Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Jeg har siden fødselen kunnet se den bakre skjedeveggen min veldig godt, som en klump i inngangen til skjeden. Jeg har også hatt en veldig stor skjedeåpning - bakover. Jeg har jo konkludert med at jeg har rectocele pga dette. Men noe som jeg ikke har helt skjønt er følgende: når man ser på illustrasjoner av rectocele på nettet, så ser man at tarmen bulger inn i skjeden. Jeg har liksom ikke helt skjønt dette, for hos meg bulger ikke tarmen inn i skjeden..absolutt ikke. Den ligger der den skal. Det er bare skjedeveggen som ligger der som en klump. Har ikke noe problem med avføring heller. Jeg var nylig hos gynekolog og fikk forklart dette. Hos veldig mange som har født, så er det ikke alltid at syingen av perineum (om man revner bakover mot endetarm) blir sydd skikkelig. Slik at åpningen til skjeden vil være for stor og for lang bak. Dette gjør at skjedeveggen liksom mangler feste på sidene og bulker fremover som en klump. Dette kalles for pseudo-rectocele! og er altså en slags mimikk av rectocele - det ser ut som rectocele, men det er altså ikke det. Måten man fikser dette på er ved en perineumsplastikk, hvor man trekker musklene i perineum sammen, og klipper av en liten kile i slimhinnen i skjedeveggen og syr igjen. I tilfeller med pseudo-rectocele henger altså tarmen der den skal! Ville bare dele dette, for kanskje det gjelder noen andre også.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Interessant! Synd at man må operere en pseudo-rectocele også da. Hvilke ubehag har man ved pseudo-rectocele da?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Jeg har ikke hatt noe ubehag egentlig. Utenom at jeg har kjent at noe har vært der når jeg har vasket meg og sånn. Jeg har mest ubehag i selve perineum, litt på sidene liksom. Føles som det er noe feil der. Og det er det jo forsåvidt også, siden jeg ikke er sydd igjen på en skikkelig måte. Kjennes også "feil" ut at skjedeveggen skal komme så langt ut på en måte. Føler for å bli strammet opp i hele området liksom. Om man tar Ultralyd av området, vil man se at tarmen har sin normale struktur og form. Mens ved et "ekte" rectocele buker tarmen inn i skjeden, og har altså helt feil form.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Fint med en oppklaring rundt dette triste temaet...Jeg har sånn psosedo-rectosele jeg da. Ser skjedeveggen bule noe ut, og har også forkortet mellomkjøtt pga mangelfull sying. Har vært til vurdering for operasjon, men gyn mente jeg egentlig var ganske normal. Og siden jeg ikke visste om jeg skulle ha flere barn, ble det ikke noe operasjon. Det plager meg lite til daglig, må jeg si, så er i grunnen glad jeg slapp operasjon.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Du siste kjenner du aldri noe til det? Har du aldri hatt problemer med avføring heller?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 21.27 igjen. Nei, det plager meg svært lite. Det var egentlig fastlegen min som mente jeg burde få en vaginal plastikk siden hun syntes jeg var vid da hun skulle ta en GU på meg, et år etter fødsel nr to. Avføring er ikke noe problem. (men kan kjenne avføring i tarmen hvis jeg fører en finger i skjeden for å sjekke f.eks spiraltråden - vet ikke om jeg hadde det sånn før fødsel...). Mannen min klager ikke, og jeg er egentlig ganske fornøyd. Jeg har i ettertid født nr tre, og problemet ble ikke verre av det. Revnet ingenting med han. Og føler meg nesten bedre nå enn etter fødsel nr to. Ble overhodet ikke sydd etter nr tre, men har knepet ganske mye, kanskje det hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå