to av personalet sammen om barna. Å være alene med 7-8 barn under tre år er ikke forsvarlig etter mitt syn, da er det bedre å være to stk på 14-15 for en kort stund. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140115847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #11 Del Skrevet 16. mai 2009 Signerer 19.01. Vi som er pedagoger i barnehage jobber etter et veldig gammelt system, mens det stadig kommer nye krav til hva vi skal få gjort i våre fire timer. Om den ubundne tiden blir bunden, vil kvaliteten lide. Rett og slett fordi man da hadde måttet trå til på avdelingen når det er sykdom osv. Hvem har vel samvittighet til å sitte 45 minutter på et kontor om dagen når en vet at de andre står til albuene i bæsj og snørr? ubunden tid er lagt til morgen og ettermiddag nettop fordi det da er roligst. Det er heller ikke alt som kan gjøres på 45 minutter. Jeg mener helt bestemt at noe må gjøres med bemanningen i norske barnehager. Å i praksis fjerne ubunden tid er ikke løsningen. Min arbeidsgiver ønsker å gjøre det, nettop fordi foreldre synes bemanningen er for liten. Det de håper på er at vi ska avhjelpe situasjonen ved å jobbe tilnærmet fulle dager på avdelingene og så jobbe ubetalt på kveld. Vips så slipper de å forholde seg til problemet. Jeg har ikke tenkt å gjøre det så enkelt for dem å systematisk underbemanne barnehagene. Det er ikke mitt ansvar, mitt ansvar er å gjøre den jobben jeg er ansatt til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140116017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #12 Del Skrevet 16. mai 2009 Hvis "ubundet tid" betyr tid som kan tas når som helst, er det klart at ubundet tid ikke kan legges til barnehagen. Men hvis "ubundet tid" betyr tid som ikke er bundet til en bestemt bruk, er den fremdeles ubundet selv om den legges til formiddagen på et kontor i barnehagen. Lærere har fått mer krav om tilstedeværelse enn før. De har like mye forberedelses/etterarbeids - tid som før, men må ta mer av den i skole-bygningen. Om dette betyr at de har fått mindre ubundet tid, er et språklig spørsmål, og et velfærdsspørsmål. Men det pedagogiske arbeidet de utfører, har neppe tatt skade av at mer av det foregår "til stede på skolen". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140116436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #13 Del Skrevet 16. mai 2009 Er Prinsdal en ped.leder som føler at hun ofrer seg maks? Trodde hun var en frustrert assistent som var kritisk til ped.ledernes arbeidssituasjon?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140116455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #14 Del Skrevet 16. mai 2009 Signerer denne! Helt riktig å fokusere på bemanning i norske bhg. I dag er de underbemannet. Kvaliteten i bhg har gått på bekostning av pris og kapasitet. Da jeg gikk i bhg på 70-tallet var det 3 barn pr assistent/praktikant over 3 år og en pedagog på hele gruppen. Var 4 assistenter dvs 12 barn. I dag er det 19 barn i samme lokale og tre voksne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140116703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #15 Del Skrevet 16. mai 2009 jeg er enig i at det er alt for lite voksne i barnehagen. jeg syns det er pyton at det er sånn. jeg er ped leder selv. og har alt for mye møter osv jeg skal planlegge og gå på. så jeg er mye borte fra avdelingen. Det syns jeg ikke er noe kjekt i det heletatt. Jeg ser jo at det ofte kan bli mye på mine assistenter. vi har det største problemet på ettermiddagen. Vi er alt for mange barn igjen den siste halvtimen. kan være 13 barn ( disse er over 3 år) Kl 16... og da er man bare en på sein vakt. for meg går det veldig greit å ha kontroll på disse ungene. jeg tror jeg er en ganske " streng" dame. så dem hører på meg og sitter fint å leker. jeg sier alltid at dem er nødt å sitte ved bordet og leke bord aktiviteter den halvtimen. hvis ikke flyr dem over alt og jeg har ikke kontroll på dem. Vi pleier bygge lego, leke modellskitt osv. Men ene assistenten min har ikke samme " respekten" fra barna. så dem kan løpe ganske viltert rundt når