Gå til innhold

psykisk syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere når dere skriver at noen, eller dere selv, er "psykisk syke"?

Det høres nesten ut som om uttrykket bare beskriver angst og depresjon. Er det riktig eller omfatter det mange ting som psykopati, høydeskrekk, kleptomani, shisofreni osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykisk sykdom er veldig mye forskjellig. Alt fra "enkle" diagnoser som depresjon til personlighetsforstyrrelser. Enkelt sagt sykdommer som sitter "i hodet".

Skrevet

Det er det jeg også har ment, men her virker det som om "alle" vet hva det dreier seg om hvis en eller annen er "psykisk syk". Det må da være umulig å si noe om hvordan en person har det eller bør behandles uten en nærmere diagnose eller forklaring?

Skrevet

Når jeg nevner at min ex-mann er psykisk syk så er det pga at det er lettere å si det enn å forklare alt hva han er. Hva slags diagnoser han har har jeg gitt opp å huske og forstå meg på.

Han har minst tre forskjellige psykiske diagnoser, det går utover livet hans og oss andres liv. Han er inn og ut av psykiatrisk. Han er såpass syk at vårt eldste barn har vært hos BUP siden hun fikk med seg litt for mye av han tidligere.

Så jeg mener at man kaller noen psykisk syk, er når personen ikke fungerer skikkelig i det daglige. Når det går utover familie, venner og alt rundt en.

Man kan ha en psykisk lidelse uten at det går utover de rundt en, man kan fungere bra. Og da kan jeg ikke si at man kan si man er psykisk syk, psykisk lidelse kanskje.

Om man hadde tatt en grundig sjekk hos alle mennesker, så hadde alle fått en eller annen diagnose siden man har visse psykotiske trekk, men det er når dette går utover hverdagslivet man kan kalle seg syk. Så en lidelse har nok de fleste, uten å vite det selv.

Skrevet

Jo, det er sant. Det er mye forskjellig. Jeg har en i slekta som lider av sterk angst og paranoia, og jeg kan love deg at det er noe helt annet enn en lett depresjon!

Skrevet

Psykisk sykdom omfatter et ganske bredt spekter.

Jeg kan mene alt du nevner bortsett fra høydeskrekk om jeg sier at noen er psykisk syk. Høydeskrekk er for de fleste såpass lite inngripende i hverdagen at jeg knapt regner det som en sykdom, bare en begrenset fobi (selv om det selvsagt er patologisk).

Skrevet

Hva betyr patologisk?

Skrevet

Psykisk sykdom er vel det samme som psykiske lidelser, og da dreier det seg om alle lidelser som avviker så mye fra normalatferd at det defineres som en lidelse. Et hovedkriterium er at det går ut over daglig funksjon.

Hvis du googler DSM IV, så skal du finne kriterier og symptomer på psykiske lidelser, og det er denne standarden psykologer i Norge og veldig mange andre land forholder seg til. Det er mao en hel drøss ulike psykiske sykdommer som innbefatets i dette begrepet

• 1 år senere...
Skrevet

Psykisk syk vil jeg si om personer som sliter så mye psykisk at det går utover hverdagen.

At en person er redd for edderkopper blir ikke betegnet som psykdom, ikke før personen f.eks går rundt og ALLTID er redd for at en edderkopp skal dukke opp..

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg sier at jeg er psykisk syk fordi jeg er pasient i psykiatrien.

Det er også lettere å bruke "psykisk syk" enn å måtte ramse opp aaalle problemene...

Skrevet

Dersom noen sier de er "fysisk syke" - vet man da med en gang hva som feiler dem? Nope.

Så også med psykisk sykdom.

Skrevet

Det blir litt det samme som å si at noen er somatisk syk. Psykisk syk er en samlebetegnelse for alt som kommer under psyken.

Somatisk er fysisk sykdom, som også er en samlebetegnelse for alt fra f eks forkjølelse til kreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...