Gå til innhold

Hjelp!! Angående foreldrepengegrunnlag!

Hope2015

Anbefalte innlegg

Hei,

håper det er noen av dere kloke jenter her som kan hjelpe meg litt. Har vært litt uheldig i jobbsituasjonen den siste tiden. Var ferdig utdannet i fjor sommer, så har derfor ikke hatt så stor inntekt de siste årene. Kom meg i jobb i oktober, men desverre ble bedriften rammet av finanskrisen og alle nyansatte måtte gå i desember. Dvs at jeg kun har 3 mnd mde full inntekt i 2008. I januar ble jeg tilbudt ny jobb, og begynte i midten av februar. to uker etterpå får vi beskjed om at bedriften er konkurs!! MAX UFLAKS!!!

Har derfor ingen inntekt i januar, to ukers inntekt i februar, og inntekt i hele mars. Venter også på å få to ukers lønn for april fra lønnsgarantifondet, men det kan ta 3-12 mnd.

Har foreløpig termin mlm 15.-20.november, hvilke mnd er det da som regner som de 10 mnd før fødselen med tanke på at man må ha hatt inntekt minst 6 av 10 mnd?? Har jo kun mars som en hel mnd...

Har søkt en del jobber og også vært på intervju, men har valgt å være ærlig med tanke på graviditeten...noe som ikke fallt helt i smak hos arbeidsgiver...fikk faktisk rett ut beskjed om at de ikke ville ansette gravide da de hadde hatt problemer med utskifting av ansatte før....vet dette ikke er lovlig fra deres side, men har ikke tid til å henge meg opp i det nå...er nødt til å finne noe for å rekke 6 mnd foreldrepengegrunnlag.

Dilemmaet mitt nå er: bor i Oslo med samboer i leilighet som vi har eid et par år nå. Kommer opprinnelig fra en annen del av landet, og har nå fått tilbud om å jobbe fulltid i cafèen til noen slektninger hjemme. Dvs at jeg må flytte midlertidig, men at jeg da får sjansen til å tjene opp foreldrepenger. Tror de synes synd på meg og situasjonen min, og har lyst til å hjelpe. Føler også at dette er min eneste sjanse siden jeg nå er 13 uker på vei, og det vil bli vanskeligere å få seg jobb jo mer det synes, selv om jeg ikke skulle nevne det på intervju.

Hvordan blir det dersom jeg skulle være uheldig å bli dårlig etter et par mnd? Worst case scenario med bekkenløsning etter en mnd ellerto i jobb? Da vil jeg ikke få 6 av 10 mnd:(

Ikke misforstå meg, graviditeten er noe av det beste som har skjedd meg, og vi gleder oss innmari til å bli foreldre. Bare så kjipt å få gleden ødelagt av at jobben går konkurs samme uke som man blir gravid.

Setter kjempestor pris på om noen av dere har noen innspill på om jeg burde gå for dette tilbudet, hva det har å si for muligheten min til å få foreldrepenger osv.

På forhånd takk!

Fortsetter under...

For å vite om du oppfyller kravet av å ha jobbet minst 6 av de 10 siste mnd må du regne termindato minus 3 uker (permisjonen starter jo 3 uker før termin) og 10 mnd tilbake.. Har du jobbet i minst 6 av de mnd oppfyller du kravet om foreldrepenger (trenger ikke å være 6 påfølgende måneder - bare minst 6 mnd totalt..)

Om du begynner i jobb og har jobbet minst 4 uker og så blir syk vil du ha krav på sykepenger og sykepenger gir opptjening til foreldrepenger.... Så jeg sier - go for it!! Det er gangske stor forskjell på å få engangsstønaden på 35 000 kr eller foreldrepenger på 80 eller 100% av det du tjener....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...