Gå til innhold

B12-mangel hos baby. Noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 7 måneder. Legen hans ringte på fredag å ga beskjed om at han hadde blant annet lav B12, så vi skal på sykehuset med han på mandag for å få en injeksjon. Vi får mer informasjon når vi kommer på sykehuset. Er det noen som har opplevd dette? Hva har evt. årsaken til mangelen vært?

Fortsetter under...

Skrevet

Takk for svar;) Sto litt fornuftige ting der. Flere?

Skrevet

jeg har pernisiøs anemi og må ha b12 injeksjoner hver 2. måned. Det blir satt intramuskulært, foretrekker i gluteus maximus;) (aka rompa) det kan også settes feks i låret.

det ble oppdaget da jeg var veldig syk for noen år siden.

http://www.portamedicus.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=4267&ContentId=6153

men det finnes forskjellig årsaker til b12 mangel utover manglende intrinsic faktor (min diagnose)

feks magetarm sykdom, problemer med kosthold, alkoholisme (tipper det ikke er problemet til din bebbis';) osv

hvis jeg skal gjette så er det nok mulig (men absolutt ikke sikkert) at kanskje babyen din har noe mage/tarm problemer? det er sikkert det de vil utrede først siden han er så liten.

I min familie har pappa og lillesøs også vit b12 mangel av ukjent årsak, de tror kanskje vi har noe arvelig kluss.

Skrevet

takk for svar! Er spent på hva de sier i morgen.

Skrevet

NormaJean: Det høres ut som du har peiling;) Du har rett i at han har mage problem. Han har refluks og går på Losec tabletter. Han har brukt det siden han var 4 måneder. Jeg vet at reduksjon av magesyre kan føre til B12 mangel, men jeg trodde det var ved lengre tids bruk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...