Gå til innhold

Keisersnitt - hvor lenge før termin vanligvis?

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt nygravid (7+1) men vet allerede nå at om dette går bra vil jeg få innvilget planlagt keisersnitt pga dramatisk fødsel sist. Med termin 28. desember er jeg jo veldig spent på hvor tidlig keisersnittet vil foretas på meg, vil julen spille inn ift hvilken dato legene kommer til å sette mon tro? Har lest her inne at KS foretas 7-14 dager før termin, hva er vanligst?

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Jeg fikk beskjed på Rikshospitalet at 7 daget - 10 dager før termin er vanlig nå. Grunnen til det er at noen av barna som blir tatt med planlagt keisersnitt får problemer med å puste etter et keisersnitt som blir tatt mer enn 1 uke før. Før var det 14 dager før som var vanlig, men dette har man gått bort fra grunnet antall barn som kan oppleve pusteproblemer etter et planlagt keisersnitt.

Jeg hadde selv et akutt kesiersnitt forrige gang, og fikk innvilget keisersnitt nå. Jeg ba om å få ta det minimum 10 dager før, siden førstemann ankom verden 10 dager før termin. Heldigivs var de veldig forståelsesfulle for dette, og sa at selv om man må ta 14 dager før termin, følger de opp babyene på barneklinikken om de får pusteproblemer, og de klarer seg.

Men om du ikke har noen grunn til å tro at barnet ditt kan komme før tiden, tror jeg at jeg hadde valgt 7-10 dager før en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...