Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Jeg var på Krusedull i Trondheim, og kikka litt, og fikk anbefalt formsydde one-size bleier med knapping. De trenger ekstra ulltruse utenpå, og gjerne ekstra innlegg inni. Hun som jobber der sa de kan brukes gjennom hele bleieperioden pga at størrelsen reguleres med knapper. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av bleiene, og tror nok dama vet hva hun snakker om, med tre barn, det yngste hengende i et sjal på kroppen. Men tenkte å sjekke med dere der ute, om det er noen med erfaring med slike bleier, positive eller negative? bør jeg velge disse, eller er det andre løsninger dere heller vil anbefale?
Solskinnsjenta Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har ikke prøvd akkurat de du nevner, men jeg har god erfaring med andre formsydde De to eldste bruker lommebleier på dagtid, men på natt bruker de formsydde med ekstra innlegg og ull utenpå. da holder bleien hele natten! Hvis du velger lange ull-bukser - såkalte longies, så har du truse og strømpis/bukse i ett. Hvis du kan strikke, så er det ikke vanskelig. Og hvis ikke så finnes det mange kule bukser, bla såkalte monsterbukser. Lommebleier og alt-i-ett er hakket mer bestemorvennlig, men særlig alt-i-ett bruker lang tid på å tørke. Lommebleier fyller du med innlegg tilpasset ditt barn. Siden innleggene tørkes separat, så tørker de litt fortere.
Emblaa Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Kikka litt på utvalget hennes, og det må være Mother Ease onesize i bambus ho har vist deg. Vi har erfaring med denne bleia, og andre formsydde i bambus, så tenkte å dele litt av våre erfaringer. Det positive med denne bleien er at den er laga i bambus, det er et materiale som suger 50 % mer væske enn bomull, så du bør absolutt gå for en bambusbleie, uansett hvilken type du velger. Bleia kan også brukes hele bleieperioden, men siden den må kneppes ned til de minste, så vil den bli veldig klumpete. Det er også ei veldig tynn bleie som trenger flere innlegg, og det gjør at det ikke er den beste bleia for barn fra seks måneder og over. Vi må forresten ha seks lag (to innlegg) ekstra med bambus i tillegg til det medfølgende kneppbare innlegget i denne for å få den til å vare i tre timer for vår sønn. Han er nå atten måneder og vi har brukt denne siden han var ni måneder. Vi kan ikke bruke denne som nattbleie på han lenger, selv om han er en lang og slank kar på 12 kg. Jeg anbefaler deg å kikke i en nettbutikk som har større utvalg. Jeg anbefaler f.eks www.bleieboden.no som er Norges største tøybleiebutikk.Kikk på de formsydde bleiene i bambus. Her står det også ofte omtaler fra brukere over hvordan de har likt de ulike bleiene. Våre favoritter er: Mother Ease Sandy's i bambus (denne kan man klare seg med i to størrelser dersom man bruker brettebleier (gulpekluter) i begynnelsen. Disse er tykkere, litt bredere, men trenger også ekstra innlegg, men ikke så mange som one-sizen. Muksut formsydd i bambus er en super bleie, den er også i to størrelser, og suger veldig bra. Den har også en lomme slik at ekstra innlegg ikke trenger å ligge løst. Denne får et pluss for de fine fargene, men de er litt dyre. Dette er vår favoritt, men vi har dessverre bare to av den da de er litt dyre. Mamabless bamboo er en super og billig bleie. Tror fortsatt du får to under tollgrensa fra England. Dette er også en onesize bleie, men den gir veldig liten og nett bleierumpe. Det følger med to ekstra innlegg, ett kneppbart som kan brettes mest der du trenger det mest (i tissesonen), og et mindre innlegg som legges oppå. Denne bleia suger utrolig bra og er billig, men vi synes Sandy's er mykere og bedre til nattbruk, så da bruker vi denne. Alle disse bleiene kan man bruke ullbukse eller PUL-trekk som sperrelag over. De fleste som har barn som går i barnehage, velger ikke formsydde, da det er litt tungvint for de ansatte. Da er lommebleie, som tas på på samme måte som engangsbleier, et enklere alternativ. Husk at selv om tøybleier er en stor engangsinvestering, så er det lurt å prøve flere forskjellige typer før du velger den som passer best til ditt barn. Brukte bleier har høy gjensalgspris, så du taper ikke mye på å kjøpe inn flere typer, og så bare selge unna igjen de du ikke liker. Jeg anbefaler deg egentlig å gå for en tøybleie som har to størrelser, disse bleiene blir ikke så klumpete på fordi de passer bedre til ungen. Det blir litt som at smørefrie ski er ok, men fyttikatta så mye bedre vanlige ski er når man har prøvd begge typene! Du bør så absolutt melde deg inn i tøybleieforumet på www.tettinntil.no og lese masse der før du kjøper inn noe, da sparer du deg for masse frustrasjoner. Massevis av hyggelige og erfarne tøybleiebrukere der, og de er kjempeflinke til å svare på alle spørsmål fra nybegynnere. Tøybleier er mye enklere enn man tror, men det er litt å sette seg inn i, slik at du gjør det på riktig måte fra begynnelsen. Det er veldig lett å tro at det ikke funker, dersom man får feil bleie (passform) til ungen fordi man bare prøver en type. Lykke til!
Erisa* Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Vi er veldig fornøyde med BumGenious Bamboo. Vi bruker de som nattbukse med ett ekstra innlegg, det holder alltid hos oss. Snuppa er 16 mnd, har brukt den siden ca 11 mnd med hjemmestrikket ullbukse utenpå. Den er i tillegg billigere enn den du har prøvd (i alle fall på bleieboden). Ulempen er at den ikke er onesize, men det gjør jo og at den er mer passelig. Tipper at str L kan brukes fra 6-8 mnd for mange barn, og vi bruker den str enda med god margin. Vi har også den erfaringen at Mothers Ease ikke holder like tett. Den er myk og deilig, men det er bare reservebleie for oss.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 KYLIE TRUSER kjøpes på alle apotek eller bandasjister. kr 128,- Tåler 200 vask og 85C i tempratur. KLART BEST I TEST
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå