Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Snublet over en liste over rikmannsbarnas navn, og det slo meg at de fleste barna har klassiske og eller "svulstige" navn.. Er dette tilfeldig?

Elisabeth og Kristian Monsen Røkke

Kathrine og Cecilie Astrup Fredriksen

Cathrine, Elisabeth, Benedikte, Alexander og Carl-Christian Ferner

Caroline Marie, Nina Camilla, Carl Erik Hagen

Victoria Marie og Michael Andreas Threschow

Frederik Wilhelm Mohn

Celina og Hermine Midelfart

Agnes Elisabeth Astrup Mellbye

Osv...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140084262-rikmannsbarnas-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siklerotte

Tja, det kan nok være litt både òg...

Cecilie, Alexander, Nina, Camilla, Celina og Hermine er ikke så veldig klassiske i mine øyne...

Fins jo dessuten mange arvinger med "mindre klassiske navn";

Katinka, Teddy, Alexandra, Linnea, Bastian, Rikke, Lykke, Petter, Jeanette, Michelle, Andrea +++ (Ville ikke kalt dem klassiske på samme måte som Elisabeth f.eks....)

Ellers er det vel som overalt - de navnene som brukes av andre i samme område blir populære - og de fleste foreldresom liker navn lignende Agnes, Elisabeth etc. velger som regel slike navn til søsknene også...

Er enig i at Nina, Cathrine osv. ikke nødvendigvis er klassiske, men det er likevel "noe" over dem som gjør dem litt mer "svulstige" enn andre navn, synes jeg. Er nok tilfeldig også, ja, men vil tørre å påstå at velstående foreldre med høye utdanninger og lønnsforhold ofte "søker" mer "svulstige"/klassiske navn...

Annonse

Wæ, nå må jeg bare gripe inn i den siste kommentaren, og dette har intet med navn å gjøre: Ingen av de nevnte foreldrene har spesielt mye utdanning! Penger, derimot... Som utdannet (holder på) fra SV-fakultetet/HF-fakultetet, er det frustrerende å oppleve at mange tror at mye penger= doktorgrad (okey, overdrev litt der).

Til navnebiten: Jeg leste en undersøkelse om navnevalg og utdanning, og det typiske var at par med universitetsutdanning valgte solide, norske (og klassiske) navn, Ingeborg, Ragnhild, Frøya, Brage, Trygve, Øyvind- type.

Jeg har reflektert litt over Røkkes navnevalg. i kull 1 vs kull2.

Med Elisabeth og Kristian var han på vei opp, og ønsket kanskje å signalisere tilhørighet til det man oppfattet som "klassisk oslo vest/bærum", mens med de to siste er han trygt plassert på toppen av sin egen næringskjede, og kan definere selv. Samtidig som navnemoten selfølgelig har endret seg i mellomtiden, pluss at det å skille seg ut med "unike" navn ofte er prioritert.

Det er jo flere forskjeller der på den lista mellom gamle og nye penger; selv om de er gift nå, vare Mille-marie Treschow og Stein Erik Hagen i ganske ulike sfærer for 30 år siden....

Men uansett gamle eller nye penger syns jeg navn som Carl-Christian og Fredrik Wilhelm er ganske pompøse, ja...

Alle disse navnene du ramser opp her kunne vært de jeg gikk i klasse med på barneskolen på midten av 80-tallet på beste Oslo vest (Holmenkollen) så det er definitvt navn folk med penger valgte på barne sine. Men om de hadde høy utdannelse eller ei, vites ikke.

PS. Jeg har selv ett av de nevnte navn!

Siktet i grunn ikke til de nevnte foreldrene i denne tråden, men egentlig foreldre generelt, som har nettopp høye utdanninger og godt betalte jobber... For dét er jo to faktorer som har tett tilknytning til hverandre, som oftest ;)

Ligger sikkert mye i det du sier angående klassiske og norske navn også ;)

Annonse

Elisabeth, Christian, Caroline, Camilla, Alexander etc dekker navnene til mange som jeg kjenner som vokste opp på 80-tallet. Jeg vil sammenligne de med navn som Thea, Emma, Sander etc idag.

(Er enig i at de førstnevnte navnene er mer klassiske, utenom Caroline-navnet.)

Lurer på om produsentene av Hotel Cæsar har hentet inspirasjon til navn av Fredriksens-tvillingene. (Cathrine og Cecilie...) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...