Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er medisinstudent og har termin i november. førstegangs og veldig spent:) far er i full jobb.

Jeg lurer på om jeg/vi kan gjøre følgende:

* Jeg tar permisjon fra studiet fra fødselen frem til sommerferien.

* Far kan så ta ut 29 uker med full lønn fra august

Kan det gjøres slik, eller vil min permisjon "spise" av disse 29 ukene? Slik jeg har forstått er jo de 29 ukene dekket fra NAV, mens min permisjon fra skolen dekkes av lånekassen, mao to ulike instanser?

Jeg er utrolig takknemlig for all hjelp jeg kan få!

Fortsetter under...

Om han skal kunne ta ut 29 uker med 100% lønn må han starte permisjonen 6 uker etter fødsel og du må da ut i 100% studie eller 75% jobb. Så ja om du ikke starter i studiet 6 uker etter fødsel spiser det av den fellese permisjonen.

Stemmer som anonym skriver.. hadde jo vært flott om dere kunne gjøre det som du foreslo, men det er ikke mulig ettersom du spiser opp av den felles permisjonen mens du er hjemme selv om du ikke har lønnet permisjon....

takk for svar begge to:)

har da et lite tilleggsspørsmål:

jeg har termin i midten av november. når mine første seks uker er over har jeg jo juleferie fra studiet. kan jeg da starte permisjonen min etter den for å korte ned på ukene jeg tar fra min manns? og kan vi velge å ikke "bruke" permisjonen i sommerferien? på en måte slutte da for så å begynne igjen etter sommerferien? hm..har hørt noe om gradert uttak, men har ikke helt fått tak på reglene:)

igjen, takk for svar!:)

Permisjonen går løpende så du kan ikke korte ned på ukene ved å starte permisjonen senere.. Tror heller ikke dere kan slutte permisjonen i ferien (om det skulle gå må i såfall pappaen ut i full jobb igjen) men det går an å forlenge permisjonen ved å bruke ferie.... Tror dere bør ta dere en tur til nav og få snakket med noen der....

Annonse

Hei

Dere kan fint ordne det slik at far kan være hjemme og du kan være hjemme. Jeg leste Dine PEngers hovedoppslag som denne gang handler om dette. Der har de skrevet om et par der mor er student og far jobber. Faren hoppet inn og tok de 29 ukene, selv om moren var hjemme hele tiden. Grunnlaget for å gjøre dette er at far benytter seg av ordningen "fleksibelt uttak av foreldrepenger". FAmilien Dine PEnger skrev om odnet det slik at far var hjemme to dager i uken i et helt år (det blir jo 29 uker tilsammen..). Mor fikk foreldrestipend fra Lånekassen.

Dine Penger ligger ute i butikkene nå og oversikten var helt super. JEg ville kjøpt det for å ha oversikten selv. Det var 15 sider om foreldrepermisjon og mange gode tips jeg ikke visste om.

tusen takk for flott informasjon lillejenta2!

da kan jeg kanskje være hjemme det halvåret jeg hadde tenkt og samtidig kan far ta en dag eller to i uka uten jobb. så kan han bruke resten av ukene hans når jeg begynner på skolen igjen! har jeg forstått det riktig? og er det sånn at når jeg da starter på skolen igjen så må han fremdeles ta ukene ut gradert, mao kanskje jobbe fire av fem dager? hadde det vært slik, hadde mor blitt glad:)

Forutsetningen for å få foreldrestipend fra Lånekassen er at han benytter seg av fleksibelt uttak av foreldrepenger, altså han er hjemme noen dager i uken. Du har nok forstått det riktig ja. Jeg husker ikke oppslaget ordrett, men Lånekassen kan sikkert hjelpe deg videre. Barnefar må søke NAV, du må søke Lånekassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...