CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 10. mai 2009 #1 Del Skrevet 10. mai 2009 har termin 20 september og skal nå ha ha 5 eksamer i løp av 3 uker . første er om 1 uke.. jeg har slitt med hodepine og er konstant trøtt hele dette svangerskapet. har ikke fått lest så mye som jeg burde, og får ikke fulgt godt nok med på forelesninger. har en datter på snart 4 som krever sitt også, og jeg har rett og slett ikke overskudd til å få lest. tenkte på å få utsatt 3 eksamner og tatt 2, det er ikke noe problem fra skolen sin side. men om jeg utsetter eller stryker så fikk jeg i dag beskjed om at det ikke vil bli omgjort noe av lånet til stipend for dette året, siden jeg ikke består det nå og siden permisjonen ikke begynner før til neste år..hjelper ikke om jeg består de til neste år heller de må bestås i år, eller ha gydig utsettelses grunn. noen som vet om dette stemmer? dette gjelder jo også om jeg stryker på noen (noe jeg antageligvis kommer til å gjøre om jeg prøver) så er liksom like langt.. eneste mulighet er å få sykemelding, men igjen, da kan jeg jo ikke ta noen av eksamnene nå, og må ta 5 eksamner neste sommer etter endt permisjon som vil bli ca rundt juli. allså må jeg nok ta alle disse eksamnene i august, rett før skolestart. og hva vil skje om jeg ikke består da? siden jeg ikke har noen forsinkelser i utdanningen fra før er det uansett hva jeg velger å gjøre ikke noe problem å få fødsels stipend til høsten. men aner ikke hva jeg skal velge å gjøre nå. noen som har noen råd eller tips til meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. mai 2009 #2 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg er nesten helt sikker på at lånet blir omgjort til stipend i det øyeblikket du "tar igjen" lånet ditt. Altså om du tar eksamenen mens du er i permisjon. Hvis du tar dem med nytt studielån, vil du ikke få omgjort lånet til stipend. Det er også feil (tror jeg) at ikke noe vil bli omgjort. Jeg mener at du vil få omgjort for de studiepoengene du tar. Men du har lov til å ta eksamener mens du får fødselsstipend, så du kan ta noen da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140085738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mai 2009 takk for svar:) jeg ringte til lånekassen og det var de som sa dette. hun jeg snakket med sa faktisk også at jeg ikke kunne ta noen eksamner i permisjonstiden for da ville jeg bli regnet som aktiv student, og kan ikke motta fødselstipend. men hadde tenkt å få tatt de jeg skipper før neste semester vil starte for meg, men etter at permisjonen har gått ut, alltså i løp av neste sommer. synes det hørtes veldig rart ut at ingenting blir omgjort da.. får vel ta meg en tur til lånekassens kontorer.. finner ingen info om dette på nett.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140086329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. mai 2009 #4 Del Skrevet 11. mai 2009 Hun du har snakket med kan ikke ha oppdatert seg på reglene de siste tre - fire åra. Det var sånn før, men det er ikke sånn nå lenger, det er jeg så godt som sikker på. Send dem en mail, så får du svaret skriftlig. Da er de ofte flinkere til å sjekke sine egne forskrifter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140086886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
arachnia Skrevet 11. mai 2009 #5 Del Skrevet 11. mai 2009 Der jeg studerer er det nesten umulig å få utsatt eksamen. De kjører eksamen èn gang i semesteret, og thats it. Skikkelig kjipt. Men det jeg fikk lov til, var å bli satt opp alle dagene muntligeksamen gikk. f.eks har jeg muntligeksamen i juni, som avvikles over 4 dager. Da ble jeg satt opp på det tidspunktet som passet best for meg (ikke tidlig grunnet kvalme etc), på alle dagene, og kunne møte opp den dagen jeg følte meg i best form. Og det syns jeg jo er ganske greit..... Utover det kan du få endel støtte fra skolens side, slik som pc, ergonomisk riktig plassering (pult + stol), og slike ting, hvis du velger å prøve deg på eksamene. Lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140086932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 11. mai 2009 håper dette stemmer og at hun har tatt feil:) arachnia: har fostått at det ikke er noe problem å få utsatt eksamen, men skal snakke med rådgiver igjen. mulig jeg må ta de etter skolestart igjen men det skal jeg klare.. hvor studerer du? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140088013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*toppris* Skrevet 11. mai 2009 #7 Del Skrevet 11. mai 2009 uansett hvilken skole man går på så kan man utsette eksamen med sykemelding fra lege, MEN, man kan ikke ta den opp igjen når man selv "føler" for det. Går fx selv på BI og hvis jeg utsetter eksamen kan jeg ta den opp igjen neste semesteret. Ang lånekassen og det svaret du fikk så er det helt bak mål. De driter i hva du gjør hjemme, så vil du ta x mens du går hjemme og får fødselspenger kan du gjøre det;) skal selv ta 4 eksamener mens jeg går hjemme og fikk beskjed om at de brydde seg ikke om hva jeg gjorde hjemme i min permisjon;) dersom man melder seg opp til noen eksamener så betyr ikke det at man er aktiv student, da er man "privatist". Aktiv student vil da si at du går på skolen og følger emd undervisning osvosv og får stipend/lån når man tar fagene. Så lenge du får permisjon fra det året du skal til å begynne på slik at du får fødselspenger og desom du har hatt sykemelding på de kommende eksamenene så kan du trygt ta de mens du går hjemme med barnet, som privatist. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140088584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
