Gjest Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Hei alle andre flaskemammaer:) Jeg gir mme til mi lille prinsesse på 6 uker! Har brukt ferdig nNAN til nå,men skal begynne og "blande selv" så snart jeg tør! Synes det er så mange forskjellige historier rundt hvordan en skal blande mme! Har kjøpt en NAN boks og en slik avent pulver dispenser til nå. Må bare handle termos:) Tenker jeg kjøper en liten en,som er grei og ha med på tur! Noen anbefalinger? Også lurer jeg fælt på en ting: hvordan vet dere at vannet er 50 eller 70 grader? Hvis en blander ved 70 grader,må en jo kjøle det ned før lille beibisen får mat. Gjør dere det i vannbad? Når prinsessa skal ha mat skal hun ha det NÅ! Blir så fælt stressa når hun beljer og jeg må styre med flasker og mme:( Ser det er noen som lager mme før ett døgn. Trodde det var FY,FY..
Nagilimia Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Jeg fulgte/følger bruksanvisningen på pakken med god samvittighet. De som velger å blande til 70 grader velger å gjøre det fordi det "kan" være bakterier i pulveret. Dette er etter WHO sine anbefalinger. Det sier seg kansje selv (det mener i hvertfall jeg) at denne risikoen er mye større i andre land enn feks Norden. De som blander til ca 40 grader de tar hensyn til at noen av næringstoffene kansje blir ødelagt ved 70 grader. Noen ganger lager jeg for varm melk og da synes jeg det går fortest å kjøle den ned i en stor kopp med iskaldt vann eller under rennende vann i springen. Jeg kokte vann å helte på 11 flasker som jeg satte i kjøleskapet. Så hadde jeg ferdig tilmålt pulver i små bokser på benken. Lett å ta med seg når man skal bort. De fleste steder har de mikro, eller så tok jeg med meg en termos med nykokt vann (De fleste steder har de jo det også). Satte vannet i vannbad lenge før han ble sulten. Gjør jo ikke noe at bare vann er lenge lunka Min gutt ble også sulten NÅ! Jeg klarte ikke blande varmt og kaldt til lunka eller 70 grader for så å få passe tempratur når han hylgrein. Jeg lagde også ferdig mme for nattan i begynnelsen, men et døgn ble litt lenge og ha ferdigblanda mme synes jeg, men kunne kansje gjort det også, men da kunne jeg ikke bare tatt med meg de flaksene jeg trengte for en tur. Jeg vet at dette ikke er lett, synes selv det var helt forferdelig. Men det er ikke altid nettet er så lurt å søke info på for man blir sååå i tvil. Stol på deg selv. Som mamma sier: jeg tenkte liksom ikke sånn som du når du var liten, jeg bare fant ut hva som funka for meg. Og jeg har hatt en kjempe flink mamma!
blomstre Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Hei Tinker*Bell, og velkommen i klubben. Det er lett å bli forvirret når det er så mye forskjellige meninger blandt oss flaskeforeldre. Jeg har forsøkt så godt jeg har kunnet å finne informasjon fra myndigheten på dette. Dette har jeg kommet frem til: Det viktigste er å følge det som står på pakken du har valgt å benytte. Så lenge du tilbereder ferske måltider trenger du ikke bekymre deg for bakterier uavhengig av om hvilken temperatur det står den skal tilberedes ved. NAN skal vel tilberedes ved 40 grader? Det er jo også det enkleste (litt varmere enn fingervarmt). Myndighetene anbefaler at man tilbereder ferske måltider de første 3 mnd, og under hele perioden dersom barnet er prematurt eller har nedsatt immunforsvar. Skal man lage til et måltid på forhånd så skal man blande i pulveret ved 70 grader. Man skal ikke lage stor posjon (f.eks 1l mugge, men fordele på flasker med det samme) og man skal avkjøle raskt og oppbevare under 5 grader. Dersom man velger å bruke denne metoden permanent ville jeg personlig valgt et merke hvor det står at tilberedningstemperaturen er 70 grader (Småfolk har det). Selv har jeg brukt småfolk, og har laget mme på forhånd, dette fordi jeg også pumper meg og gir morsmelk. Var så godt inne i rutinen med å varme opp mormelken, så da ble det enklest for meg å fortsette tilsvarende med mme. Men skulle jeg kun gitt mme så tror jeg nok det å blande ferske måltider er det raskeste. Skal man bruke en mme som skal lages ved 70 grader kan man da benytte seg av metoden med å blande varmt og kaldt kokt vann. Den er det sikkert andre her som kan lære bort bedre enn meg hvis du er interresert i det. Hm, dette ble et langt svar, håper du ble noe klokere og ikke enda mer forvirret... Lykke til :-)
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Hei, og gratulerer med prinsessen din! Når det gjelder termos, så har jeg en som heter Sarek. Den var best i test og er helt suveren å holde på varmen! (Kjøpte min på xxl) Jeg blander kokt avkjølt vann og kokt varmt vann til perfekt temp. (Du lærer deg blandigsforholdene raskt) Jeg har også en utålmodig liten frøken, å denne måten er den absolutt raskeste. Hvis du i tillegg har pulver ferdig oppmålt er det jo bare ca 30 skunder så er mme'en serveringsklar. (Jeg har kjøpt urinprøveglass å måler opp pulver i for hele dagen, bruker avent- eller tupperware-dispenser ute på tur) Jeg bruker NAN og blander ut ved 40 grader som det står på pakken. Som sagt over her, så er det nok trygt med tanke på bakterier her i Norge. Jeg sendte mail til Nestlè og fikk det til svar. De skrev også at næringstoffer kan forsvinne fra melken om man blander ved 70 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå