Gå til innhold

Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe OTH Mountain Buggy

Anbefalte innlegg

Jeg har på en måte forelsket meg i OTH MB. Men den er ganske dyr, så jeg vil tenke meg godt om før jeg kjøper. Min gutt har termin 5 juli. Ser at bagdelen er litt liten. Er jo redd for at han vil vokse ut av den for tidlig. Vil GJERNE høre erfaringer dere har med vogna.

Fortsetter under...

Bagdelen: Er kjempeliten. Har du sommerbaby blir det enda verre, for når baby er 4 måneder skal du ha vinterpose oppi der. Du kommer til å enten måtte ha barnet fravendt i sportsdelen fra det er 4-5, maks 6 måneder, eller bruke penger på en mellomvogn for å ha det mot deg.

Med en så dyr vogn syns jeg det er ille.

Den er også stiv, så man får nesten ikke vugget barnet i bagen.

Sportsdelen:

Lite lun kalesje

tynt, litt gjennomskinnelig stoff

fortsatt en ganske stiv vogn sammenlignet med Easy walker, tfk, teutonia og quinny (men anbefaler ikke quinny)

Kjempegod trillekomfort for deg som triller, men ikke for barnet oppi.

Liten, utilgjengelig handlekurv

En så dyr vogn burde være mer gjennomtenkt. Jeg syns også den er veldig, veldig fin å se på, men etter min mening er det motefeber på gang. >Ellers har folk bare for mye penger.

Enig med anonym her. Jeg kom i dag hjem med den nye TFK joggster x. Bagen er betraktelig større - noe som er et must når man føder på sommeren og vil ha en 5-6mnd gammel baby midt på vinteren som da trenger plass til pose i bagen.

Den nye TFK'en er utrolig stilig å se på - skikkelig krafige gode hjul og lun og fin kalesje. Jeg synes at den er veeldig mye finere i sort enn i brunt (som er fargen som er på vogna på alle bilder som ligger ute).

Men for all del - designmessig så ligger OTH helt på toppen av mi liste. Imidlertid viktig å tenke litt fornuft også syns jeg da - derfor TFK på oss og ikke OTH.

Jeg syns vogna er helt kanon, men du skal ikke kjøpe den hvis du har en liten bil da vogna blir ganske lang sammenlagt. Bor du på et sted med mye vind ville jeg også gått for en annen vogn for både bagdel og sportsvogndel er lite lun. Som alle andre trehjulinger så er det ikke noe "vuggevogn", men det har jeg ikke oppfattet som et problem. Det jeg syns var dumt var å snu barnet fra meg når han var 7 mnd. så derfor hadde vi en ekstravogn i tillegg til OTH. Skulle jeg ha gjort det om igjen hadde jeg kjøpt en brukt Emmaljnga city cerox og brukt den til barnet var ca 1 år og så kjøpt OTH som sportsvogn.

Jeg hadde ikke valgt den til nyfødt fordi :

Jeg vil ikke ha barnet vendt fra meg før han er minst året, og klar for å møte verden alene. (Er dessuten litt selskapssyk selv, og liker å gå og prate med barna mine)

Jeg liker ikke vogner der barna må sove med beina hengende nedover, tenker at slik ville jeg ikke selv ha sovet..

Eneste grunn må være at sportsvogndelen ikke er vendbar, slik at du kan ha barnet vendt mot deg.

Bagen er flott til sommerbaby. Man bør ikke kjøpe voksi til denne bagen, heller en lettere og fluffy dunpose. Eller lammeskinnspose. Alternativt kan man kjøpe lammeskinn og dundyne og ha i vogna på høst/vinter, må jo ikke være pose.

Beste vogna i verden å trille :)

Annonse

Jeg skal ikke gi deg noen råd for hvorfor du ikke skal kjøpe MB, men derimot prøve å overbevise deg om at det er et svært godt valg, faktisk det beste, i hvert fall for oss.

Første gang vi skulle kjøpe vogn lot jeg meg overbevise om at bagen var for lite lun, og at det var viktig for ungen å kunne se oss hele tide. Uerfarne som vi var hørte vi på hva som ble sagt av de svært overbevisende folka i dette forumet, og kjøpte quinny som visstnok skulle ha en bedre babybag (skjønner ikke helt hvorfor nå?), og ikke minst kunne sportsdelen snus. Resultat: måtte faktisk "tvinge" ungen til å bli i spedbarnsbagen etter 4 mnd, da ville hun opp og se, men ryggen er jo umoden, så vi brukte puter slik at hun kom mer opp, men fornøyd ble hun ikke før hun var over i sportsdelen. Videre var det ikke snakk om å sitte mot oss. Prøvde det på første trilletur, men det var ikke poppis, så vi måtte snu sportsdelen umiddelbart.

Da bestemte vi oss for at MB er nok "vår vogn" likevel. Solgte quinny'n, og kjøpte MB- har ikke angret en dag! Mitt inntrykk er også at jenta vår sov bedre i MB fordi sittedelen der har en slags hengekøyefunksjon. Når lille babyen kommer om et par uker skal også denne får MB. Gidder ikke engang svinge innom noe annet.

For oss foreldre er det utrolig deilig at vogna er lett (10kg), for det er faktisk en stor forskjell fra 13-14, samt at den er meget enkel å slå sammen. Gjorde vår hverdag lettere.

Oppsummert er derfor vår erfaring at dette er den beste vogna for både liten og stor!

Lykke til med vognvalg, og om du skulle ende med MB så husk at alt maset om liten bag og viktigheten av fremovervendt sittedel ikke er en erfaring alle deler :-) Og om det virkelig er MB du vil ha er det faktisk rimeligere å kjøpe akkurat denne fra begynnelsen av!

Det er viktig som snupsen påpeker - folk har jo ulike behov, og barna våre er forskjellige!

Imidlertid er det nå engang slik at det ikke bare er en rekke mødre her inne som mener det er best å ha barna mot seg: pedagogene mener det også.

Ett eksempel: hvis du triller i byen og dere hører et skikkelig høyt smell - da reagerer små barn utifra hvordan foreldrene reagerer. Hvis du som mor ikke uttrykker frykt etc, så vil ikke barnet heller det. For at barnet skal kunne tolke sanseinntrykkene via foreldrene er det jo helt essensielt at barnet faktisk ser foreldrene.

En kollega av meg har nettopp adoptert et barn fra Afrika - de har fått "streng beskjed" om at det er veldig viktig at barnet sitter vendt mot dem da det har med tilknytning å gjøre. Nå er nå dette lmed tilknytning ltt annerledes med bilogiske barn da, men jeg syns det er verd å ta med seg.

Og dette sier jeg som har kjøpt en TFK som vender barnet vekk fra meg.... Dobbeltmoralen lenge leve ;-)

Kjøp den! Den beste og stiligste vogna som finnes!

Og babyen kan bruke bagen gjerne opp mot 7-9 mnd med tynn ullteppe i bunn på bagen og dyne og ullteppe oppå. Ikke bruk vognpose!

Etter 9 mnd så er ofte babyer veldig klar for å se på verden og fint med sportsvogndel, og da er det like om hjørnet før de lærer seg å sitte selv, så ikke noe problem å ikke ligge helt flatt når de sover.

Vi er knallfornøyde med vognvalget!

Lykke til!

Vi hadde OTH til første barnet, og likte mye med den, men nå venter vi nr 2 og jeg vurderer å kjøpe en annen vogn.

Jeg hadde på forhånd hørt om "du vil ikke at barnet skal være vendt fra deg" og tenkte pyttsann, det gjør nok ikke noe. Faktisk gjorde det meg ganske mye, jeg ble forbauset over meg selv! Men virker ikke som om det har gjort barnet noe, altså! Men jeg savnet å se det blide fjeset hennes..

Synes også den er litt lite lun, vi bor i Stavanger og til tider kan det blåse en del. Men virker som om hun generelt sover godt i den.

Vi har hatt en del problemer med den, hjul som har morknet (vi fikk nye gratis) og diverse småproblemer. Handlekurven har vært helt grei.

Baggen ble for liten for fort. Jenta vår var født i juli, vi byttet rett over jul, da var hun 5.5 mnd. Det likte jeg ikke helt. Vi brukte ikke pose heller, men bare i en myk dress fra Lindex samt saueskinn samt dyne ble den for kort, rett og slett! Mulig den er lenger nå, vi hadde 2007 modell.

Den er UTROLIG deilig å trille, men vurderer å prøvekjøre en del andre før jeg bestemmer meg hva jeg gjør denne gangen..

Det er vanskelig å gi andre råd, for barn og foreldre er individuelle. Håper likevel noen av svarene du har fått hjelper deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...