Gå til innhold

Morkakeprøven - gjennom magen eller vaginalt?

Mamacita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eg tok morkakeprøve på Riksen i oktober. Tok gjennom magen, og legen sa at det var det dei helst gjer, men det er også ei muligheit å ta det vaginalt om morkaka ikkje ligg på ein slik måte som dei ønsker. Slik eg har forstått det, og det vart gjort hos meg, tok eg morkakeprøva på Riksen, så vart den sendt til Ullevål for analyse og dyrking.

Lykke til!

Har to, nr, 3 i hjartet, lille håp i magen.

Takk for svar begge to! Hvor lenge pleier det å ta før man får svaret? Har forstått det slik at de ringer hvis det er dårlig nytt og at man ellers får et brev? Jeg skal ta morkakeprøve primært for å teste for en genetisk sykdom som jeg og mannen min er bærere av (og datteren vår har), dette genet er visst ganske enkelt å finne. Vi får også testet for trisomi som en "bonus".

Jeg har nettopp fått svar på morkakeprøve jeg tok på rikshospitalet. Det tok 6 uker. Men jeg tror ikke det er vanlig at man må vente så lenge, jeg tok en prøve for en veldig sjelden sykdom som min sønn lider av og ettersom jeg har forstått er det ingen som har tatt denne prøven før. Jeg har ikke fått det skriftlige, formelle svaret ennå, men fikk altså muntlig svar etter 6 uker.

Jeg tok prøven gjennom magen.

Eg fekk beskjed om at eg skulle få svara pr. telefon uansett. Fekk først telefon etter ei veke med hurtigsvara, resten kom etter tre veker. Det som skuffa meg litt på den siste var at eg ringte og etterlyste svar, og da fekk eg dei, med andre ord var svara klare (og dei hadde funn) og dei hadde ikkje ringt meg. Var i grunn ikkje klar for å få svara seinare enn nødvendig.

Har to, n.3 i hjartet, lille håp i magen

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...