Gå til innhold

Veiledningssamtale?

jajamen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fyller 38 år omtrent på termindato, og har derfor blitt enig med fastlegen min om å søke på duotest, tidlig UL og eventuell fostervannsprøve.

Det jeg lurer på er denne veilednignssamtalen, når har man den og hva går den ut på?

Er det Rikshospitalet eller Ullevål jeg skal til? Og må jeg til Oslo for å ta blodprøvene også, eller blir de tatt hos fastlegen og sendt til Riksen?

Dette var mye mas på en gang, lurer fælt amma... ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg tok duotesten i Bergen, hvor jeg bor, altså på Haukeland. Det foregikk på den måten at jeg fikk en time i uke 11/12. I forkant fikk jeg et skjema som skulle fylles ut, med familiebakgrunn .Det første som skjedde var så denne samtalen. Det var en samtale rundt egen familie med utgangspunkt i utfylt skjema, samt forskjellige kromosomfeil som kunne være aktuelle, og hva de ville si. F.eks at Downs var et av de "mildeste", men at enkelte kromosomfeil var nesten uforenelig med liv osv osv. Det var en hyggelig dame, men jeg syns samtalen var ubehagelig, husker jeg. Etter samtalen ble det tatt blodprøver, jeg mener å huske at disse skulle sendes til Danmark(?), så svaret på dem skulle komme etter ca en-to uker.Deretter ble jeg sendt til ultralyd, der de skulle se etter fosterets nakkefold. Hvis denne er svært tykk, over 3 mm, er det stor sjanse for kromosomfeil. I vårt tilfelle var den svært tykk, over dobbelt så tykk, så det var ingen tvil hos oss. Vi trengte derfor ikke engang vente på svar på blodprøver, for det var ingen tvil. Vi valgt derfor å avslutte svangerskapet.

Hvordan det er på østlandet vet jeg ikke helt, men jeg regner med at de følger noenlunde samme "lesten". Resultater fra blodprøver og ultralyd blir lagt sammen, og så ender man opp med et tall, som sier noe om hvor stor risikoen for kromosomfeil er. Hos de aller fleste går det bra! Lykke til, håper dette var til litt hjelp. Fastlegen din bør vite hvor du skal ta prøvene, eller kunne finne det ut for deg.

Skrevet

På veiledningsamtalen får du og barnets far info om de ulike undersøkelsene som er mulig. Og litt info om de mest vanlige avvikene og hva de kan finne ut på en evt fostervannsprøve. Jeg fikk med en brosjyre i innkallingen, forsterdiagnostikk i svangerskapet. Der står det meste, den har de på legekontor og til helsesøster.

Jeg skal på dette på tirsdag, og da tar jeg alt i en smell. Men det kan godt være fordi jeg bor så langt unna sykehuset. Men jeg skal først på samtale, så på ul og blodprøver til slutt. Så er det bare å vente og se!!!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har tatt duotest i Oslo 2 ganger. Genetisk veiledning er på Ullevål, men ultralyden kan du få tatt både på Ullevål og Riksen.

Først var det samtale på Ullevål med en hyggelig dame. Det var vel i uke 9-10. Vi snakket om familiebakgrunn (genetisk) og hun fortalte om fostervannsprøve og duotest. Hun regnet også ut risikoen for downs basert på min alder. Deretter valgte jeg duotest og fikk tatt blodprøven med en gang.

I uke 12 fikk jeg time til ultralyd og da hadde blodprøveresultatene allerede kommet og legen startet samtalen med "det var veldig fine blodprøver". Deretter var det ultralyd og til slutt regnet legen ut risiko for downs, trisomi 13 og 18 basert på blodprøve og ultralyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...