arachnia Skrevet 11. mai 2009 #8 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg studerer i Tromsø, på gamle høgskolen (de har nettopp slått høgskolen sammen med universitetet). Kjempeflott at du kan få eksamen utsatt. Det skulle vært slik her også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140089382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig g~g~j Skrevet 11. mai 2009 #9 Del Skrevet 11. mai 2009 har ikke lest alle svarere her over men tenkte å dele min erfaring med deg. Fødte september 2007. Jeg skulle levere inn min eksamen i mai men følte meg ikke i form til dette og søkte om utsettelse 1 år. Jeg fikk legeerklæring der det stod at pga form kunne jeg ikke følge vanlig undervisning og ble permitert rett før siste eksamen! Så søkte jeg om fødselsstipend fra lånekassen og fikk utbetalt 6200,- imnd som stipend i 10 mnd. (fra august til mai) så meldte jeg meg opp til eksamen igjen våren 2008 og tok da eksamen! Da ble resterende del av studielånet fra skoleåret 06/07 omgjort til stipend samt jeg fikk 80 000 totalat som fødselsstipend siden jeg hadde rett på studielån før jeg gikk i permisjon! Ser du har termin på samme tid som jeg hadde og da skulle jeg ikke se noe problem i at du får d på samme måte som meg! Bare pass på at du er permitert fra før siste eksamen! Om du skulle stryke så tar du den opp igjen neste år og når du da står vil jo lånet bli omgjort til stipend! Mens du er i permisjon betaler du heller ikke ned på lånet så dette har i utgangspunktet ikke så stor betydning. (mulig d renter seg litt.. ) At man mottar 80 000 i stipend ve fødselpermisjon ble jeg "oppfordret" til å søke om fra lånekassen sin side så det er ikke "ulovlig.." Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140090529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokelimonke Skrevet 11. mai 2009 #10 Del Skrevet 11. mai 2009 Bare en liten kommentar; Skjønner ikke hvorfor hun sa at det skulle være et problem om du er aktiv student? På lånekassens sider står det jo: "Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og: *at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen *at du bor sammen med barnet *at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) Permisjon fra utdanningen og reservert studieplass Generelt gjelder det at for å ha rett til foreldrestipend må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning, eller ha en reservert studieplass. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet." -altså at du kan studere samtidig med at du mottar fødselsstipend så lenge ikke far mottar fødselspenger samtidig (med unntak av graderte foreldrepenger, som vi har tenkt til å benytte oss av;-) Jeg har utsatt eksamen flere ganger selv i forbindelse med graviditet og fødsel og da har lånet blitt gjort om til stipend når jeg har tatt den igjen. Eneste er vel når ditt lærested setter opp eksamen på nytt! Lykke til, det ordner seg for snille piker :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140091427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 11. mai 2009 takk for svar alle sammen! har igjen snakket med lånekassen i dag, og det stemmer ikke at deler av lånet fra i år ikke blir omgjort til stipend når jeg består eksamen, for det gjør det. for å ha rett til fødselstipend til neste år kan jeg ikke ligge mer en 60 studiepoeng bak skjema. siden utannelsen min er delt på tre år har de fordelt poengene litt ujevnt og jeg tok derfor 55 studiepoeng i stede for 60. det vil si at jeg ligger 5 studie poeng bak, og at jeg MÅ bestå minst en eksamen å få tatt 10 studiepoeng før permisjon for å i det hele tatt ha rett til fødsels stipend til høsten. jeg kan sikkert sykemelde meg 100% og ikke ta noen eksamner, men da må jeg jo ta alle fem opp igjen.. blir bare mer og mer forvirret jeg, og de sier jo forskjellige ting til meg etter hvem jeg snakker med hos lånekassen! det er ikke noe problem å utsette eksamen for skolen sin del (går på uis) der trenger jeg bare levere en attest fra legen på at jeg ikke er i form til å til å ta alle eksamner og så ser eksamens koordinatoren på hvem som møter og ikke, og der jeg ikke møter gjelder denne attesten. må da melde meg opp til eksamen selv igjen neste mai. problemet da er at permisjonen min ikke er ferdig, og i følge hun jeg snakket med så kan man ikke ta eksamen under permisjon. ser jo flere skriver her at det ikke stemmer! ser jo også at det står i utdraget fra lånekassen sin side.. blir hel stressa jeg nå..... kan de ikke bare gi meg noe konkret å forholde meg til? skal til legen å få denne attesten i morgen.. vurderer å bare sykemelde meg for å slippe mer stress rett og slett. fikk også beskjed om at jeg måtte ikke permitere meg før tre uker før termin, siden da kan jeg også miste rett til fødselstipend. slik jeg ser det nå har jeg to valg: å sykemelde seg i eksamens perioden eller å ta to eksamner, håpe på å stå på minst en for å ikke miste stipendet til høsten. for så å håpe at jeg kan melde meg opp som privatist i mai og ikke miste flere uker av permisjonen. ble langt det her. skal jammen ikke være lett... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140092480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 11. mai 2009 der jeg skrev at jeg hadde tatt 55 studiepoeng i stede for 60 var snakk om i fjor, allså mitt første år. går andre nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140092493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig g~g~j Skrevet 12. mai 2009 #13 Del Skrevet 12. mai 2009 hmm.. syns d var rart at du ikke kunne ta eksamen i permisjonsperioden! Jeg gjorde jo det.. venninnen min gjorde d.. min permisjon gikk ut i august, jeg tok eksamen i mai! hmm!!merkelig altså!!! Jeg ville nok prøvd å tatt en eksamen om du klarer slik at du får gjort unna et år! ... og da er d jo en mindre å ta )))) skjønte ikke helt den greien med å ta ut permisjon 3 uker før.Du har jo vært student i mer enn 6 mnd før du går i permisjon. Men uansett kan du nok sykemeldes for eksamene slik at du ikke bruker av "sjansene" til å ta eksamen!.. huff, ikke noe lett kabal det der, men er verdt stresset! Får jo ekstra penger utbetalt i permisjonen samt kanskje bedre mulighet til å prestere på eksamene! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140093099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 12. mai 2009 har fått lege attest til skolen og lånekassen der det står at jeg av medisinske grunner ikke er i stand til å ta alle eksamner denne våren. det holder for skolen, så håper det holder for lånekassen også. og da bør vel ikke den 60 studiepoeng regelen gjelde for de eksamnene jeg ikke får tatt heller, siden jeg har legeerklæring på dette, selv om jeg ikke er sykelmeldt? kommer ikke gjennom i telefon hos lånekassen for å spørre, håper at det med eksamen i mai går greit også, må jo nesten det siden andre har fått tatt?satser på det:) men de 80 000 i stipend du nevte, er det noe som kommer utenom den vanlige søknaden om fødselstipend(allså de 6300 i månden)? og hvordan søker jeg om det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140094729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig g~g~j Skrevet 12. mai 2009 #15 Del Skrevet 12. mai 2009 regner med at dersom du har legeerklæring skal det være nok de litt over 80 000 er delt på 10 mnd som utgjør litt over 8000 kr imnd.. men så får man utbetalt l16000 og noe første utbetaling og 6000 og noe de andre mnd.. slik som man vanligvis får utbetalt stipend! man får ikke utbetalt fødselsstipend før etter barnet er født. Inne på lånekassen sin side er d et G-skjema som du må fylle ut og sende inn med en gang barnet er født. Jeg fikk en fødselsbekreftelse før jeg reiste fra sykehuset slik at jeg slapp å vente på noe dokumentasjon. JOrdmor skrev "vi bekrefter at bla bla bla ble født dato...." dette legger du ved det G-skjemaet! Jeg fikk da i november utbetalt stipend for august-september-oktober og november ( 35000,- ) ))) du måsøke om stipend før fødsel men som sagt får ikke penger før etter fødsel! Men da kommer de godt med gitt )) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140096615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #16 Del Skrevet 13. mai 2009 takk for god hjelp alle sammen!!! dere hadde helt rett, det er ingen problem for meg å ta eksamen i mai, selv om jeg er i permisjon!! ble også anbefalt å søke om sykestipend for de eksamnene jeg velger å ikke ta, da blir deler av lånet for denne månden omgjort til stipend, pluss at jeg slipper å stresse med å unngå å ligge 60 poeng bak fordi lege erklæring regnes som gyldig fravær. så nå er alt ordnet med skolen og jeg melder meg selv opp til eksamen i mai neste år. må bare søke sykestipend nå. om det ikke skulle bli godkjennt så gjør ikke det noe heller, for jeg fant ut i dag at jeg har 60 studiepoeng pga et prosjekt som gikk over to år og ble godkjennt nå nylig:) så kan bare havne 55 studiepoeng bak om alt skulle gå galt, å det er jo lov i forhold til reglene. så nå er jeg veldig fornøyd:) igjen, takk for all hjelp, ikke sikkert jeg hadde sjekket dette nøyere opp hvis det ikke hadde vært for dere. rart at hun første jeg snakket med hadde så lite peiling, hun ga meg jo bare feil opplysninger:/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140103517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig g~g~j Skrevet 13. mai 2009 #17 Del Skrevet 13. mai 2009 bare hyggelig ... rev meg maaaaange ganger i håret da jeg skulle søke om dette så godt å få utnyttet det jeg fikk med meg til andre lykke til og håper du både klarer eksamene dine samt får litt ekstra penger i kassa når lånekassen åpner lommeboken ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140085546-noen-studenter-her-f%C3%A5r-ikke-svar-p%C3%A5-gravid-og-student-ang-utsette-eksamen/#findComment-140103895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå