Gå til innhold

gode treningstips for oss gravide?


Maba85

Anbefalte innlegg

Jeg er i min 17 uke og har i dag trent for første gang siden uke 6. Har hatt truende blødninger og har måtte holde meg i ro Det merker jeg på kroppen og de 7 ekstra kiloene. Nå har legen sagt jeg kan trene igjen, så jeg startet på sats idag.Men vet ikke helt hva som er riktig trening nå som jeg er gravid.

Hva er best med tanke på puls, interval med korte pulstopper eller en jevnt høy puls? kan tenke meg det ikke er så bra å trene rette magemuskler (i og med at de deles) men skrå musklene?

Kan jeg trene arobic u.hopp?

 

Blir glad for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet trener du det du kjenner ikke er ubehagelig.

Helt rett tanke i forhold til magemusklene - de skrå er bra å trene hele veien.

 

Noen mener man ikke skal for høyt opp i puls. Om det er anbefalt av noen som virkelig kan det, eller om dette henger igjen fra gammelt av, vet jeg ikke. Men husk at bare en generasjon over oss så skulle man ikke trene i det hele tatt under graviditeten. Personlig trener jeg både intervall trening joggende og aerobictimer med hopp, og jeg er i uke 30. Men jeg var godt trenet i utganspunktet og ikke mist, har vært igjennom dette en gang før og kjenner forskjell på hva som er greit "ubehag" og hva som ikke er det. Var mer forsiktig første gangen. Kjenn deg fram, og stol på kroppen din du.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Det var noe sånt jeg tenkte meg! Du er jo utrolig sprek da. Håper jeg er i så god form i uke 30 :) Skal på veiledningstime på Sats om noen timer. Da får jeg vel noen gode råd derifra også! Trente før jeg ble gravid, håndball og sats. Men muskler forsvinner fort;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på trening av magemuskler så forandrer (dessverre) rådene seg mye om dagen pga at det har kommet en del nye forskningsresultater de siste åra. (Har forandret seg siden jeg var gravid forrige gang for 2 år sida). Det viser seg at de skrå magemusklene henger sammen med de rette magemusklene, og i prinsippet får du samme effekt av å rykke i disse musklene som i de rette. MEN det er viktig at du trener kjernemuskulaturen under svangerskapet! Den innerste magemuskelen, transversus, er veldig viktig for holdningen under svangerskapet og også under fødselen. Den ligger som et korsett rundt mage og rygg. Denne trenes ved sittende sit-ups (motsatt av vanlige sit-ups - du begynner opp og går rolig bakover), planke, saksing osv. Flere øvelser får du helt sikker på treningsveiledningen din.

 

Du kan trene akkurat hva du vil hele svangerskapet så lenge det føles ok. Om du føler at det ikke er bra kan du jo heller finne noen roligere alternativer. Siden du har hatt noen komplikasjoner i starten av svangerskapet er det viktig at du hører på legen din. Om noe skjer vil du garantert lete etter årsaker i etterkant og da vil du angre om du ikke hørte på ham. :) Jeg har trent mye gjennom begge mine svangerskap, men har ikke hatt noen problemer av noe slag. Derfor vil jeg ikke uten videre råde deg til å kjøre på uten å vite om legen din har lagt inn noen "restriksjoner".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....ja, de rette og de skrå henger sammen i linea alba, men det er ikke sammenhengen med fiberretningen som er grunnen til at de skrå kan trenes og ikke de rette, de påvirkes jo ikke i samme grad...?

 

Har du noen forskningsartikler du kjenner til jeg kan lese? Er treningsveileder selv, og hvis det er noen forandringer på området burde jeg kanskje kjenne til det sånn at jeg ikke sier ting som ikke stemmer. Men det er jo ofte det sies ting om trening som ikke stemmer, derfor vil jeg være sikker i forhold til kildene før jeg forandrer uttalelsene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde jeg jo absolutt ha siden jeg også jobber med trening, men dessverre. Denne infoen fikk jeg nylig fra fysioterapauten min, som har spesialisert seg på gravide. Jeg har ikke lett etter litteratur for å underbygge siden jeg har tillit til henne (det var noe med tid og overskudd...).

