Gå til innhold

Morkakeprøve!!

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei... det er med litt skrekkblandet fryd jeg sitter her, snart 44 år og gravid med barn nr 7, termin i slutten av desember eller begynnelsen av januar.

Den eldste av de andre blir 18 år i høst, den yngste er 8 måneder!!!

Da jeg gikk gravid med henne, tok jeg duotest, med godt resultat. Nå tenker jeg litt på morkakeprøve, siden jeg er enda eldre og den kan taes tidlig.

Noen her som har tatt en sånn prøve?? Høres egentlig både vondt og skummelt ut.

Må man bli henvist av egen lege?

Fortsetter under...

Hei Shabby Chick, jeg har ikke tatt morkakeprøven ennå, er akkurat like langt kommet i svangerskapet som deg og er spent på å høre andres erfaringer! Jeg er kun 37 (blir 38 snart) men har rett på morkakeprøve siden jeg har et barn med genetisk sykdom fra før. Jeg lurer bl.a på om nålen stikkes gjennom magen eller vaginalt... Og hvor lang tid det tar å få svaret.

Hei!

Jeg tok morkakeprøve på Rikshospitalet i desember, og det gikk veldig greit.

Grudde meg litt, og synes det var litt guffent,da den lange nålen ble stukket inn i magen, men jeg hadde ingen smerter, og de var så dyktige. Gikk veldig fort også, og hadde ingen smerter etter på. Tok det rolig en dag etterpå, og resten av uka skulle man ikke bære tungt.

Hvis man har en fyslsik tung jobb blir man sykmeldt 1 uke.

Legen som for det meste utfører denne prøven på Rikshospitalet,heter Guttorm Haugen og er kjent for å være veldig flink.

Han sier også at risikoen for abortere ikke er noe større enn forstervannsprøve. Fordelen ved morkake kontra fostervann, er at man kan ta den tidlig også, Jeg tok den i uke 11,4, og fikk hurtigsvar etter en uke på de vanligste kromosomfeil som Downs og 2 andre syndrom. Resten av svar med kjønn fikk jeg i uke 14, før det var synlig for andre at jeg var gravid.

Du får henvisning fra egen lege til genetisk veiledning og der bestemmer du deg for hva du vil gjøre.

Jeg hadde ikke vært i tvil om hadde gjort det igjen, selv om det her er mitt siste barn. Jeg var 45 år da jeg tok prøven. :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...