Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vil dele oppskrift på blå gelè her? Gjerne en som smaker godt.

Fortsetter under...

Skrevet

Gjerne. Går ut fra at du tenker "dessertgele", ikke "syltetøygele".

Da er oppskriften enkel:

3/4 l blå juice eller (meget sterk) saft, evt tilsatt melis etter smak

12 plater gelantin (liitt mer om det er varmt og/eller geleen skal hvelves)

Løs opp gelantinen i minst mulig vann(står på pakken hvordan), bland i juicen, sett kaldt over natten.

Det var det.

Skrevet

Stikkelsbærgele (ferdigpk, grønn) og mer enn nok blå konditorfarge.

Skrevet

Tusen takk!! :) Det er dessertgele jeg tenker ja. :) Denne skal jeg prøve.:)

men, blå juice?? Hvilken juise er blå da? Finnes det blåbærjuice kanskje? skal på butikken å sjekke ut dette ja! :))))

Hurra!!

Skrevet

Med dagens konditorfarge ender da i noe jeg heller vil kalle turkis eller giftgrønn! Om du ikke har tenkt å bruke mer konditorfarge enn vann da!

Annonse

Skrevet

Du kan også lage av blåbærsaft. 1 liter blandet saft og 12 plater gelatin.

Skrevet

Freia har blåbærgele som er blå.

Druejuice er blå.

Skrevet

Det finnes både blåbærjuice og blåbærsaft i en litt assortert kolonial (ikke REMA, RIMI, KIWI og PRIX, regner jeg med), men da blir jo fargen "blåbærblå" og ikke "ren blå". Selv bruker jeg noe saftdrikk jeg har kjøpt i Tyskland til formålet - den er så blå som fargen i det svenske flagget, men fargen er sikkert ganske kunstig for den smaker nærmest sitron.... En innvandrermatvareforretning kan kanskje også hjelpe, om du har det i nærheten. Ellers kan du bruke blåbæryoghurt, (drikkeyoghurttypen), men da bør du redusere gelantinmengden med en plate,og du får jo ikke en gele som lyset skinner gjennom.

Bruker du blåbærsaft, kan du gjerne ha i litt blåbær, om du kan få tak i det - det forsterker INNTRYKKET av (rent) blått.

Skrevet

Ikke all druejuice er blå. Som regel er den det. Men det finnes druejuice laget på grønne druer også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...