Shabby Cheap Chic Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Vi skal flytte inn ikke så veldig lenge etter det har blitt malt og vil gjerne at det skal være "trygt".. Hvor lenge skal man egentlig vente med å sove i ett soverom som det er brukt oljemaling i?
IreneogBirk Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 De anbefaler vanlig intreiør maling, sens eller den andre miljøvennlige. (husker ikke hva den heter).
IreneogBirk Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Fikk høre dette da jeg var i butikken for å kjøpe selv, olje maling skal vist nok blir forbudt å selge i norge etterhvert, pga de farlige gassene...
Gjest mphs Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Har aldri brukt oljemaling på takene, bare vanlig vannbasert maling. Og på dørkarmene har vi brukt den nye oljefrie"oljemalingen".
Hjertefamilien Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Oljemalingen blir ikke forbudt, men noen av løsemiddelene som er i den må ut.. Er vel derfor det er kommet flere vanntynnbare malinger. Scanox har jeg hørt har en god en
Shabby Cheap Chic Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. mai 2009 Ok da blir det nok vannbasert... Er det like holdbart som oljemaling da? er panel i taket..
erteposen + 4 Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Ingen grunn til å bruke oljemaling. Det vil i løpet av kort tid forsvinne som i Sverige. Sens er den eneste malingen jeg maler barnerom med. 2 uker minimum sies det med olje eller vannbasert, men unntak av sens og en til.
Shabby Cheap Chic Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2009 Ok, da blir det nok Sens på soverommene og vanlig vannmaling i oppholdsrom... Skal lufte som bare det hele tiden mens jeg maler. Trodde ikke man skulle bruke vannmaling på trepanel jeg. Kanskje det er fordi det ikke holder like lenge.. Men maler heller en gang ekstra enn å skulle ha ungene i farlige løsemidler.. hehe...
Zitro Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Mye missfoståeler ute å rusler på dette temaet forsatt gitt, selv i 2009. Ang DAGENS oljemaling så slutter den å avgi gasser med engang den er tørket. Den gamle malingen var farligere. Vanlig vannbasert maling avgir gasser opptil 2-4 uker selv om den er tørr. På trepanel må du bruke kvistlakk før du maler. Ellers kan det begynne å renne kvae av kvistene etterhvert. Og jeg hadde malt vegene med oljemaling og taket med vannbasert. Kun oljemaling på vegger som duger i barnerom, maler du med vannbasert kan du aldri vaske vekk noe fra veggen pga da tar du malinga også.
Shabby Cheap Chic Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har alltid brukt vannmaling på veggene og de skal være hvite.. Har aldri hatt problemer med å få bort noe fra veggene.. hehe.. Blir det for gærdi en gang så får jeg ha på ett strøk med maling... Kvistlakk veit jeg at jeg må bruke..
Gjest Skrevet 12. mai 2009 #11 Skrevet 12. mai 2009 Om det er umalt panel i taket hadde jeg brukt panellakk i stedet for maling. Da får du taket helt lyst, men tre-strukturen skinner igjennom slik at det blir mer "liv" i panelet. Har nettopp brukt det på ene barnerommet og kommer til å bruke det på de andre rommene etterhvert som de blir pusset opp.
Shabby Cheap Chic Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 12. mai 2009 Ja jeg har sett på panellakk men det blit ikke helt hvitt.. jeg er ikke noe glad i furu.. Har allerede sånne tak her vi bor nå og jeg vil ha de helt hvite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå