Gå til innhold

Ikke stress, det kan hemme rieaktivitet...

Anbefalte innlegg

Sat i går og søkte meg rundt på nettet, og las om fødsel og hvordan de kan starte og arte seg.. Jeg er 2.gangs, men min forige fødsel var ikke helt "normal". Vannet gikk i uke 32, jeg lå i 12 dager, å da satte de meg i gang på drypp.. Så jeg har ikke startet en normal fødsel selv. ;)

Jeg las et sted at stresshormonet kan hemme "riehormonene" slik at riene stopper opp. Det er derfor ofte rieaktiviteten starter opp på natten, for da er vi avslappet og stresser ikke.. Så da er det sikkert ikke lurt å sprette rundt, stresse og vaske og styre i håp om at det skal sette i gang noe, kanskje det fører til det motsatte?? kanskje vi bare skal slappe av, la "riehormonene" komme når kroppen er klar for det, å spare kreftene til den jobben som står forran oss??

Det stod at de som er veldig redde og stresser under fødselen kan få et lenger fødselsforløp fordi desse stresshormonene demper rieaktiviteten. Så det er nok veldig lurt og snakke med jordmoren hvis en er engstelig, slik at en kan bli beroliget og kanskje fødselen vil forløpe raskere og mer smertefritt.

Men jeg har tro på at en rolig spsertur ute i frisk luft kan hjelpe på, da hodet presser nedover ved gange.. Og at normal aktivitet i hjemmet er bra... Men er jo forskjell på å stresse rundt, og nyte en spasertur..

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...