Gå til innhold

Gravid, sykemelding og ferie..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i august og har satt meg opp på 3 ukers ferie fra slutten av juni. For tiden er jeg 50% sykemeldt, men det var så vidt jeg fikk lov av legen min å jobbe, så det er fullt mulig jeg blir 100% sykemeldt før jeg kommer så langt som til ferieavvikling. Hva skjer da med ferien min hvis jeg er 100% sykemeldt. "Mister" jeg den, eller vil jeg da få utsatt ferien og kunne ta den senere, f.eks til å forlenge permisjonen?!? På den delen av sykemeldingen som NAV skal ha må en jo fylle inn om en har planlagt å avvikle ferie i den perioden en er sykemeldt, er det fordi en ikke får sykepenger fra NAV i den perioden?

Skrevet

Er du sykemeldt, gjelder ikke ferien. D.v.s at du ikke blir trukket for noe ferie.

Blir du sykemeldt 100 % før du rekker å avvikle ferie, kan du enten få ferien utbetalt i penger eller overføre den til neste år. Sjekk opp dette med jobben din.

Og på sykemeldingen din skriver du at du ikke skal avvikle ferie i sykdomsperioden.

Skrevet

Blir du sykemeldt før ferien starter, blir ferien utsatt. Det er da ARBEIDSGIVER som bestemmer når ferien skal tas - og det skal være før 2009 er over, så sant dette er mulig i forhold til sykemelding. Er feriedagene ikke tatt ut, har du tapt både feriedager og feriepenger.

Inntil 5 feriedager kan overføres til 2010, men det må skje før sykemeldingen starter - og det må være en skriftlig avtale om dette, underskrevet av både deg og arbeidsgivver.

Reglene her er strammet ganske kraftig inn fra og med 2009, for å unngå at nøkkelpersonell arbeider i ferien og ikke får avviklet den ferien lover påbyr.

Skrevet

Men når det gjelder graviditet og permisjon er det vel andre regler??

Jeg fikk velge om jeg ville ha ferien min utbetalt eller overføre til neste år. Så det er fortsatt lov! Igjen; Sjekk med arbeidsgiver.

Og når jeg for 2 år siden ble sykemeldt i ferien, var det heller ikke noe problem for meg å overføre dette til året etterpå.

Skrevet

Ser jeg formulerte meg litt uklart i den ene setningen over. Det jeg mente å skrive var at dersom ferie som det er mulig å ta i 2009, sett i forhold til sykemelding og tidspunkt(ene) for denne, er både feriedager og retten til feriepenger tapt. Er sykemelding derimot til hinder for muligheten til å ta ut feriedager, er forholdet et annet. Da er en søknad om overføring av feriedager til neste år en kurant sak, men da skal også feriepengene overføres til neste år. Utbetaling derimot, uten avvikling kan du bare avskrive fra og med 2009.

Prinsippet er nå altså: Ingen feriedager, ingen feriepenger.

Skrevet

Men, da kan jeg f.eks dersom jeg er sykemeldt når jeg egentlig har planlagt ferie, flytte ferien min til senere i år? Feks at jeg tar ferien min når de første 6 ukene av permisjonen er over, og når ferieukene er brukt, fortsette med permisjonen.

Skrevet

Har ikke permisjonsreglene som gjelder etter siste lovendring for hånd, og skal derfor ikke uttale meg om hvilke konsekvenser det gjør får for denne. Men ellers er svaret ja, forutsatt at arbeidsgiver fomelt fastsetter ferietidspunktet slik du ønsker og melder dette til NAV.

Vær også obs på at ferie umiddelbart før permisjon KAN ha konsekvenser for permisjonen. Er rimelig sikker på at de ikke har det i dette tilfellet, men sjekk for sikkerhets skyld med NAV.

Skrevet

Og sjekk med arbeidsgiver angående overføring til neste år eller ferie utbetalt i penger!

For det må søkes der også.

Skrevet

Her syns eg det er mange, uklare svar. Ta kontakt med NAV og spør kva du har rett og krav på. Det med at du mister retten til feriepenger høyrest heilt merkeleg ut. Det er jo eigne pengar!!! MEN for all del.....eg skal ikkje sei at eg har rett. Snakk med NAV om dette!!!! Dei veit klart kva som er riktig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...