Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å jobbe 1. august (er student), og vil svært gjerne bli gravid så snart som mulig. Jeg har forstått det slik at jeg må ha jobbet seks av de ti siste mnd for å ha rett til foreldrepenger.

Viss jeg blir gravid denne eller neste mnd, blir det seks mnd, men viss baby blir fort tidlig født, får jeg da ikke foreldrepenger? Viss jeg skulle bli gravid nå, vli det da vere lurt å jobbe litt i juni og juli for å vere sikker på at jeg får foreldrepenger? Vil det i så fall ha noe å bety hva jeg da tjener i juni og juli, eller vil litt jobb telle som jobb?

Fortsetter under...

Har du fått deg jobb fra 1.august?

Om du ikke har jobbet MINST 6 av de 10 siste mnd før permisjonen din starter får du kun engangsstønaden.

Om du skal prøve å bli gravid nå er det nok lurt å begyne jobbingen så snart som mulig.

Jeg ville nok heller ventet til jeg hadde jobbet ca. 1 år i den nye jobben og fått litt jobberfaring først. Men det var ikke det du spurte om.

Jeg har jobbet i mange år, og har bare hatt en studiepause, så jeg tror ikke jeg trenger så mye mer jobberfaring før jeg blir gravid.

Jeg vil gjerne bare vite hvordan systemet fungere når man ikke gjør alt etter "oppskriften" til systemet (les NAV). Jeg har dårlige erfaringer i forhold til å ramle mellom de berømmelige to stolene. Jeg skjønner at jeg må jobbe minst seks mnd, men jeg er usikker på om det har noe å bety om en eller to av mnd har svært lav inntekt. Noen som vet??

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ventet et par, tre måneder før jeg ville ha prøvd å blitt gravid. Veldig surt om du skulle "falle mellom 2 stoler" som du sier og ende med å ikke ha rett til svangerskapspenger.

Is i magen er mitt råd, da får du kose deg med permisjonen med den lille babyen uten å være konstant blakk!!!

Lykke til!

Du svarte ikke på om du har fått deg jobb fra 1.august. Om du har fått deg fast jobb og jobber i denne frem til fødselen og har jobbet minst 6 av de 10 siste mnd får du fastlønnen.

Om du jobber vikariat og har jobbet nok vil de ta ett snitt av de 3/6/9 siste mnd.

Mest sansynlig vil du få den lønnen du har de 4 siste ukene før permisjonen din starter så lenge du har jobbet nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...