Gå til innhold

kjære smarte, erfarne piker!!

omikkesålenge

Anbefalte innlegg

jeg treger sterkt litt hjelp her:) Jeg er en medisinstudent på 3. året som har termin 1 november. Min samboer er nettopp ferdig utdannet og begynner i ny jobb i juni. Har skjønt at det kun er far som har rett på foreldrepenger, og at vår felles permisjonstid vil være 39 uker med 80%. Jeg lurer på om følgende løsning er mulig:

1.november-jul: jeg er fremdeles vanlig student og forsøker å ta eksamen i desember. Far jobber inn penger. Jeg har dermed ikke brukt noen av permisjonsukene(?)

Jan-Juni: jeg tar ut permisjon fra studiene i dette halve året. Jeg har da brukt opp ca 24 av våre permisjonsuker(?)

sommerferien: Jeg/vi mottar ingen stønad og bruker ikke noe permisjonstid

Aug-desember: Far tar ut resten av permisjonen og mottar i denne perioden foreldrepenger. Jeg er tilbake på skolebenken!

Er dette egentlig mulig? å trikse og mikse sånn med ukene?

Er utrolig takknemlig for hvert et svar:)

Fortsetter under...

1. etter at du har født barnet er 6 uker forbeholdt deg, din permisjon hjemme med barnet og din tid til at kroppen din skal komme seg etter påkjenningen... Om du velger å lese og ta en eksamen etc er opp til deg.

2. Er det slik å forstå at du har kun krav på engangsstønad? Ja du kan ta permisjon fra studiet og dermed motta fødselspenger (lånekassen) og være hjemme med barnet. Det utgjør ca 24 uker ja, ville sjekket med en kalender for å være helt sikker;)

3. Ja far kan ta ut sin ferie innimellom sine permisjonsuker, dette må da diskuteres med nav og arb.giver. (fleksibelt uttak) men kan dere gå i to mnd uten støtte???

4. Ja her kan da far ta ut resten av permisjonen og du kan på skolebeken igjen.

alt i alt, ja man kan trikse med ukene, dele de slik dere vil... og dersom far skal ta ut sin ferie innimellom går vel det under fleksibelt uttak... men de fleste steder får man ikke betalt ferie før man har vært i jobb 1 år. så har dere råd til å gå hjemme begge to uten noen støtte etc i to mnd?

du burde få deg ett møte på nv og snakke litt med de ang muligheter og hva som lønner seg for dere.

• 3 uker senere...

dere har 6 uker forbeholdt mor. Og etter de nye reglene vil jeg anta at det er 37 uker (80%) som dere har. Fedrekvoten vil jo nå være 10 uker, og den vil han jo ikke ha rett på pga du ikke har jobbet 50%

1. permisjonen begynner å løpe fra fødselen av (eller 3 uker før) Står du reg som student og han jobber er 2 mnd av permisjonstiden bruktopp selv om ingen av dere har permisjon. De første 6 ukene er forbeholdt mor så far kan uansett ikke begynne permisjonen før etter 6 uker. Dvs 3 av 37 uker forsvinner.

2. riktig da er 24 uker til borte. Da er dere oppi 27 brukte uker

3. Du har ikke rett på foreldrepenger derfor kan heller ikke du utsette foreldrepenge perioden. Far må derfor begynne permisjonen før ferien, og forlenge permisjonstiden pga. ferie.

For å oppsummere litt hva dere kan gjør:

Du føder 1. november. 6 uker permisjon frem til 13. desember. 14des - 3 januar er 3 uker der permisjonstiden går. Frem til 20.juni er det gått enda 24 uker. Nå er tilsammen (3+24) 27 uker (+ 6 mamma uker) borte.

Han bør da ha foreldrepermisjon 2 uker og så kan han ta ut den lovbestemte ferien sin 4 uker + 1 dag. Da er det ca fra 1 august 8 uker igjen. Tar han alt sammenhengende må han ut i jobb i slutten av september. Han kan jo selvfølgelig ta uttaket gradert hvis han ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...