hun har seinvakt. jeg prøver å veilede henne på hvordan hun skal få den "respekten"... men det er ikke alltid like lett. jeg er ikke redd for å ta en "kamp" med barna. syns det er viktig at man er tydlig som voksen og at man lærer barna å høre etter på hva vi sier. Nå høres jeg ut som den fæle damen. hehe.. men jeg har bare fått positive tilbakemeldinger fra foreldrene.barna er alltid veldig glad når jeg kommer om morgenen. dette med at den ubundene tiden skal skje i barnehagen er helt greit for meg. men da er jeg ikke villig til å sitte på kvelden å jobbe hjemme uten å få overtid., så da vil jeg komme til å gjøre mye mindre. ettersom jeg bruker iallefall 6 timer i uken på jobb..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140117356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #16 Del Skrevet 16. mai 2009 må føye til og at jeg syns det er ganske dårlig av en pedleder å ikke kunne hilse ordentlig på barna når dem kommer. ,om jeg skal på et møte og ser at barna har det vanskelig når jeg kommer så står jeg alltid der til det roer seg.. stortsett tar det jo kun noen min. jeg har f.eks et barn som tester foreldrene sinnsykt mye.MÅ bare må grine og tulle seg hvergang hun blir levert., jeg sier hver dag at sutringen slutter med engang dem er gått ut døren. da løper barnet rett inn å gliser og ler. og er blid og fornøyd hele dagen. men foreldrene sitte rjo igjen med en dårlig følelse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140117450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #17 Del Skrevet 16. mai 2009 En lærer jobber som regel alene, og trengs ikke andre steder mens vedkommende legger opp undervisningen. De har også mye av sin bundne tid etter at dagens undervisning er ferdig. Da sitter de ikke med presset på seg om at de må tilbake for å avlaste kollegaene sine til den og den tiden. Jeg jobber ofte i pausene mine, og det er ikke optimalt, om den ubundne tiden skulle være bunden ville det kun vært 15 minutter lenger. Jeg trenger faktisk lengre økter for å få gjort mine arbeidoppgaver skikkelig, og det er inge svakhet hos meg. I tillegg så har en da kun 45 minutter som jobben skal gjøres på før en skal være tilbake på avdelingen. Da skal en finne frem ting en skal jobbe med og rydde opp samt komme seg til og fra arbeidsrommet. Siden du ikke vet helt hva ubunden tid er, så regner jeg med at du ikke jobber med dette selv. For avdelingen sin del er det tross alt viktigs at alle er der når det er flest barn tilstede. For ikke å snakke om hvordan det blir med pauseavvikling, turer med barna osv. Føler meg svært sikker på at ubunden tid hadde fallt ut alt for ofte til at en slik ordning skulle kunne forsvares. Jeg er heller ikke interessert i å være borte fra avdelingen 1 time og 15 minutter midt på dagen hver dag og to timer og 45 minutter på møtedager. Jeg skal faktisk bli kjent med og gjøre jobben min ovenfor barna, og det er i "kjernetiden" mellom 10 og 15 defleste mulighetene er der. En mer riktig sammenligning med skole blir at læreren skal sitte på kontoret mens barna får undervisning av sfo-assistentene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140117462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #18 Del Skrevet 28. mai 2009 En interessant debatt, og veldig aktuell. Er selv førskolelærer og pedleder på småbarn. På min avdeling er vi 4 voksne (pedleder, ped2 og 2 ass) og 14 barn 0 - 2,5 år. Jeg var skeptisk til å ha så mange småbarn på en avdeling i begynnelsen, men syns nå at det er veldig mange fordeler med det. Det gjør det lettere å lage vaktlister som fungerer! Selv med to pedagoger som begge har 4 timer ubunden tid i uka, så er ingen lenge alene på avdeling. Alltid to på jobb til 16.30, og aldri alene på morgnen, da vi har fellesåpent på en avdeling fram til 8.30, der barna leker og spiser frokost om de ønsker. Kl 8.30 er det alltid to på jobb hos oss. I tillegg er det lettere for meg å gå på møter osv, da jeg vet at de tre som er igjen ikke sliter seg ut mens jeg er vekk. Og jeg vet at barna "mine" er trygge, og får en oppfølgingen de trenger. Det er også lett å dele barnegruppa. Supert! Til deg som startet tråden: Syns du skal foreslå at din pedleder gjør om på vaktene. Hun må jo ikke ta nøyaktig 45 min hver dag, så lenge arbeidstid på avdeling ikke overskrider 33,5 t i uka. Feks komme 15 min senere på senvakt (da er dere jo 2 på jobb uansett) og 15 min tidligere på mellomvakt. Det er sånn vi løser det. Håper det ordner seg... Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140177151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #19 Del Skrevet 30. mai 2009 Veldig interessant diskusjon! Jeg har for min del tenkt å gi mitt bidrag til løsning på problemet når min ett og et halvt åring snart starter i barnehagen. Vi leverer 0830 og henter 1530 alle dager. Jeg var selv aldri lenger i barnehagen da jeg var liten. Kan levende huske at jeg syns det var lenge NOK. Får sånne foreldre suss og puss når vi leverer? Det tar kanskje litt tid det også... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140183566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #20 Del Skrevet 31. mai 2009 Hadde vært fantastisk med en egen avdeling for sånne som anonym 21:20. På DEN avdelingen kunne det være åpent 8.30-16 og tre voksne til stede med 9 små HELE DAGEN (bortsett fra ped.leder som kunne gå 15.30. Urettferdig, så klart, at det ville komme anonym 21:20 sitt barn til gode at akkurat hennes mor og de andre barna på denne avdelingen sine foreldre brukte bhg så lite. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140184740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #21 Del Skrevet 19. juni 2009 vi har hatt det samme problemet her jeg jobber...vi har nå funnet et nytt vaktsystem der ped lederene går kun tv og sv. da slipper man den lange tiden på morgningen alene. i tillegg skal vi slå sammen to og to avdelinger på morgenen og ettermiddagen. så da kommer vi to på tidligvakt ( en på hver avdeling) en kl 7.45 og en 8.15 og en 8.30 og en 9.15. så 8.15 er vi to personer på begge avdelingene. vi har ikke kommet mer enn akkurat i gang men det virker som at det skal gå veldig bra.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140282124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #22 Del Skrevet 19. juni 2009 jeg er anonym 22.49 jeg har også spurt styrer hvor mange barn man har lov å ha igjen før man må beordre mv til å stå over.... men fikk ikke noe svar... hun visste ikke........ Det er jo ikke ansvarlig å ha f.eks 14 stk igjen helt alene.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140282134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #23 Del Skrevet 26. juni 2009 Ser at vår barnehage er utrolig heldig! Vi er en 3- "avdelings" barnehage med åpen løsning. Dvs at barnehagen er egentlig _en_ barnehage med 36 plasser fordelt på 3 grupper. Vi har bare 2 garderober, så når man kommer inn i barnehagen kommer man inn i et stort fellesrom som man ser fra garderobene. (dette va for å forklare litt hvordan det ser ut..) Hos oss er det da alltid 3 tidligvakter (7.30) + styrer (og evt en integreringsstilling side vi har barn med spesielle behov). Mellomvaktene kommer 8.15 (pedleder kl 9 på mellomvakt) og senvaktene kommer 9 (pedleder 9.30). Om ettermiddagen er det også da 3 senvakter. Vi er ganske godt bemannet, siden hver gruppe også bare har ca 12-13 barn fra 1-6 år. (pga spesialbarnehage som har funksjonshemmede barn) Må sies at det stort sett er under samlingsstund og måltid vi er gruppevis. Hvis tidligvakta på min gruppe er syk, er det alltid andre til å ta i mot barna siden alle kjenner alle hos oss. Samme hvis senvakta er syk, da er det en annen senvakt som sier hadet om ettermiddagen. Det bør være muligheter for flere barnehager å samkjøre avdelingene på morgen og ettermiddag, i stedet for å være fastlåst i det gamle mønsteret med å høre til på en avdeling... Er vel kanskje derfor man er oppfordret til å bruke "grupper" og ikke "avdeling" lenger... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140094925-som-assistent-i-bhg-lurer-jeg-p%C3%A5/#findComment-140308172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå