Gå til innhold

Vanlig å ikke bli sendt til lege etter SA? (9 uker på vei)

Linda1986

Anbefalte innlegg

Vi har mistet vår lille spire i dag. Den ble bare akkurat 9 uker gammel.. :(

Jeg gråter å gråter.. har grått siden det skjedde i halv elleve tiden.. klarer ikke stoppe.. :(

Er det normalt at jordmor sier: Du blir nok å blø noen dager nå, hvis det ikke er mer enn en vanlig mensblødning så er det ikke farlig. Men blør du mer/kraftigere enn en vanlig mens bør du kontakte legen. Hvis ikke så ordner kroppen opp selv?

Det som skjedde i morest: Våknet av at jeg følte meg rar. Gikk på do, blødde litt, tisset .. så kom det en sto koagulert klump ut.. større enn en femkroning i "lengde" .. en halvtime etter kom en til nesten likestor. .

så kom det en del slike små koagulerte klomper også..

I går og to dager før hadde jeg veldig vondt i venstre side.. kjentes ut som om det var på innsiden av ribbena på siden.. Så var nok smertene til SA'en jeg kjente da.. Har ikke hatt noe spesielt vondt i dag, bare murringer og menslignende smerter..

Men tilbake til spm.. Noen som vet om det er normalt at kroppen skal ordne opp selv ?

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva som er normalt. Jeg mistet i uke 13 uten blødninger, hadde derfor utskrapning. Fikk ikke TA før 11 mnd etter så vi var litt bekymret for at det hadde skjedd noen skade under utskrapninga.

Hvis det blør mye, da rydder kroppen opp i det selv. Det er det aller beste, siden det er en bitteliten risiko med utskrapning. (Kan få arrvev i livmorhulen).

Det som er det værste med abort er den vonde følelsen av å miste sin kjære. Man sitter alene igjen med sorgen. Knalltøff prosess. Gråt selv masse.

Nå er jeg gravid igjen, og gleder meg bare over den lille spiren. Håper alt ordner seg for deg. Og at du blir gravid igjen om ikke alt for lenge.

Trøsteklem.

Takk for svar.. Blør litt mindre enn en vanlig mens.. (jeg blør en god del under menstruasjon).. Men har som sagt kommet ut 2 store kougalasjonsklomper og en god del små.. kommer fortsatt ut litt sånn småklumper..

Har murring i magen.. Og når jeg tenker etter har jeg mistet noen av symptomene for et par dager siden..

Annonse

eg ville ringt til legen i staden for jordmor. synes ein ofte blir tatt meir alvorleg av legar! mista også i veke 9, og det var lett å sjå kva som hadde kome ut (geleklump med eit lite foster inni)

trudde det var vanleg å bli sendt på ultralyd. både for å sjekka om det fortsatt er liv, og om det eventuelt er restar som må fjernast. legane her er bekymra for infeksjonsfaren

Kjempe trist at du mistet.

Jeg ville kontaktet GU fordi de pleier å sjekke at alt er blitt borte ellers vil de ofte gjøre en utskraping eller at man får noen tabletter i skjeden for å få livmoren til å trekke seg skikkelig sammen og kvitte seg med eventuelle rester. I alle fall er det det som har skjedd med meg de gangene jeg har mistet.

Hei!

Så trist at du mistet!

Jeg mistet i går kveld(4-5 uker på vei), og ringte legen i dag, han mente at så lenge jeg blødde så var det greit, hvis jeg fikk større smerter og mer blødning, så kunne jeg ringe tilbake på fredag..

Håper det går bra med deg!

Klem

Hei Linda1986

Sitter her og leser innlegget ditt. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Jeg har desverre hatt tre sa'er så jeg har litt erfaring på dette området.

Men det jeg har etterhvert har erfart, og som har overrasket meg, er at det ikke er noe fasit eller likhetstrekk mellom spontanabortene.

Både med tanke på kroppen og hvordan helsevesenet har tatt meg imot.

Fra å ha bli tatt virkelig på alvor, bli sett og hørt, til å bli sendt hjem igjen uten forståelse.

Det jeg har forstått er at dersto lengere man er kommt i svangerskapet, desto vanligere er det at man må inn å ha utskrapning. Det aller beste er om kroppen ordner opp selv. Jeg har hatt utskrapning en gang i uke tretten, og ingen utskrapning to ganger...Da i henholdsvis uke 5 og 6.

Det jeg gjorde de to gangene jeg ikke var på sykehuset til utskrapning, var at jeg så det an en ukes tid.Dersom blødningene roet seg ned ettersom dagene gikk, regnet jeg med at kroppen hadde ordnet opp selv.

Dersom det er noe mer du lurer på er det bare å spørre meg, jeg skal svare så godt jeg kan utifra mine opplevelser og erfaringer. Jeg er veldig åpen om det jeg har gått igjennom, så ingenting er dumt å prate om...

Husk å ta deg tid til å være lei deg. Ikke putt på ett skal og lat som om alt er ok.. Fortell de rundt deg om det du har vært igjennom, og la omgivelsene hjelpe deg til å komme deg videre.

Mine 3 englebarn vil alltid være med meg. Jeg savner de noe utrolig, og syns det er trist at ingen fikk bli kjent med de...

Jeg tror det er vanlig - dessverre.

Men jeg reagerer litt på at du blør såpass lite.

Jeg har mistet flere ganger, men da jeg mistet i uke 10 blødde jeg masse, og fostersekken ol. kom da ut, i tillegg til mye vanlig og mye koagulert blod. Det normale er nok å blø mye mer samt å ha smerter i uke 9 tror jeg - enn vanlig mens.

Jeg vet også at SA er forskjellige, så sannsynligvis er alt ok.

Du kan jo velge å gå til en privat gyn nå snart hvis du er urolig, men det koster endel.

Alternativt kan du ta det opp med din fastlege, men jeg vet ikke om han synes det er grunn nok til å henvise deg videre, føler de alltid tror ting ordner seg selv.

Lykke til!

Glemte å si at jeg måtte ha piller for å tømme livmoren helt. Jeg jobber ikke innen helse, men tror at din livmor ikke er tømt ut fra din beskrivelse. Men det kan jo være at fosteret døde for uker siden, da kan dine symtomer stemme. Synd du bor langt fra gyn. Jeg holder med de som sies at du bør kontakte lege.

• 2 uker senere...

Annonse

Hei. takk for alle svarene.. For å prøve å komme meg videre på best mulig måte, valgte jeg å holde meg borte fra BIM en stund. men er nå tilbake for å lese det dere har skrevet. Jeg blødde fra mandag til torsdagen. Det kom to stoore klumper, på str med en sprettball den ene, og den andre litt mindre, eller mer avlang om man kan si det slik. I forrige uke tok jeg graviditetstest for å sjekke at alt var ute. å den var veldig negativ. så da regner jeg med at alt er ok. Tror at antagli fosterert har dødd en del uker før jeg mistet siden jeg ikke hadde veldig vondt og slikt..

Det jeg nå sitter å venter på er mensen.. den er fortsatt ikke kommet tilbake, å det er nå tre uker siden jeg spontanaborterte.. noen som vet om når mens kommer tilbake da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...