Gå til innhold

kjære smarte, erfarne piker!!

omikkesålenge

Anbefalte innlegg

jeg treger sterkt litt hjelp her:) Jeg er en medisinstudent på 3. året som har termin 1 november. Min samboer er nettopp ferdig utdannet og begynner i ny jobb i juni. Har skjønt at det kun er far som har rett på foreldrepenger, og at vår felles permisjonstid vil være 39 uker med 80%. Jeg lurer på om følgende løsning er mulig:

1.november-jul: jeg er fremdeles vanlig student og forsøker å ta eksamen i desember. Far jobber inn penger. Jeg har dermed ikke brukt noen av permisjonsukene(?)

Jan-Juni: jeg tar ut permisjon fra studiene i dette halve året. Jeg har da brukt opp ca 24 av våre permisjonsuker(?)

sommerferien: Jeg/vi mottar ingen stønad og bruker ikke noe permisjonstid

Aug-desember: Far tar ut resten av permisjonen og mottar i denne perioden foreldrepenger. Jeg er tilbake på skolebenken!

Er dette egentlig mulig? å trikse og mikse sånn med ukene?

Er utrolig takknemlig for hvert et svar:)

Fortsetter under...

1. etter at du har født barnet er 6 uker forbeholdt deg, din permisjon hjemme med barnet og din tid til at kroppen din skal komme seg etter påkjenningen... Om du velger å lese og ta en eksamen etc er opp til deg.

2. Er det slik å forstå at du har kun krav på engangsstønad? Ja du kan ta permisjon fra studiet og dermed motta fødselspenger (lånekassen) og være hjemme med barnet. Det utgjør ca 24 uker ja, ville sjekket med en kalender for å være helt sikker;)

3. Ja far kan ta ut sin ferie innimellom sine permisjonsuker, dette må da diskuteres med nav og arb.giver. (fleksibelt uttak) men kan dere gå i to mnd uten støtte???

4. Ja her kan da far ta ut resten av permisjonen og du kan på skolebeken igjen.