Gå til innhold

Alene og arb.ledig mamma OG gravid på ny..Hva har jeg krav på????Please HJELP.....

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei og takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg med mitt problem:)

Jeg er alene mamma for en gutt på 3år. Jeg ble alene mamma for ett halvt år siden og har siden det kun mottat overgangstønad, kontatstøtte(som jeg nå ikke skal motta mer) og barnetrygd. Dvs jeg jobber ikke!

Nå er jeg blitt gravid og venter barn i slutten av desember..

Hva har jeg krav på da av penger fra NAV?

-kvalifiseres overgangstønaden som en inntekt jeg kan få mammapenger av i permisjonstiden?

-eller får jeg overgangstønad for 2barn når nr.2 kommer bare + dobbel trygd da så klart?

Uff...er liksom så vansklig når jeg ikke jobber. Faren vil ikke ha noen med barnet å gjøre heller, så eneste blir jo trygd fra han isåfall....

Håper noen kan hjelpe meg...kan jo ikke leve av det jeg har nå og med enda ett barn.. det kan de vel ikke mene?

hilsen frustrert mamma

Fortsetter under...

Om du ikke har jobbet får du ikke foreldrepenger. Engangsstønaden på 35 000 får du jo, og barnetrygd for ett barn mer enn du har (dvs 3 barnetrygder når neste barn er født) I tillegg vil du jo fortsette å motta overgangsstønad ettersom du er alene - men du får ikke mer overgangsstønad ved å ha 2 barn enn 1 såvidt jeg har skjønt.. I tillegg får du vel barnebidrag for 2 barn... Så litt mer enn du har nå får du jo, men ikke så mye..

Overgangstønad gir ikke opptjening til foreldrepenger.

Når du får barn nr 2 begynner en ny periode på 3 år som du kan søke overgangstønad for.

Full overgangstønad er pr i dag kr 10831 + 3 barnetrygder kr 2910 + småbarnstillegg 660 +minstebdrag for to barn ca 2500 blir tilsammen

ca 16 900

Du får også ny engangstønad på 35000 kroner

.

Med risk for å virke uforskammet her så synes jeg dette er ganske mye jeg. Det er jo ikke veldig mye mindre enn du ville hatt i en misntelønnjobb etter at skatten er trukket fra. Som eneforsørger skatter du i klasse to, som normalt er ganske lav. Du kan jo også søke om bostøtte av kommunen din dersom du har høye utgifter.

Overgangstønad er en "midlertidig stønad inntil du er i stand til å forsørge deg selv ved eget arbeid" så når du nå venter barn nr to er det vel om å gjøre å legge en plan så snart som mulig for å bli selvforsørget.

Nav betaler og 60% av utgiftene du får til barnepass fram til barna er

8 år

De resterende 40% v utgiftene trekkes av på fradraget på neste årets skatteoppgjør. Så i praksis vil du ikke ha gratis barnepass så lenge du er eneforsørge.

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...