 

Jeg synes det er kjempevanskelig å veilede akkurat spørsmål om magetrening siden det hele tiden kommer nye retningslinjer. Dessuten har de fleste en innebygd tro på at magetrening er fy-fy under svangerskapet, men man vet jo hvor viktig trening av kjernemuskulaturen er akkurat i denne perioden. Uansett, det er massevis av øvelser for mage en kan anbefale framfor akkurat sit-ups i denne perioden. De aller fleste vil vel ha mer nytte av statisk trening av kjerne etter de første månedene av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener ikke annet enn bekkenvipp på rett mage, pilates har jeg så dårlig peiling på, men planken hender det at jeg tar. Men skrå mage trener jeg, både i apparat og sidelengs på det apparatet som man trener ryggstrekk oppover på. Det gjorde jeg sist også, og det ga ikke noe negativ utslag... men igjen, det kan jo være veldig individuelt ut i fra formen i utgangspunktet. Kjernetrening er nok viktigst ja. Spesielt i forhold til holdning under en voksende mage :)

Men kan ikke du be fysioterapeuten din om info? Hvis du dytter borti henne plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. :)

 

Jeg trener (og underviser) en del pilates de øvelsene som ikke er mageliggende og synes det fungerer veldig fint. Disse øvelsene går direkte på kjerne, i tillegg til at det er mye fokus på kroppskontroll og pust. Synes det er super trening nå. Anbefaler virkelig å prøve. :) Dessuten får en et helt annet utvalg når en skal veilede kunder utenom salen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Har vært borti mye yoga i forskjellige former, men det virker som om pilates går mer på kjernetrening enn det yoga gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å trene yoga regelmessig, så jeg har ikke fått dreisen på pusten. Klarte du å bruke den "fornuftig" sist gang du fødte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he...morsomt spørsmål for min del.....Jeg øvde jo og trente yoga hver morgen de siste tre mnd. For å virkelig Forberede meg.

Så startet fødselen, gikk fra fire cm åpning til full åpning på en time og det hele var så intenst og gikk så fort at jeg fikk ikke brukt noe som helst! Begynte å kjenne ting halv fire og ungen var ute seks. Så har droppet yoga denne gangen, pusting skjønner jeg meg jo på etter tidlig øving, og hvis fødselstiden blir kortere denne gangen tror jeg fokus ligger på å komme seg fram i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endelig hører jeg noen som har peiling. Frustrerende å høre om de som snakker om de skrå bukmuskler som egne selvstendige muskler.

Jeg personlig synes det er gjort alt for liten og tung nok forskning i forhold til graviditet og trening.

Jeg trener mye, man kan trene som vanlig. Det som er viktig, er å lytte til kroppens signaler.

Trening av bukmuskler under graviditeten skjønner jeg ikke helt poenget med??

Nå rives musklene til hver sin side, og det gjør sinnsykt vondt. Prioriterer andre muskelgrupper nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre få studier på trening og graviditet, men det er heldigvis flere studier som pågår nå. :) Litt sent for oss, da.

 

Du vil ha god nytte av trening av kjernen utover i svangerskapet og bør ikke legge de stabiliserende øvelsene til side. Ettersom magen blir større og tyngdepunktet endres er det en stor fordel for deg om du fremdeles er så sterk at du klarer å opprettholde en god holdning. Den lute gravidholdningen man ser en del har er drepen for ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

ifølge min treningsveileder kunne jeg trene skrå magemuskler. og ved andre styrkeøvelser bruker man ofte de rette som støttemuskulatur sa hun, men ikke tren disse isolert.

og så måtte jeg være bevisst på å ha prallelle hofter, ikke trene utfall feks, ta heller knebøy om du er på en time de tar utfall.

ellers var det jo bare å trene og etter hvert begrenser jo kroppen seg av seg selv. er selv i uke 11 og kjenner kroppen lystrer ikke helt likt ved spinning og tur, klarer ikke pushe meg helt opp under makspuls og når jeg går tur, er tempoet nå litt lavere og jeg blir fortere sliten.

men ennå har jeg ikke fått noe mage å drasse på og ekstra vekt, kjenner bare jeg blir fortere sliten, og da bremser jeg jo meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...