Gå til innhold

Skal på samtale om forløsningsmetode på sykehuset i morgen ? Er så usikker...

Anbefalte innlegg

Jeg skal snakke med de på føden i morgen, og er så spent på hvordan det blir. Jeg har bestemt meg for å forsøke å få gjennom KS denne gangen, grunnet tøffe fødsler tidligere. Jeg er ganske overbevist om at de kommer til å argumentere for at jeg burde føde denne gangen også, og tenker med angst på at jeg må sitte å argumentere og forsvare valget mitt...

Er det slik dere har opplevd sånne samtaler ?

Fortsetter under...

Jeg trodde det kom til å bli slik du beskriver det, men heldigvis blei det ikke slik. Jeg blei tidlig overført til sykehuset for svangerskapskontrollene pga komplikasjonene i siste svangerskap, og sa tidlig ifra til jordmor om at jeg ikke kom til å gå med på vaginal fødsel. Jeg blei igangsatt i uke 38 sist, og det endte i akutt keisersnitt med full narkose.

I uke 23 hadde jeg kontroll med vekstestimering hos en overlege på fødepol, og jeg sa ifra at jeg ønska en avklaring av forløsningsmetode pga traumatisk fødselsopplevelse sist. Jeg hadde forberedt meg godt, hadde med meg journal fra forrige sykehus, partogrammet fra sist fødsel og uttalelse fra spesialist i manuellterapi om fare for permanente skader pga en medfødt bekkenskjevhet. Sa bare helt kort at vaginal fødsel var helt utelukka, at jeg var livredd for å få permanente skader og ikke klare å være mamma for to små barn. Blei veldig overraska da legen bare lytta, så på meg og sa: "Passer 12. juni for dere?". Måtte da spørre om jeg hadde fått innvilga keisersnitt, og da sa ho bare "selvfølgelig". Var altså MYYYE enklere enn jeg hadde trodd!

Så det trenger ikke bli vanskelig dersom du har en journal som forteller om tøffe fødsler tidligere. Anbefaler deg å ta med denne, dersom du har den, og argumentere så medisinsk du bare kan. Si ikke på noe tidspunkt at du vil DISKUTERE forløsningsmetode, bare gi instendig uttrykk for at du har bestemt deg for keisersnitt uansett hva de sier.

Lykke til!

Ja, dessverre. Jeg opplevde at de forsøkte å overtale og deretter skremme meg.

Jeg hadde også en tøff og traumatisk fødsel å vise til uten at det så ut til å bety så mye. Tror nok dessverre det avhenger veldig av hvem du møter på til en slik samtale.

Vil gi deg råd om (som flere her inne har sagt også) at du ikke møter opp alene, ta med en å støtte deg på. Still godt forberedt og vis du har satt deg godt inn i hva et KS innebærer og tenk godt igjennom hvorfor du ønsker det, slik at du kan argumentere for deg.

Jeg har lest på forumet at mange også har postive opplevelser rundt en slik samtale, slik at det behøver nødvendigvis ikke å bli så ille som jeg selv opplevde det.

Uansett, jeg ønsker deg lykke til med samtalen og håper du opplever å bli møtt med den respekt og omtanke du fortjener.

uff da :-( Jeg synest at det er helt forferlig at de kan nekte deg ks ,om du følger for det at det er den rette metoden for deg og føde. Uff ja ,jeg har hatt 2 kamper med dem om ks,og skal jeg si deg så funket det ikke. Jeg måtte likevel i vanlig fødsel ,og når komplikasjoner oppstod i fødslene og de så at det ikke gikk den rette veien at det var ingen utvei en keisesnitt så ble det haste keisersnitt begge gangene. Synest at det er så sykt at vi ikke får lov og bestemme over vårt egen kropp og våre barn vi bærer i magen. Men vi har ikke privat sykehus og vi må gå til det offentlige og har dermed ingen valg. Du få ta med deg din mann ,så får dere forklare situasjonen,og ønskene dine. Håper at det ordner seg for deg og at det blir ikke en kamp for ks,men at du får det du ønsker. Lykke til videre :-))))))

• 2 uker senere...

Første fødsel endte med akutt keisersnitt, da jeg ble gravid gang nr. 2, var jeg gansk sikker på at jeg ville ha planlagt keisersnitt, for å unngå å gå gjennom begge deler en gang til.

Samtalen var på Ullevål, og gikk utrolig enkelt. Det virket fra starten som om dette var noe som jeg måtte avgjøre, men hun forklarte ulempene et keisersnitt kunne dra med seg. Dato ble satt ved denne samtalen.

Jeg valgte allikevel å avbestille daten og prøve vanlig fødsel igjen.

Noe jeg fremdeles angrer på... Føler at jeg fremdeles ikke har "grodd sammen" etter 3,5 år.

Jeg har nå fått time til samtale om forløsning gang nr. 3 på bærum. Det jeg frykter er at det skal være vanskligere å få innvilget KS på bærum i forhold til Ullevål.

Noen med erfaring fra samtale på Bærum sykehus?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...