Gå til innhold

Hva kan jeg lage av gammelt brød? Krutonger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok opp ett brød for mye i går morges og jeg er ikke glad i dagsgammelt brød, kan jeg gjøre noe med det i dag eller er det bare å kaste det?

Det er hjemmebakt grovbrød, ikke hele korn i det, det maler vi opp før vi baker brødet siden barna ikke liker hele store korn.

Jeg kan selvfølgelig lage varme ostesmørbrød, det duger dagsgammelt brød til, men er det annet jeg også kan lage?

Tenkte litt på krutonger, for evt å lage blomkålsuppe i dag, så kunne jeg hatt krutongene oppi der.

Hvordan lager jeg krutonger? Hvis jeg lager masse, kan de fryses ned?

Har i såfall noen oppskrift på blomkålsuppe eller annet jeg kan ha krutonger i?

Skrevet

http://www.dn.se/mat-dryck/recept/spenatsallad-med-chilikrutonger-1.805367

Disse krutongene har jeg laget og de var kjempegode. Tok også noen til snupp og bare tok olivenolje og maldonsalt på - ikke så spicy.

Vet ikke hvor godt ferdige krutonger er å fryse, men du kan jo bare skjære brødet i terninger og så "steke" det når du trenger det (tar ikke så lang tid) :o)

http://blog.hverdagsmat.com/?p=159

Denne kyllingsuppa er også kjempegod!

Skrevet

Evt kan du jo toaste skivene og smøre hvitløkssmør på - til mat som passer :o)

Skrevet

arme riddere er også godt å lage av gammelt brød.

(du dynker de i egg,og steker de) men det er jo temmlig mektig mat,så du får kanskje ikke brukt opp alt brødet på det.

ellers er jo krutonger lurt å lage.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

jeg putter det i en blender eller kjoekkenmaskin og lager smuler av det som jeg bruker til panering av kylling eller svin eller fisk som jeg saa steker i olje eller baker i ovnen :) eller bruker som gratinering paa gratenger. greit aa ha i skapet. Oppbevarerer det i en lufttett boks

Skrevet

Smart!

Tørker du det i stekeovn eller panne, eller putter du bare rett på boksen?

Krydrer du smulene eller er de naturell?

Hvor lenge holder de seg i boksen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...